۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85316195
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵۰ هزار دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی برگزار شد

بیرجند- ایرنا- معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌ جنوبی گفت: از دوران کرونا تاکنون ۱۵۰ هزار دادگاه درون استانی و ۲۹ دادگاه برای خارج از کشور به صورت آنلاین در استان برگزار شده که در کاهش مراجعات به دادگستری اثرگذار بوده است.

عباس اسماعیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام اماکن قوه قضائیه اعم از شوراهای حل اختلاف، دادسراها، دادگاه‌های تجدیدنظر و خدمات قضایی در همه مراحل از تحقیق تا اجرای حکم، هوشمندسازی شده است.

وی ادامه داد: پرداخت هزینه‌ها و جزای نقدی هم به‌صورت الکترونیکی و از طریق نرم افزارهایی همچون آپ انجام می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌ جنوبی گفت: شرکت غیر حضوری در دادگاه‌ها، ارسال دادخواست‌ها، لایحه، دعاوی و مزایده الکترونیکی از مصادیق خدمات هوشمند قوه قضائیه بوده که منجر به کاهش ۳۵ درصدی مراجعات حضوری مردم شده است.

وی یادآور شد: شروع خدمات هوشمند قوه قضائیه در واقع از دوران کرونا بود اما به طور رسمی از اوایل سال ۱۴۰۰ در تمام استان‌ها گسترش یافت که اولین دادگاه برخط نیز در استان خراسان جنوبی برگزار شد و هنوز هم این روند ادامه دارد.

اسماعیلی، شفاف سازی عملکرد، ارتقای سلامت اداری، کاهش اطاله دادرسی، کاهش مراجعات مردمی و تکریم ارباب رجوع را از مهمترین اهداف هوشمندسازی خدمات قوه قضائیه برشمرد و گفت: مزایده اجرای احکام مدنی هم در بودجه سال گذشته دیده شد که خراسان جنوبی تنها استان برگزار کننده آن بود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۲ دفتر خدمات قضایی در استان افزود: در هر شهرستانی حداقل یک دفتر فعال است که مردم می‌توانند امور مربوط به قوه قضائیه را از این طریق پیگیری کنند.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه همه مراحل رسیدگی به پرونده خدمات الکترونیکی ارایه می شود عنوان کرد: زیرساخت‌های لازم برای خدمات هوشمند قضایی در همه شهرستان‌های استان فراهم شده است.

وی همچنین گفت: طرح جهادی خدمات قضایی نیز در مناطق محروم دنبال می‌شود زیرا برخی نقاط دفاتر خدمات قضایی نیست و بُعد مسافت تا مرکز شهرستان‌ها یا استان هم زیاد بوده لذا اجرای این طرح در ارایه خدمات رایگان و دسترسی راحت اثرگذار بوده است.

اسماعیلی افزود: از سال گذشته تاکنون، هشت طرح جهادی خدمات قضایی در ۵۲۹ نقطه استان برگزار شد که بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر ثبت‌نام سامانه ثنا شدند و ۶۴ مورد ملاقات مردم با مقامات قضایی استان انجام گرفت که به صورت تصویری مشکلات خود را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه ۵۴ مورد ملاقات مجازی خانواده زندانی در طرح‌های جهادی خدمات قضایی انجام گرفت ادامه داد: ۱۱۷ مورد در این طرح جهادی، منجر به صلح و سازش و بیش از ۲ هزار مورد مشاوره قضایی انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha