۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85317779
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

قانون جهش تولید دانش بنیان راهکار ارتقای بهره وری در زنجان

زنجان – ایرنا – قانون جهش تولید دانش بنیان موجب رشد و توسعه صنایع خلاق،‌ فناور و پیشرفته می‌شود و باید با استفاده حداکثری از ظرفیت آن در مسیر توسعه تولید دانش محور و ارتقای بهره وری در استان گام برداشت.

به گزارش ایرنا، قانون جهش تولید دانش بنیان مشتمل بر ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره در سال ۱۴۰۱ تصویب و ابلاغ شده و مفاد آن به توسعه بخش‌های مختلف زیست بوم فناوری و نوآوری از بخش های سرمایه گذاری در زیرساخت تا تولید محصول دانش بنیان و خلاق کمک می‌کند.

برجسته‌ترین حمایت قانون از جهش تولید در ماده ۱۱ مربوط به بندهای "ب" و "ت" این قانون است که در بند "ب" این ماده آمده است «معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سال های آتی به شرکت‌ها و موسسات متقاضی اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور با سال‌های بعد کسر خواهد شد».

قانون جهش تولید زمینه‌ ساز تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» است و می تواند شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را که امروز به عضوی مهم در اقتصاد کشور بدل شده‌اند، در توسعه کسب‌وکارشان یاری دهد.

استان زنجان بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد و در زمان حاضر ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.

استفاده از ظرفیت این قانون می تواند کمک بسیار خوبی برای توسعه صنعت استان و جهش در میزان تولید و ارتقای بهره وری آن باشد.

سرمایه گذاران از فرصت‌ قانون جهش تولید دانش‌بنیان استفاده کنند

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان درباره حمایت از قانون جهش تولید، گفت: سرمایه گذاران در طرح‌های دانش بنیان مشمول حمایت‌های مالیاتی شده و ۳۰ درصد هزینه‌های آنها در این بخش به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود، از این رو سرمایه گذاران باید از فرصت‌ این قانون بهتر استفاده کنند.

سرمایه گذاران در طرح‌های دانش بنیان مشمول حمایت‌های مالیاتی شده و ۳۰ درصد هزینه‌های آنها در این بخش به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود.فیروز شکوری افزود: در سال های اخیر با توجه به اهمیتی که به طرح ها و فعالیت های دانش بنیان در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های کلان کشور داده شده، علاوه بر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و ‌نوآوری و اختراعات که پیش از این وجود داشت، ‌قانون جدید جهش تولید دانش بنیان نیز ظرفیت دیگری را برای حمایت از این نوع فعالیت ها فراهم کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، معادل هزینه انجام شده برای فعالیت ‌های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سال های آینده نیز به شرکت ها و موسسات متقاضی اعطا می ‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه یا سال ‌های بعد کسر خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: مطابق بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان نیز حمایت های وسیعی از سرمایه گذاری در طرح های دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته است از این رو شرکت ها و مجموعه های تولیدی در استان زنجان می توانند از این ظرفیت برای توسعه واحدهای خود و برخورداری از معافیت ها و حمایت های مالیاتی بهره بگیرند.

قانون جهش تولید دانش بنیان راهکار ارتقای بهره وری در زنجان

فعال نبودن واحدهای تحقیق و توسعه چالش عمده در بخش تولید زنجان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: فعال نبودن واحد تحقیق و توسعه در اغلب واحدهای تولیدی از عوامل فاصله صنعت با فعالیت های دانش بنیان در استان است.

صمد یوسفی اصل گفت: از ۲۰۰ پروانه راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه که در استان اخذ شده، فقط حدود ۳۰ مورد آنها در واحدهای تولیدی فعال است.از ۲۰۰ پروانه راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه که در استان اخذ شده، فقط حدود ۳۰ مورد آنها در واحدهای تولیدی فعال است.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه فعالیت های دانش بنیان در استان پیگیر هستیم تا مابقی واحدهای تحقیق و توسعه دارای پروانه نیز فعال شوند.

یوسفی اصل خاطرنشان کرد: ارتباط واحدهای تولیدی با پارک علم و فناوری و دانشگاه ها از طریق واحدهای تحقیق و توسعه محقق می شود و فعال شدن آنها زمینه شکل گیری تولید دانش بنیان است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون خوبی است و نگاه ها را به سمت فعالیت های دانش بنیان سوق می دهد و نگاه حمایتی در این خصوص دارد.

قانون جهش تولید دانش بنیان راهکار ارتقای بهره وری در زنجان

لزوم جایگزینی تولید دانش بنیان با ارزش افزوده ناشی از انرژی ارزان

استاندار زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: درگذشته درآمد سرشار نفتی، بیشتر باعث پوشش ناکارآمدی های مدیریتی بود و اکنون باید مسیر متفاوتی را در پیش بگیریم.

محسن افشارچی به فراز و فرود میزان تولید ناخالص داخلی کشور در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: قسمت اعظم این اتفاق ها به دلیل وابستگی اقتصاد کشور به نفت بوده است.

تولید ناخالص داخلی یا جی دی پی، یکی از مهمترین مفاهیم اقتصادی است؛ این مفهوم عمده‌ترین معیار مقایسه اقتصاد کشورها و مناطق مختلف است؛ این شاخص حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور یا منطقه در طول یک بازه‌ زمانی مشخص است.

افشارچی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌ بنیان در استان تاکید کرد و گفت: سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور را باید افزایش دهیم چرا که این جهت گیری ها برای جایگزینی نفت اهمیت دارد.

استاندار زنجان بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌ بنیان در استان تاکید کرد و گفت: سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور را باید افزایش دهیم چرا که این جهت گیری ها برای جایگزینی نفت اهمیت دارد.وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای افزایش تولید ناخالص داخلی، توجه به فعالیت های دانش بنیان است، اظهار داشت: بخشی از اقتصاد ما منبع پایه و به اعتبارات دولتی متکی است که یک آسیب محسوب می شود.

افشارچی گفت: بخشی از ارزش افزوده تولیدی در کشور به دلیل بهره مندی از انرژی ارزان بوده و لازم است برای جبران این ضعف، به سمت بهره وری حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: حرکت صنایع در مسیر ارتقای بهره وری در استان و ایجاد ارزش افزوده بیشتر ضروری است.

استاندار زنجان بر لزوم بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید کرد و افزود: بر اساس این قانون سرمایه گذاری شرکت ها در این زمینه موجب می شود سرجمع مالیات های آنها کاهش یابد از این رو باید از ظرفیت آن حداکثر بهره را در استان داشته باشیم.

قانون جهش تولید دانش بنیان راهکار ارتقای بهره وری در زنجان

فعالیت ۱۳۲ شرکت دانش بنیان در استان زنجان

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: ۱۳۲ شرکت دانش بنیان در استان فعال است و زنجان در حوزه شمار و فعالیت این شرکت‌ها رتبه ۱۳ کشور را دارد.

عباسعلی زمانی افزود:‌ از این تعداد ۶۴ شرکت در مرحله پسارشد، ‌۳۷ واحد در مرحله رشد و ۳۱ شرکت در مرحله پیش رشد قرار دارد.۱۳۲ شرکت دانش بنیان در استان فعال است و زنجان در حوزه شمار و فعالیت این شرکت‌ها رتبه ۱۳ کشور را دارد.

وی گفت: زمینه فعالیت ۳۵ درصد شرکت ها در حوزه رایانه و نرم افزار، ۱۷ درصد در زمینه فناوری های شیمیایی مبتنی بر مواد پیشرفته، ۱۲ درصد در زمینه تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته، ۱۰ درصد در زمینه علوم انسانی و اجتماعی و صنایع خلاق و ‌۹ درصد در زمینه الکترونیک و برق است.

زمانی افزود: مابقی شرکت ها در حوزه های صنایع غذایی و کشاورزی، تجاری سازی خدمات، ‌ سیستم های خودکار، ‌وسایل پزشکی و فرآورده های پیشرفته درمان و تشخیص فعالیت دارند.

برآیند:

قانون جهش تولید دانش بنیان که مشتمل بر ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره در سال ۱۴۰۱ تصویب و ابلاغ شده،‌ فرصت بسیار خوبی برای حمایت از صنایع خلاق و دانش بنیان و فراهم سازی زمینه رشد و توسعه آنهاست.

استان زنجان با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در این حوزه باید حداکثر استفاده را از این قانون داشته باشد و گام های بلندی را برای ارتقای بهره وری و توسعه صنایع بنیان و خلاق بردارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha