۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85324855
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبود منابع مالی چالش اصلی مرکز رشد دانشگاه زنجان

زنجان -ایرنا- مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه زنجان گفت: چالش عمده پیش‌روی این مرکز، کمبود منابع مالی برای توسعه امکانات و زیرساخت‌ها و افزایش حمایت‌های مالی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است.

به گزارش ایرنا، در اقتصاد امروزی، شرایط بسیار متفاوت شده و همه چیز حول کانون دانش در حال چرخش است، به طوری که توسعه در سال های اخیر بیشتر بر مبنای دانش صورت می گیرد از این رو به کارگیری اصطلاحاتی از قبیل اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد فراصنعتی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد نوآور حاکی از این موضوع است.

اقتصاد دانش بنیان حاصل فراگیر شدن دانش در سطح جهان و ارتباط نزدیک آن با توسعه است و به اقتصادی گفته می شود که در آن به طور موثری از دانش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب بهره برداری می شود.

در سال‌های اخیر به مقوله اقتصاد دانش بنیان به عنوان کلیدی برای رشد توسعه جوامع در شرایط محدودیت منابع توجه ویژه شده است.

در این راستا مراکز رشد دانشگاهی یا انکوباتورها یکی از ابزارهای رشد اقتصادی هستند که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌ کرده تاسیس شده و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه رشد شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند.

خبرنگار ایرنا در این زمینه با جلال صبا، مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه زنجان در خصوص فعالیت ها و وضعیت این مرکز گفت و گو کرده است.

ایرنا. تاریخچه ای از مرکز رشد دانشگاه زنجان و ساز و کار فعالیت آن را بیان کنید.
مرکز رشد دانشگاه زنجان به منظور حمایت مادی، خدماتی و معنوی از ایده ها و فناوری های افراد، تیم های دانشجویی یا شرکت های صاحب ایده تاسیس شده است.

چرخه حمایت از ایده های نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن آنها به محصولات یا خدمات فناورانه قابل تجاری سازی و عرضه به بازار، به عنوان رسالت اصلی مرکز رشد دانشگاه محسوب می شود.

از این رو، مرکز رشد دانشگاه سازمانی است که جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکتهای خصوصی، مخترعین و مبتکرین به حرکت می اندازد و ارتباط آنها را با بازار از طریق ایده های نو و کاربردی تسهیل می کند.

مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان همزمان با شروع فعالیت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور با هدف ایجاد و گسترش کسب‌وکارهای فناورانه در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد.

در سال ۱۴۰۱ نیز به منظور تکمیل اکوسیستم فناوری دانشگاه، مرکز نوآوری و فضای کار مشترک (به‌عنوان پیشخوان جذب ایده‌ها) تأسیس شد و این مجموعه به مرکز رشد و نوآوری تغییر نام داد.

کمبود منابع مالی چالش عمده پیش‌روی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه زنجان
ایرنا. مرکز رشد دانشگاه طی فعالیت خود چه دستاوردهایی داشته است؟
دستاوردهای مرکز رشد و نوآوری در طول این ۲۰ سال فعالیت عبارتند از ارزیابی و داوری ۳۵۰ طرح پیشنهادی، پذیرش و حمایت از ۱۹۰ واحد فناور، تکمیل فرایند رشد و خروج موفق ۸۲ شرکت فناور، ۱۱۰ فناوری تجاری سازی شده، ۲۴ اختراع ثبت شده، ۲۰۰ میلیارد ریال فروش محصولات فناورانه و ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم در نتیجه این فعالیت ها ایجاد شده است.

ایرنا. رویکرد مرکز رشد برای فعالیت های آینده چیست؟
رویکرد مرکز رشد برای آینده، توسعه امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اعضای هیأت علمی و دانشجویان و همچنین افزایش حمایت‌های مالی و کمک به توسعه ایده و فروش محصولات و خدمات فناورانه آنهاست.

کمبود منابع مالی چالش عمده پیش‌روی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه زنجان
ایرنا. چه چالش های پیش روی فعالیت های مرکز رشد وجود دارد؟
چالش عمده پیش‌روی مرکز رشد و نوآوری کمبود منابع مالی برای توسعه امکانات و زیرساخت‌ها و افزایش حمایت‌های مالی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است.

ایرنا. ارزیابی شما از اقدامات مربوط به حمایت از فعالیت های دانش بنیان در استان چیست؟
خوشبختانه در استان طی سال‌های اخیر توجه زیادی به اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه امکانات و عوامل تأثیرگذار در رشد فعالیت‌های فناورانه صورت گرفته و در حال انجام است.

امید است نتایج تلاش‌ها و زحمات مسئولین، افزایش سهم این فعالیت‌ها در اقتصاد استان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha