عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرکرد آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری در زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری در زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد با عنوان «از آبخیز تا جالیز» که با حضور رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور و رییس سازمان بسیج سازندگی ایران برگزار شد، گفت: این طرح در سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین‌های پایاب سد بیدکان بخش لاران اجرا می‌شود.

حسین برزگر تاکید کرد: در راستای محرومیت‌زدایی از حوزه استان‌های زاگرس‌نشین قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای لایروبی مرمت قنات‌ها، اجرای استخرها و کانال‌های کشاورزی و طرح‌های تامین و انتقال آب در چهارمحال و بختیاری منعقد شد.

وی افزود: اجرای مرحله دوم سد بیدکان برای آب‌رسانی به شهرها و روستاهای حوضه زیردست سد به وسعت ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار و اشتغال‌زایی افزون‌بر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از اهالی منطقه پس از سال‌ها کُندی در اجرا، عملیاتی شد.

برزگر تصریح کرد: اُمید است بتوانیم تا یک‌سال دیگر عملیات تامین آب و لوله‌گذاری شبکه اصلی آب از شهر هارونی تا سورشجان ادامه دهیم.

وی یادآور شد: سد بیدکان شهرستان شهرکرد یک سد مخزنی با حجم ۱۴ میلیون مترمکعب با سرریز و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب مخزن ثابت طراحی شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای اجرای شبکه آبیاری مزرعه‌های داخل روستاها بخشی از شبکه آبیاری در تعدادی روستاها مانند اسدآباد، وانان، خوی، سورشجان و هارونی اجرا شده است.

وی گفت: سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی سد تمام شده اما تاکنون تامین شبکه پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد کُند بوده است.

برزگر مبلغ قرارداد این طرح را چهار هزار میلیارد ریال اعلام و تاکید کرد: در این طرح بهره‌وری، هدایت و سامان‌دهی آب‌های روان و برنامه‌ریزی برای توسعه کشت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح سالانه ۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش چهار هزار میلیارد ریال به مجموع تولیدات بخش کشاورزی افزوده می‌شود.

عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرکرد آغاز شد

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha