فیلم|بررسی میدانی وزیر نیرو از پسروی آب دریای خزر و مشکلات نیروگاه نکا

ساری- ایرنا- علی اکبر محرابیان وزیر نیرو روز جمعه به صورت میدانی مشکلات تامین آب نیروگاه نکا ناشی از پسروی آب دریا خزر را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،براساس آمار مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر سطح آب این دریا از سال ۱۳۷۵ تاکنون ۲ متر کاهش یافت و این مشکل در سال گذشته سطح آب این دریا ۲۶ سانتی‌متر کمتر شده است.

طبق مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییرات اقلیمی است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و در صورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می شود، کاهش خواهد داشت

محدودیت های ناشی از پسروی آب دریا خزر که برای نیروگاه نکا ایجاد کرد

این مجتمع نیروگاهی از چهار واحد ۴۴۰مگاواتی بخار، ۲ واحد سیکل ترکیبی گازی با قدرت اسمی ۱۳۷.۵ مگاوات، یک واحد بخار دیگر با قدرت ‌ ۱۶۰ مگاوات و ۲ واحد ۹.۵ مگاواتی توربواکسپندر تشکیل شده است. اما فعالیت این واحدها وابستگی اساسی و زیادی به روند تعمیر و نگهداری دارد. به طوری که واحدهای بخار نیروگاه پس از هر ۲۵ هزار ساعت کارکرد به تعمیرات نیمه‌اساسی نیاز دارند و پس از ۵۰ هزار ساعت کارکرد نیز تعمیرات اساسی آن‌ها ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha