جایگزینی کمک به نیازمندان با مجازات حبس

۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۸:۱۴
کد خبر: 85314664
جایگزینی کمک به نیازمندان با مجازات حبس

بیرجند - ایرنا - صدور احکام جایگزین حبس توسط یک قاضی دادگستری خراسان جنوبی که امسال داوطلب نمونه جمعیت هلال احمر نیز شده برای محکومان به زندان و نیازمندان، نجات بخش بوده است.

به گزارش ایرنا، ماجرا از زمان زلزله بشرویه در سال گذشته شروع شد زمانی که مشغول رسیدگی به یکی از پرونده‌های قضایی بود به ذهنش رسید تا حکمی برای کمک به قشر آسیب پذیر صادر کند.

از همان جا داوطلبانه به عضویت جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی درآمد و اکنون به عنوان داوطلب نمونه در کشور از حیث اقدامی جدید در ارتقای بانک امانات هلال احمر معرفی شده است.

"احمد قاسمی" معاون قضایی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان خراسان جنوبی و رئیس دادگاه انقلاب بیرجند است که به عنوان یک قاضی اعتقاد دارد هدف دستگاه قضا علاوه بر پیشگیری از وقوع جرم و مجازات کردن، اصلاح مجرمان و بازگردان آنها به جامعه است.

او با همین دیدگاه زمان بررسی پرونده تصمیم می‌گیرد تا رای را به نحوی صادر کند که از برچسب زنی به فردی بدون سابقه کیفری جلوگیری شود.

حکم جایگزین حبس راه میانبر برای اصلاح محکومان به شمار می‌رود به ویژه که جنبه نوعدوستی و یاری رساندن به نیازمند داشته باشد.

این قاضی در توضیحات بیشتر به خبرنگار ایرنا گفت: تعلیق مراقبتی اجرای مجازات می‌تواند یک راهبرد نظارتی و رافت نظام در عین حال نوعی کیفر باشد که در کاهش جرم اثرگذار است زیرا بزهکار را از حبس نجات می‌دهد و اثرات سوء حضور در زندان را هم از بین می‌برد.

جایگزینی کمک به نیازمندان با مجازات حبس

وی ادامه داد: اگر فرد بعد از چند سال مرتکب جرم نشود حکم حبس اجرا نخواهد شد ولی اگر جرم تکرار شود باید طبق قانون مجازات حبس را تحمل کند از همین رو به فرد مجرم پیشنهاد کمک برای امور عام المنفعه به جای حبس داده می‌شود.

کمک به زلزله زدگان بشرویه و خوی اولین حکم جایگزین حبس بود که این قاضی دادگاه به عنوان یک داوطلب جمعیت هلال احمر صادر کرد و اخیرا هم حکمی در رابطه با تامین مواد غذایی برای مردم غزه صادر کرده است.

قاسمی گفت: این اقدام موجب تقویت حس انسان‌دوستی حتی در مجرمان می‌شود چه بسا حکمی برای خرید ۱۰ ویلچر صادر کردیم اما فرد ۱۵ عدد را خرید و تحویل نهاد مربوطه داد.

وی اظهار داشت: از شهریور سال گذشته تاکنون ۶۳ رای تعلیق مراقبتی و جایگزین حبس صادر شده که ۱۶ مورد برای هلال احمر بوده است.

رئیس دادگاه انقلاب بیرجند گفت: همچنین برخی رای‌ها کمک به کمیته امداد، بهزیستی و دیگر حوزه‌های کاهش آسیب اجتماعی است.

وی عنوان کرد: رای‌هایی که از این طریق صادر شده حتی از تعطیلی مراکز خدماتی بهزیستی جلوگیری کرده و در ایجاد اشتغال برای اقشار آسیب پذیر اثرگذار بوده است.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی هم گفت: هر سال تعدادی از افراد به عنوان داوطلب نمونه تجلیل می‌شوند که در این بین واقف، خیر، حامی و مسئول خانه هلال برتر وجود دارند.

احمد بخشی افزود: از آنجایی که انتخاب داوطلب نمونه از بین ۳۱ استان و در زمینه‌های مختلف بوده، معمولا خراسان جنوبی در زمینه حمایت‌های مالی توان رقابت با استان‌های بزرگ را ندارد.

جایگزینی کمک به نیازمندان با مجازات حبس

وی گفت: اما امسال خراسان جنوبی تنها از این جهت توانست با دیگر استان‌ها رقابت کند که یک قاضی دادگستری به عنوان داوطلب جمعیت هلال احمر احکام جایگزین حبس صادر کرده که منجر به ارتقای بانک امانات هلال احمر استان شده و کار جدید بوده است.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی بیان کرد: حداقل در ۶ سال گذشته از خراسان جنوبی داوطلب برتر در عرصه کشوری نداشتیم لذا امسال به دنبال روش جدیدی برای معرفی داوطلب نمونه بودیم که احکام جایگزین حبس قابلیت عرضه در سطح کشور را داشت.

وی گفت: در یکی از حکم‌های اخیر قضات استان، متهمان برای محکومیت خود ۵۱ کالای پزشکی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خریداری و به بانک امانات پزشکی هلال احمر اهدا کردند.

بخشی ادامه داد: این کالاها شامل تخت، واکر، ویلچر، دستگاه‌های اکسیژن ساز، اندازه گیری قند خون، فشارسنج دیجیتالی و تشک مواج بوده که در بین بانک امانات شعب شهرستان‌ها توزیع شده است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۹ هزار و ۷۳۵ داوطلب جمعیت هلال احمر در استان خراسان جنوبی گفت: برخی از این افراد هنوز پرونده را تکمیل نکرده‌اند و هر سال در فراخوان‌های مختلف این آمار افزایش می‌یابد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: داوطلبان هلال احمر در چهار گروه حمایت، مهارت، هدایت و مشارکت سازماندهی شده‌اند و براساس نیازی که احساس شود جمعیت هلال احمر را در اقدامات بشردوستانه یاری می‌دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha