صنعت فضایی در انتظار تحولات تازه در سال ۲۰۲۴

تهران- ایرنا- سال ۲۰۲۳ میلادی سالی مهیج برای صنعت فضایی بود و هر چند می‌دانیم پیشرفت خطی نیست، اما کاملا اطمینان داریم که سال ۲۰۲۴ شگفت‌انگیزتر هم خواهد بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک کرانچ»، سال جاری میلادی برای بسیاری از شرکت های فضایی سال دشواری بود و نمی خواهیم با خوش بینی خود بر این مساله سرپوش بگذاریم. سال سیاست نرخ سود صفر (ZIRP) بطور رسمی پایان یافت و جلب اعتبارات مالی دشوارتر شد. با این حال سال ۲۰۲۳ برخی بادهای موافق یا عوامل حمایتی (tailwinds ) را ایجاد کرد که به گمان ما موجب می شوند سال آینده سالی پر از رویداد باشد.

آزمایش های بیشتر استارشیپ

شرکت اسپیس‌ایکس سال مهم و تاریخی را پشت سرگذاشت، نه تنها به این علت که نزدیک به ۱۰۰ پرتاب موشک های «فالکون ۹» و «فالکون هوی» انجام داد. این شرکت همچنین «استارشیپ» را نه یک بار بلکه دو بار پرتاب کرد که قوی‌ترین وسیله پرتابی است که تا کنون ساخته شده است.

اولین مورد در ماه آوریل و مورد دوم در ماه نوامبر انجام شد. هیچ کدام نتوانستند ماموریت را کامل کنند و با این حال هر دو موفق بودند. علت این مساله تا حدی مربوط به فرهنگ بهبود سریع سخت افزاری اسپیس‌ایسک است. این شرکت در مدت ۶ ماه بین دو پرتاب بهبودهای زیادی در زیرساخت های زمینی و وسیله پرتابی انجام داد.

صنعت فضایی در انتظار تحولات تازه در سال ۲۰۲۴

انتظار می رود در سال آینده میلادی شاهد بهبودهای بیشتر و حتی هماهنگی (cadence ) آزمایشی بالاتر باشیم و حتی اگر آنها موفق شوند طرح پروازی مدار کامل را انجام دهند؛ متعجب نخواهیم شد.

ماموریت‌های تاریخی فرودگر ماه

شرکت‌های خصوصی‌تر در سال آینده تلاش خواهند کرد فضاپیماهایی را روی سطح کره ماه فرود آورند. ما هیجان زده هستیم که مشاهده کنیم شرکت هایی مانند «آستروبوتیک» «انتوییتو ماشین» و «فایرفلای ایرواسپیس» همگی در این زمینه تلاش خود را انجام دهند. تا کنون تنها چهار کشور موفق به فرود آوردن فضاپیما روی ماه شده اند بنابراین حتی اگر فقط یک شرکت (خصوصی) در این زمینه موفق شود، یک اقدام تاریخی خواهد بود.

صنعت فضایی در انتظار تحولات تازه در سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ با پرتاب‌هایی توسط شرکت «اینتوییتیو ماشین» ( Intuitive Machines) و آستروبوتیک شروع خواهد شد. در حال حاضر بسیار محتمل به نظر می رسد که هر دوی این شرکت ها بتوانند در یک هفته تلاش خود برای فرود (در ماه) را انجام دهند که سومین هفته از ماه فوریه خواهد بود. فایرفلای نیز قصد دارد در سه ماهه سوم سال آینده در این زمینه تلاش خود را برای پرتاب فرودگر «بلو گاست» به انجام برساند و شرکت «ایزاسپیس» نیز قصد دارد اواخر سال اقدام کند.

عملیات پیشرفته ماهواره‌ای

در یک نگاه کلی، بخش زیادی از شرکت های استارتاپ فضایی علاقمند به افزایش کارهای قابل انجام توسط ماهواره‌ها در فضا هستند. یک مثال خوب در این زمینه چیزی موسوم به «عملیات ملاقات و مجاورت» (RPO) است که زمانی انجام می شود که دو فضاپیما بطور عمدی برای تعامل با یکدیگر مانور می دهند. یکی دیگر از حوزه‌های داغ عملیات ماهواره‌ای نیز در بر دارنده تولید در فضا و ورود مجدد ماهواره‌ است.

انتظار می رود سال آینده شاهد اقدامات بیشتری از سوی استارتاپ‌های فضایی برای اثبات و نمایش قابلیت‌های پیشرفته ماهواره‌ای در فضا باشیم.

آزمایش های موشکی بیشتر

پیش از این از شرکت اسپیس‌ایکس یاد کردیم اما آنها تنها بازیگر حاضر در صحنه نیستند. سال ۲۰۲۴ مملو از آزمایش های جالب و تولیدات و تحولات جدید از سایر شرکت ها خواهد بود که می خواهند سهمی از بازار پرتاب داشته باشند. بطور خاص درباره اولین پرتاب‌ها از برخی شرکت ها مانند «بلو اوریجن»، «راکت لب» و «سیرا اسپیس» هستیم. همچنین مترصد تماشای دومین پرواز آزمایشی راکت RS۱‌ از شرکت سیستم فضایی ABL هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha