۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85481869
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرکنسول ترکیه: آماده همکاری علمی با خراسان جنوبی هستیم

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85481869
سرکنسول ترکیه: آماده همکاری علمی با خراسان جنوبی هستیم

بیرجند - ایرنا - سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: با توجه به ظرفیت‌های علمی، دانشگاهی و آکادمیک خراسان جنوبی آماده همکاری و تعامل با دانشگاه‌های این استان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا سینان جم باش روز یکشنبه در نشست دیپلماسی علمی با روسای دانشگاه‌های خراسان‌ جنوبی که در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: تاکنون به خراسان‌ جنوبی سفر نکرده بودم اما در دو روز گذشته دیدارهایی با استاندار، شهردار، فعالان اقتصادی و بازدید از سطح استان انجام شد که تا حدودی با ظرفیت‌های این استان آشنا شدیم.

وی بیان کرد: در تمام این دیدارها همکاری‌های آکادمیک مورد تاکید بود و آنچه در این نشست هم متوجه شدم اینکه بیرجند دارای دانشگاه‌های توانمندی است.

سرکنسول ترکیه در مشهد اظهار کرد: تاکنون در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاریروابط پررنگی بین دو کشور وجود داشته و تلاش می‌کنیم با استان خراسان جنوبی روابط آکادمیک برقرار کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه بیرجند یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ایران است آرزو می‌کنیم حداقل یکی از دانشگاه‌های ترکیه را با این دانشگاه متصل و تعامل لازم برقرار شود.

جم باش تصریح کرد: برای توسعه روابط بین دانشگاه‌های دو منطقه باید زمینه رفت و آمد هیات‌های علمی افزایش یابد چون معتقدم دانشگاه‌های دو کشور می‌توانند موارد زیادی از یکدیگر بیاموزند و تعامل علمی برقرار کنند.

وی عنوان کرد: کشور ترکیه یکی از کشورهای بزرگ منطقه بوده و دارای ظرفیت‌های مختلفی از جمله در حوزه آکادمیک است، اکنون بیش از ۲۰۰ دانشگاه در این کشور فعال است.

سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: هدف ما از سفر به خراسان جنوبی این است که راه‌های همکاری و تعامل را بین کشورها باز کنیم لذا نه تنها در زمینه تبادل دانشجویی که برگزاری همایش‌ها می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

وی افزود: ابتدا باید یادداشت تفاهم بین دانشگاه‌ها امضا شود بنابراین از یک دانشگاه آغاز می‌کنیم و این تعاملالات را ادامه خواهیم داد.

جم باش بیان کرد: کشور ترکیه در حوزه‌های پزشکی، مهندسی و سایر دانشگاه‌های به نام و خوبی دارد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، از طرفی بخاطر اینکه کشور همسایه هستیم رفت و آمدها هم خیلی آسان است.

وی اظهار کرد: مشترکات زیاد فرهنگی، دینی، به خصوص مهمان‌نوازی بین دو منطقه وجود دارد که می‌تواند زمینه تعامل بیشتر و راحت‌تر را فراهم کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این استان دارای ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی فراوانی است که برای توسعه روابط بین‌الملل و تعامل علمی باید این ظرفیت‌ها به دنیا و به خصوص کشورهای همسایه معرفی شود.

 مهدی جعفری افزود: با توجه به ظرفیت‌های علمی استان زمینه تبادل علمی و رفت و آمد هیاتی بین دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی با کشور ترکیه فراهم است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد زمینه تبادل تجاری و علمی با کشورهای دنیا به خصوص کشورهای همسایه فراهم بوده و نیاز به آشنایی بیشتر بین دو منطقه داریم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: کشور ترکیه دارای مرکز آموزش عالی دولتی و خصوصی بوده که باید با مشارکت دانشگاه‌های استان تعامل علمی بین دانشگاه‌های استان با این کشور رونق گیرد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی هم گفت: از سال گذشته ارتباط با دانشگاه‌های خراسان جنوبی را در اولویت قرار دادیم و سعی داریم با ارتباط نزدیک با بخش‌های بین الملل دانشگاه‌ها،  روابط و همکاری‌های بین الملل را به سمت و سوی توسعه بخشی و ارتقا به نفع توسعه و شناخت استان سوق دهیم.

افسانه ابراهیمی افزود: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان آمادگی داریم با همفکری، همکاری و پیشنهادات دانشگاه‌ها در زمینه معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های استان به کشورهای مختلف دنیا همکاری لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: بخشی از رسالت ما دعوت از سرکنسول‌ها و سفرای کشورهای مختلف مقیم در جمهوری اسلامی ایران است که با مشارکت استانداری برنامه‌ریزی لازم انجام و به استان دعوت می‌شوند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی ادامه داد: انتظار داریم دانشگاه‌های استان نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را احصا کرده و در سفر سفیران و سرکنسول‌ها نسبت به ارائه آن اقدام کنند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌دهیم در دانشگاه بیرجند محیطی برای به نمایش گذاشتن کتاب‌های ادبی، تاریخی، فرهنگی و منابع اقتصادی کشور ترکیه در نظر گرفته شود و همچنین کشور مقابل نیز برای دانشگاه‌های خراسان جنوبی این ظرفیت را فراهم کند.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند هم گفت: این دانشگاه دارای یک کتابخانه مرکزی با ۱۴۳ هزار عنوان کتاب است که ۲۰ هزار عنوان کتاب لاتین است.

ابوالفضل اکبرپور افزود: همچنین وجود ۲۲ نشریه علمی و پژوهشی، ۱۱ گروه پژوهشی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، معدن، ارتباطات و فناوری اطلاعات و مکانیک و ۱۸۸ آزمایشگاه فعال از دیگر ظرفیت‌های این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه مرکز مهارت آموزی دانشگاه بیرجند سالانه ۱۲۰ دوره مهارتی برای دانشجویان برگزار می‌کند تصریح کرد: همچنین ذیل مرکز نوآوری و شتاب دهی دانشگاه نیز ۷۰ شرکت دانش بنیان، فناور و نوآور فعال است که سال گذشته منجر به تولید محصولات دانش بنیانی از جمله قرض زعفران و کیت تشخیص عسل واقعی شدند.

"سینان جم باش" سرکنسول ترکیه در مشهد روز جمعه وارد خراسان جنوبی شد و دیدار با استاندار خراسان جنوبی، بازدید از چند واحد تولیدی و اقتصادی از برنامه‌های وی بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha