شروع مجدد ماموریت فضاپیمای جاسوسی آمریکا

تهران- ایرنا- ماموریت فضاپیمای جاسوسی بدون سرنشین X-۳۷B وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که به مثابه یک شاتل فضایی مینیاتوری است، در حالی قرار است مجددا شروع شود که قابلیت‌ها و هدف ماموریت این فضاپیما در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ارت»، در حالی که پنتاگون در این خصوص سکوت کرده است سوالاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا این فضاپیما یک سلاح مخفی، یک فناوری پنهانی یا چیز دیگری است؟

این فضاپیما برای اولین بار قرار است با یک راکت قدرتمند «فالکون هِوی» شرکت «اسپیس‌ایکس» پرتاب شود. استفاده از یک لانچر (پرتاب کننده) قوی‌تر نشانه‌ای است که این فضاپیما قرار است به مدار بالاتری فرستاده شود و اسناد و شواهد اخیر نیز از این گمانه‌زنی حمایت می‌کند. با این حال ماهیت دقیق و هدف از فعالیت در مدار بالاتر مشخص نشده است. شرکت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۸ قرارداد ۱۳۰ میلیون دلاری برای این پرتاب را به دست آورده بود.

شروع مجدد ماموریت فضاپیمای جاسوسی آمریکا

وزارت دفاع آمریکا در خصوص فعالیت‌های مشخص X-۳۷B در مدار بالاتر آن سکوت کرده و به اعلام این مطلب بسنده کرده است که ماموریت این فضاپیما دربردارنده گستره وسیعی از هدف‌های آزمایشی شامل آزمایش هایی با فناوری‌های آگاهی از قلمرو فضایی آینده است.

تمرکز کار بر «آگاهی از قلمرو فضایی» اشاره‌ای به نقش بالقوه این فضاپیما در نظارت بر ماهواره‌ها و محافظت در برابر تهدیدات در فضا دارد؛ ماموریتی که در هماهنگی نزدیک با هدف‌های «نیروی فضایی آمریکا» قرار دارد.

در همین ارتباط، ژنرال «چنس سالتسمن» مسئول ماموریت‌های فضایی نیروی فضایی آمریکا تاکید کرده که تهدیدات علیه سامانه‌های فضایی آمریکا افزایش یافته است.

فناوری‌های پیشرفته

در یکی از مطالب درباره ماموریت X-۳۷B آمده است که این فضاپیما در آزمایشی برای سازمان «ناسا»، بذر گیاهان را در معرض محیط‌ با تشعشعات شدید فضایی قرار خواهد داد.

این فضاپیما که توسط شرکت «بویینگ» ساخته شده، در گذشته برای آزمایش فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند یک پنل خورشیدی کوچک برای تبدیل انرژی خورشیدی به امواج مایکرو استفاده شده است. این مفهومی است که می تواند امکان انتقال انرژی از فضا به زمین را فراهم سازد. این فضاپیما همچنین ماهواره‌های کوچکی را مستقر کرده اما هدف این کار نیز فاش نشده است.

شروع مجدد ماموریت فضاپیمای جاسوسی آمریکا

در همین حال هر چند گمانه‌زنی‌ها و شایعاتی در این خصوص مطرح شده اما شرکت «سکیور ورلد» احتمال اینکه X-۳۷B به عنوان یک سامانه تسلیحاتی مداری برای حمله به هدف‌هایی روی زمین مورد استفاده قرار گیرد، کم اهمیت دانسته است.

طراحی این فضاپیمای آمریکایی حاکی از توان بالقوه آن برای انجام عملیات پنهان مانند بازرسی از ماهواره‌های دیگر کشورها بدون شناسایی شدن است. آمریکا نسبت به اقدامات مشابهی از سوی کشورهایی مانند روسیه و چین ابراز نگرانی کرده که این مساله حاکی از اهمیت راهبردی آگاهی از قلمرو فضایی است.

شروع مجدد ماموریت فضاپیمای جاسوسی آمریکا

هر چند جزئیات ماموریت جدید فضاپیمای X-۳۷B اعلام نشده و محرمانه باقی مانده است اما پرتاب آن نشانه‌ای از قصد آمریکا برای حفظ تسلط در فضا است.

از سوی دیگر کشورهایی مانند چین این فضاپیمای آمریکا را نمادی از اقدام آمریکای در نظامی کردن فضا می‌دانند. این در حالی است که کشور چین نیز یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد با نام «شنلونگ» دارد که تاکنون دو ماموریت را به انجام رسانده و در آخرین ماموریت مدت ۲۷۶ روز در مدار زمین بود. این نشان می‌دهد که چین نیز به توانایی‌های مشابه فضایی علاقمند است.

بنا به گزارش نیویورک‌پست، این فضاپیما قرار بود یکشنبه شب از «کیپ کاناورال» فلوریدا پرتاب شود اما پرتاب آن به علت توفان‌ شدید به تاخیر افتاد. پرتاب این فضاپیما که برای دوشنبه شب برنامه ریزی شده بود، به دلیل توفان بار دیگر و دستکم به مدت ۲۴ ساعت به تعویق افتاد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha