۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۵۱
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85210141
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: مأموریت ناتمام اکتشاف ماه را کامل می‌کنیم

۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۵۱
کد خبر: 85210141
روسیه: مأموریت ناتمام اکتشاف ماه را کامل می‌کنیم

مسکو- ایرنا- مدیر سازمان فضایی روسیه (روس‌کاسموس) پس از بررسی دلایل عدم موفقیت فضاپیمای روس در انتقال کاوشگر به قطب جنوب ماه در نشستی با دانشمندان این کشور اعلام کرد که این شرکت مأموریت ناتمام اکتشاف ماه را متوقف نکرده است و آن را کامل خواهد کرد.

به گزارش منابع خبری روس از دفتر مطبوعاتی سازمان فضایی روسیه، یوری باریسوف افزود: این شرکت، یک ماموریت جدید به قطب جنوب ماهواره طبیعی زمین در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۶ را بررسی خواهد کرد.
بوریسوف تاکید کرد که مهندسان و دانشمندان روسی مشتاق ادامه پروژه اکتشاف ماه هستند.
بنا بر این گزارش، رئیس سازمان فضایی روسیه این سخنان را پس از دیدار با دانشمندان و توسعه دهندگان فضاپیمای لونا ۲۵ در انجمن تحقیقات و تولید لاووچکین روسیه بیان کرد.
در این جلسه، علل احتمالی مأموریت ناتمام این فضاپیما و چشم انداز برنامه روسیه برای اکتشاف ماه بررسی شد.

فضاپیمای لونا ۲۵، بیستم مرداد ۱۴۰۲ با هدف جستجوی آب در سطح کره ماه از پایگاه فضایی وستوچنی واقع در فاصله پنج هزار و ۵۵۰ کیلومتری شرق مسکو به فضا پرتاب شد، اقدامی که برخی رسانه‌های غربی از آن به عنوان جنگ روسیه و آمریکا در دستیابی به منابع طبیعی ماه یاد کردند.
هدف اصلی این فضاپیما که با موشک سایوز ۲.۱ بی به فضا پرتاب شد، بررسی احتمال وجود آب یا ذرات یخ در قطب جنوب کره ماه است.
مقام‌های سازمان فضایی روسیه پیش‌بینی کرده بودند که این فضاپیما ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) در کره ماه، فرود آید اما این سازمان پیش از این تاریخ اعلام کرد که فضاپیمای «لونا ۲۵» ۲۸ مرداد در پی انحراف از مدار تعیین شده و برخورد با سطح ماه منهدم شد.
اسپوتنیک در این باره نوشت که این فضاپیما نخستین تلاش روسیه برای مطالعه ماه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود.
بنا بر این گزارش، این کاوشکر روسیه ۱۶ آگوست ( ۲۵ مرداد) وارد مدار خود به دور ماه شد و ۱۹ آگوست، هدایت شد تا مدار بیضوی قبل از فرود خود را ایجاد کند. اما حدود ساعت ۲:۵۷ بعد از ظهر به وقت مسکو ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد)، تماس با کاوشگر قطع شد و بنا بر محاسبات اولیه، پس از برخورد به سطح ماه از کار افتاد.
رئیس سازمان فضایی روسیه طی روزهای بعد گفت که عملکرد غیرعادی پیشرانه های کاوشگر ماه در تنظیم مدار آن علت سقوط آن بوده است و اینکه موتورها با شتاب بیشتری از میزان مورد نیاز به فعالیت پرداخته اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha