دوران دانشجویی؛ از آرمان‌گرایی تا رویارویی با مشکلات

قم - ایرنا - دانشجویی دورانی طلایی در زندگی هر فردی به خصوص در دوره حساس جوانی است که در آن دانشجوی جوان فرصت ناب آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی در کنار مواجهه مستقیم با مشکلات فردی و اجتماعی و تلاش برای عبور از آن‌ها را تجربه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرسال ۱۶ آذر، روز دانشجو بهترین زمان برای پرداختن به یکی از مهمترین فصل‌های زندگی بسیاری از افراد جامعه است؛ تاثیر دوران دانشجویی بر زندگی کسانی که آن را تجربه کردند تنها محدود به سال‌های تحصیل در دانشگاه نیست، بلکه شاید بتوان گفت نتایج این فصل زندگی تا سالیان طولانی و حتی تا پایان عمر باقی خواهد ماند.

در همین راستا خبرنگار ایرنا با حضور در دانشگاه قم به عنوان دانشگاه مادر استان با شماری از دانشجویان آن در جایگاه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی پیرامون مسایل خاص این دوران و موضوع‌های مورد نظر دیگر در این گزارش به گفت‌وگو پرداخت.

دوران دانشجویی؛ از آرمان‌گرایی تا رویارویی با مشکلات

دانشگاه بستر مناسبی برای ایفای نقش‌های اجتماعی است

دبیر مجمع دانشجویان عدالت خواه اسلامی دانشگاه قم در جریان این گفت‌وگو بیان داشت: از نظر لغوی کسی که وارد دانشگاه می‌شود و تمام تلاش خود را برای فراگیری علم در رشته مورد نظر خود صرف می‌کند، دانشجو نام دارد.

محمد حسین پیران گفت: دانشگاه جامعه کوچکی است که دانشجو آمده تا خود را در آن رشد دهد تا زمانی که پس از تحصیل وارد جامعه اصلی می‌شود، بتواند به وظیفه‌ای که بر عهده می‌گیرد به خوبی جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد یک دانشجوی تراز،‌ دانشجویی می‌باشد که بداند دانشگاه با مدرسه متفاوت است، در مدرسه اولویت تنها درس‌خواندن بود اما فضای دانشگاه به‌نحو دیگری است و به طور معمول شرایط در آن برای ایفای نقش اجتماعی در کنار توجه به تحصیل مهیاتر است.

وی با اشاره به این‌که انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی فعال در دانشگاه‌ها نقش مهمی در شکل گیری دغدغه‌های اجتماعی میان دانشجویان دارند، افزود: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی مساله و مشکل امروز جامعه خود را می‌داند و تلاش می‌کند راهکار رفع آن را در محیط دانشگاه با رویکرد علمی و تخصصی بررسی و به صورت میدانی دنبال کند.

دوران دانشجویی؛ از آرمان‌گرایی تا رویارویی با مشکلات

مسئولیت آینده کشور با دانشجویان است

این دانشجوی دانشگاه قم گفت:‌ به هر حال مسئولان و مدیران فردای کشور از میان دانشجویان امروز انتخاب می‌شوند و مسئولیت آینده کشور با دانشجویان است؛‌ پس محیط دانشگاه به عنوان یک جامعه کوچک بهترین بستر برای آماده سازی دانشجویان برای رویارویی با مسائل و مشکلات و یافتن راهکارهای رفع آن‌هاست تا دانشجو زمانی که وارد جامعه اصلی می‌شود درک لازم را از شرایط داشته باشد.

وی بیان داشت: دانشجو در محیط دانشگاه با حضور در فعالیت‌های اجتماعی و شرکت در مجامع و تشکل‌ها، با سختی‌ کارهای اجرایی از نزدیک آشنا می‌شود و لمس می‌کند که انجام کارها به همین سادگی نیست و نمی‌توان دائم از عملکرد دیگران انتقاد کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی هدف تشکل‌های دانشجویی که در چارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند علاوه بر آماده سازی دانشجویان برای ورود موثر به جامعه، کمک به نظام از طریق مطالبه‌گری و یادآوری آرمان‌هاست و اگر در برخی از دانشگاه‌ها اجازه این‌گونه فعالیت‌ها داده نمی‌شود، در اصل یکی از عرصه‌های یاری رسان نظام مورد توجه قرار نگرفته‌است.

پیران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسائل محیط پیرامونی برای یک جوان دانشجو بیان کرد: برای نمونه، امروز تغییر سبک معماری شهر قم و استفاده فراوان از نماهای رومی برای ساخت منازل در آن، برای بنده که به عنوان یک دانشجو در این شهر تحصیل می‌کنم، تبدیل به یک دغدغه شده‌است.

وی افزود: بنده به عنوان یک دانشجو اصلاح این رویکرد را از مسئولان متولی مطالبه می‌کنم و در جلسه‌هایی که با برخی از مسئولان استانی داشتم آن را مطرح کردم،‌ فضای اصیل شهر قم باید بر اساس ارزش‌های فرهنگی آن حفظ شود و نباید اجازه تغییر هویت آن را داد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید مراقب توطئه‌ای که دشمنان برای ضربه زدن به فضای فرهنگی شهر مذهبی مانند قم به خصوص در موضوع عفاف و حجاب به کار می‌برند، بود و با انجام اقدام‌های لازم از جمله تلاش گسترده در تبیین هرچه بهتر ضرورت آن با استفاده از ظرفیت مدارس، از این ارزش‌های دینی پاسداری کرد.

این دانشجوی دانشگاه قم در خصوص موضوع ازدواج و اشتغال در دوران دانشجویی نیز گفت: به نظر بنده ازدواج در این دوران ممکن اما سخت است و بستگی به شرایط هر فرد دارد، در خصوص بحث اشتغال نیز اعتقاد دارم دانشگاه‌ها باید بستر فعالیت اقتصادی را در قالب ایجاد کارگاه‌ها و سایر مراکز کارآفرینی برای دانشجویان ایجاد کنند و با این کار هم فضای کسب درآمد را برای دانشجویان به وجود آورند و هم مجموعه دانشگاه‌ها از این بستر سودآوری داشته باشند.

دوران دانشجویی؛ از آرمان‌گرایی تا رویارویی با مشکلات

روشنگری دانشجویان در جامعه خطر تحریف دشمن را خنثی می‌کند

همچنین در این گفت‌وگو دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم گفت: از دوران نوجوانی هر وقت به یاد جمله شهید بهشتی(ره)‌ در مورد دانشجو می‌افتادم که فرمود: « دانشجو موذن جامعه است. اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود.» برایم این سئوال پیش‌ می‌آمد که واقعا تاکید بر نقش دانشجو در جامعه تا این حد بالاست؛‌ تا این‌که در این سال‌های دانشجویی به‌خصوص پس از قبول مسئولیت در حوزه کارهای تشکیلاتی در محیط دانشگاه، با تمام وجود حق بودن این مطلب را درک کردم.

امیر رضا فرج اللهی افزود: امروز دانشجویان ما به خصوص کسانی که در عرصه‌های تشکیلاتی فعالیت می‌کنند می‌توانند در برابر توطئه‌ها و خطر تحریفی که دشمنان با استفاده از ابزار رسانه و سایر امکانات مادی خود دنبال اجرای آن هستند،‌ ایستادگی کنند؛ تشکل‌های دانشجویی به دلیل موقعیتی که دارند می‌توانند از مسئولان مطالبه کنند تا در جلسات خصوص و عمومی پاسخ‌گوی سوالات آنان باشند و حقیقت را به صورت مستقیم و بدون واسطه برایشان بیان کنند.

وی افزود: زمانی که دانشجو حقیقت را دریافت، وظیفه دارد تا به وسط میدان بیاید و به روشنگری در میان بپردازد، اگر این اتفاق رخ دهد و دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم در برابر توطئه دشمنان ایستادگی کنند دیگر نیازی نیست که عالی‌ترین مقامات نظام به عنوان سرداران این عرصه وارد میدان شوند، در این شرایط آنان می‌توانند وقت و انرژی خود را صرف مدیریت هرچه بهتر امور و خدمت هرچه بیشتر به مردم کنند.

تقویت اصول عقاید و مبانی معرفتی برای دانشجویان ضرورت دارد

وی ادامه داد: از دانشجوی تراز انقلاب اسلامی انتظار می‌رود در کنار تمامی تلاشی که برای پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف به‌کار می‌گیرد، نسبت به مبانی معرفتی و اصول عقاید توجه لازم را داشته باشد و برای افزایش آگاهی‌های خود در این بخش‌ها که زیربنای موفقیت در همه عرصه‌هاست با بهره‌گیری از الگوهای موجود، بیش‌ازپیش کوشش نماید.

این دانشجوی دانشگاه قم گفت: یک دانشجوی تراز انقلاب علاوه بر توجه به مسائل کلان کشور و تلاش برای تبیین واقعیت‌ها و روشنگری در جامعه، نسبت به مسائل محیطی که در آن تحصیل می‌کند نیز حساسیت دارد و چالش‌های استان محل تحصیل خود را هم می‌داند و هم برای رفع آن در حد توان تلاش می‌کند.

وی افزود: این موضوع برای دانشجویانی که در قم تحصیل می‌کنند از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است، چرا که از قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی یاد می‌شود و بر همین اساس مسائل آن نیز تنها محدود به یک شهر نیست بلکه ابعاد مختلف ملی و حتی بین‌المللی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: گسترش انبوه سازی و استفاده از نمادهای غربی در شهر قم امروز مساله‌ای مهم است که تشکل‌های دانشجویی باید نسبت به آن حساس باشند و اصلاح این وضعیت را با امکاناتی که در اختیار دارند از مسئولان مطالبه کنند، اگر امروز دانشجویان در این خصوص وارد میدان نشوند، شاید تا سال‌های سال دیگر زمانی برای اصلاح آن فراهم نشود.

فرج اللهی در خصوص ازدواج و اشتغال در دروان دانشجویی نیز گفت: بنده با ازدواج در این دوران موافق هستم،‌ البته این موضوع نیازمند فرهنگ سازی بیشتری در محیط‌های دانشگاهی و همچنین خانواده‌ها دارد، در حوزه اشتغال هم فکر می‌کنم همه دانشجویان می‌توانند به بازار کار وارد شوند، در همین رابطه از بهترین راهکارها برای توسعه اشتغال در فضاهای دانشگاهی‌، توسعه کسب‌وکارهای موفقی است که ایجاد آن‌ها به سرمایه اولیه کمی نیاز دارد.

دوران دانشجویی؛ از آرمان‌گرایی تا رویارویی با مشکلات

دانشجو بدون توقع مزد فعالیت می‌کند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم نیز در این نشست گفت‌: دانشجو در کنار آرمانخواهی هیچ وقت توقع مزد از کسی ندارد و بدون چشمداشت به سود مادی و ترس از چیزی، به وظیفه خود در عرصه‌های مختلف تحصیلی و اجتماعی عمل می‌کند.

علیرضا اکبریان افزود: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی باید هم از لحاظ درسی و کسب رتبه‌های برتر در شاخص‌های تحصیلی و هم از نظر فعالیت‌های اجتماعی و حضور در برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در قالب پیگیری مسائل و مشکلات مردم و کشور، وضعیت مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی مشاهده می‌شود که دانشجویان انگیزه لازم را برای پیگیری آرمان‌ها و تحقق اهداف خود ندارند که لازم است این موضوع از جنبه‌های مختلف بررسی و برای جبران آن از سوی مسئولان و نهادهای متولی، راهکار ارائه شود، نباید اجازه داد دانشجو به عنوان یک نقش نمادین باشد.

مسائل ملی و استان در کانون توجه دانشجویان است

این دانشجوی دانشگاه قم گفت: در الگوی مورد نظر ما برای دانشجوی تراز انقلاب اسلامی شرایط این گونه نیست که دانشجو تنها به مسائل سیاسی کلان توجه داشته باشد، بلکه نسبت به مسائل مهم اطراف خود نیز دقت نظر دارد و آن را رصد می‌کند.

وی افزود: البته ممکن است دانشجویانی هم باشند که تنها در محیط دانشگاه تردد می‌کنند و هیچ ارتباطی هم با دنیای بیرون و مردم کوچه و خیابان ندارند،‌ در نتیجه از مسائل اطرافشان هم اطلاع نداشته باشند که این وضعیت احتیاج به آسیب‌ شناسی دارد.

وی بیان داشت: برای پررنگ شدن مسائل اجتماعی در نگاه دانشجویان، تشکل‌های دانشجوی باید شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان بتوانند به صورت میدانی و از نزدیک مسائل و مشکلات اقشار مختلف مردم را درک کنند و برای رفع آن راهکار ارائه دهند.

اکبریان با اشاره به اهمیت ارتباط میان دانشگاه و نهادهای تصمیم‌گیر، گفت: مسئولان می‌توانند برای یافتن راهکار در راستای حل بسیاری از مشکلات مورد توجهشان از ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهش‌هایی که توسط دانشجویان انجام شده‌است، استفاده کنند.

وی افزود: حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و برقراری ارتباط با دانشجویان موضوعی مهم برای حل مسائل ملی و استانی است که باید هرچه بیشتر تقویت شود،‌ هرچقدر فاصله میان مسئولان و دانشجویان کمتر شود زمینه برای پیگیری خواسته‌های مردم و حل مشکلات بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دانشجویان باید از نهادهای بزرگی که هر کدام بودجه و ساختار بزرگی دارند اما به تکالیف خود برای حل مشکلات مردم به خوبی عمل نمی‌کنند، مطالبه‌گری کنند و از آنان بخواهند به وظایفی که بر اساس قانون برعهده دارند، عمل کنند.

این دانشجو در خصوص مساله ازدواج و اشتغال در دوران دانشجویی نیز گفت: به نظر بنده ازدواج در دوران دانشجویی کاملا امکان پذیر است به شرط آن‌که طرف مقابل شرایط شما را به خوبی بشناسد و آن را بپذیرد.

وی افزود: در بحث اشتغال هم معتقدم دانشجو باید در کنار تحصیل، مهارت‌های فردی و اجتماعی خود را تقویت کند و با فراگیری روش‌های کسب درآمد، خود را برای ورود به بازار کار آماده کند؛ در این نگاه حتی اگر شرایط استخدام هم مهیا نبود، دانشجو با کارآفرینی درآمد مورد نیازش را کسب می‌کند.

وی تاکید کرد: به هر حال محیط دانشجویی، محیط امید و نشاط است و ما دانشجویان بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب با همین رویکرد به تلاش خود برای عبور از مسائل و مشکلات پیش‌رو در عرصه‌های فردی و اجتماعی، ادامه می‌دهیم.

دوران دانشجویی؛ از آرمان‌گرایی تا رویارویی با مشکلات

به گزارش ایرنا، ۱۶ آذر به یاد و احترام سه دانشجوی مبارز و دادگری که در مقابل ذلت و فلاکت حکومت پهلوی در برابر انگلیس و آمریکا به همراه دیگر دانشجویان دست به اعتراض زدند و در راه عدالت‌طلبی جان خود را فدا کردند، روز دانشجو نام گرفته‌است.

این روز فرصتی برای یادآوری هویت تاریخی جنبش دانشجویی است که شهیدان احمد قندچی، آذر شریعت رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا در شانزدهم آذر ۱۳۳۲ با تفکر، گفتمان و منش شهادت‌طلبی، جو خفقان آن شب‌های ظلمانی را شکستند و به جنبش دانشجویی هویت بخشیدند.

دانشجویان امروز نیز به عنوان قشری تاثیرگذار باید در امتداد آن حرکت دانشجویی در کنار علم و دانش به تحلیل وقایع مختلف روز بپردازند و در روشنگری و بصیرت افزایی نقش آفرینی کنند، این مهم انتظار جامعه از آنان است.

علاوه بر این آنان به عنوان نیروی محرکه دانشگاه و حلقه ارتباطی میان جامعه و دانشگاه نقشی مهم و کلیدی دارند، از این‌رو توجه به نقش و جایگاه و بهره گیری از توان آنان، دانشگاه را در جهت دستیابی به اهداف عالی یاری می‌رساند.

گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha