۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶
کد خبر: 85327575
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سازندگی علمی فارس و ایران؛ از تامین هسته بذری ۱۵ استان تا افزایش برداشت نفتی

شیراز – ایرنا – فارس پهناور از دیرباز یکی از پایگاه‌های علمی کشور به شمار می‌رفته طوری که مرکز آن را دارالعلم خوانده‌اند؛ در یکسال اخیر تحقیق و جست‌وجوگری پژوهشگران فارسی نتایج کاربردی مهمی داشته که از این شمار می‌توان به تامین ۲ برابری هسته بذری و کمک به امنیت غذایی کشور و نتیجه بخشی تحقیقات برای افزایش بهره‌برداری از چاه نفت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فارس بیش از ۱۶۰ واحد دانشگاهی و پژوهشگاهی دارد که نمی‌توان از این ظرفیت سترگ برای پاسخ‌گویی علمی به نیازهای جامعه چشم پوشید.
درباره ایفای نقش دانشگاه در پژوهش همواره این سوال از گذشته مطرح بوده که نقش دانشگاه تا کجا است؛ رسالت دانشگاه ها پس از تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای کشور؛ حل مسائل جامعه و صنعت است که این نوع نقش‌آفرینی نیز برای آن مرجعیت علمی به همراه می‌آورد.
ظرفیت گسترده و جایگاه تاریخی فارس در عرصه علم و پژوهش سبب شده تا این استان در بسیاری از حوزه‌های علمی مانند کشاورزی، سلامت و بهداشت به تامین نیازهای دیگر استان‌های کشور نیز بپردازد.
تامین هسته‌های بذری ۱۵ استان کشور با رشد ۲ برابری تولید
فارس پهناور با وجود پیشرفت‌هایی که در عرصه صنعتی و توسعه شهرک‌های صنعتی داشته، کماکان نقش پررنگی در تولیدات کشاورزی دارد و به استانی کشاورزی شناخته می‌شود.
مرکز تحقیقات کشاورزی این استان نیز با ۱۰۸ عضو هیات علمی و پژوهش‌های کاربردی متعدد نقش مهمی در تامین و پایداری مردم استان و بخش بزرگی از کشور ایفا می‌کند.
آنطور که رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت این مرکز امسال ۲۷۸ پروژه تحقیقاتی در دست اجرا دارد و پژوهشگران آن ۱۱۸ مقاله آ اس آی و غیر از آن ارائه کرده‌اند.

سازندگی علمی فارس و ایران؛ از تامین هسته بذری ۱۵ استان تا افزایش برداشت نفتی


به گفته ابوالفتح مرادی از وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی فارس فعالیت‌ برای تامین و تکثیر هسته‌های اولیه بذری مورد نیاز است که نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد.
او توضیح داد: بذری که به عنوان بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، می‌کارند و محصولشان را تحویل سیلو می‌دهند قبل از آن چهار مرحله دیگر را گذرانده که به آن هسته‌های بذری می‌گوییم.
به گفته مرادی این هسته ها را تنها مراکز تحقیقاتی تولید می‌کنند و سپس در اختیار شرکت‌های بذری قرار می‌دهند تا در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
چنانکه رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس اعلام کرد امسال تامین این هسته‌های بذری راهبردی که تامین کننده امنیت غذایی کشور است، رشدی ۲ برابری داشته و در حالی که سال گذشته ۱۰۷ تن هسته تولید شده، امسال این میزان به ۲۲۵ تن افزایش یافته است.
اهمیت این رشد که حاصل پژوهش‌های پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی فارس است، از اینجا روشن‌تر می‌شود که به گفته مرادی این مرکز تامین کننده دست‌کم نیاز ۱۵ استان کشور به هسته‌های بذری است.
یکی دیگر از اقدامات شایسته توجه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس، تعیین درونزای الگوی کشت استان است، در حالی که الگوی دیگر استان‌ها را سازمان تحقیقات و آآموزش کشاورزی کشور آماده و به آنها ابلاغ کرده است.
به گفته مرادی تا کنون الگوی کشت چهار دشت فارس تهیه شده که آخرین آن دشت اقلید بوده و حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در این دشت صرفه‌جویی می‌شود در حالی که درآمد کشاورزان این منطقه پایدار خواهد ماند.
مرکز تحقیقات کشاورزی فارس آموزش کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی، آموزش کارکنان جهاد کشاورزی و دستگاههای وابسته و آموزش رسمی و تربیت نسل آینده کشاورزان فارس در قالب ۲ هنرستان را نیز به عهده دارد.
افزایش بهره‌وری چاه‌های نفت با دستاورد پژوهشی دانشکده نفت شیراز
دانشگاه شیراز به تعبیر رهبر معظم انقلاب "دارالعلمی در دارالعم" است؛ این دانشگاه رتبه پنج در میان دانشگاههای کشور و جایگاه دوم در میان دانشگاه‌های جامع ایران را در نظام رتبه بندی کیو اس دارد و از این نظر مرجعیت علمی مطلوبی دارد.
با این حال از نظر علی حفیظی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، این یکی از مولفه‌های مرجعیت علمی است و مرجعیت ملی نیز برای این دانشگاه حائز اهمیت است.
به گفته او مهمترین نکته این است که تخصص های بین رشته ای را به سمت صنایع و جامعه سوق دهی و در این مسیر نگاه دانشگاه شیراز الزاما انتفاع مالی نیست، بلکه در برخی پژوهشکده‌ها آورده های مالی دارد تا بتواند راهکاری برای حل مسائل جامعه ارائه کند.
او گفت اگر بخواهیم به یکی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه شیراز اشاره کنیم، خود را در حوزه انرژی نفت و گاز نشان داده است؛ جایی که اولین چاه نفت کشور در منطقه سروستان قرار است با حاصل پژوهش های دانشگاه شیراز و شرکت دانش بنیان منشعب از آن افزایش بهره وری یابد.
او اضافه کرد: این افزایش بهره‌برداری در آینده نزدیک با حضور وزیر نفت آغاز می‌شود و پس از آن این گسترش در سایر چاه‌های نفت کشور نیز گسترش خواد یافت.


ارائه ۶۰ طرح کاربردی برای مدیریت حوزه سلامت فارس
فارس در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جایگاه شاخصی در سطح کشور دارد؛ طوری که به قطب پزشکی جنوب ایران شناخته میشود.
در این میان عرصه تحقیق و پژوهش بهداشت و سلامت این دانشگاه نیز حرکتی پیشرونده را تجربه می‌کند؛ طوری که به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی ۲ سال اخیر ۲ هزار طرح تحقیقاتی مصوب داشته و در حیطه فناوری نیز پارک فناوری سلامت را راه اندازی کرده است.
آنطور که محمد هاشم هاشم‌پور گفت: این دانشگاه تاکید بیشتری را بر پژوهش‌های اثرگذار، اولویت‌های اضطراری پژوهش و پژوهش های مبتنی بر نیاز های جامعه گذاشته چرا که آخرین نسل دانشگاهی جهان، دانشگاهی است که پاسخگوی اجتماع خود باشد.
او ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حجم کثیری از مردم مواجهه روزمره دارد، شاید بخشی از کار آسانتر باشد اما از سویی نیز این سنگینی مسئولیت بر دوش پژوهشگران دانشگاه بیشتر احساس می‌شود و در این حیطه وظیفه سنگین‌تری دارند.
هاشم‌پور عنوان کرد: پژوهشگران علوم پزشکی شیراز جوان سازی جمعیت و فرزندآوری، بیماریهای نوپدید و تصمیم گیریها و مدیریت سلامت را اولیت خود قرار داده‌اند.
به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در عرصه مدیریت سلامت تا کنون ۶۰ طرح کاربردی و قوی برای سازمانهای مختلفی که به نوعی به حیطه سلامت مرتبط بودند تهیه شده و نتیجه تحقیقات به آنها ارسال شده تا مدیران بر این پایه اقدامات ارزشمندی را رقم بزنند.
پژوهش در دارالعلم قدر بالایی دارد و همواره مورد تاکید قرار گرفته است، طوری که استاندار و دیگر مسئولان استانداری همواره بر استفاده صنایع و دستگاه‌های اجرایی استان از دستاوردهای پژوهشگران بومی تاکید کرده‌اند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha