هوشمندسازی شبکه برای منطقی کردن مصرف ضروری است

تهران- ایرنا- معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو گفت: هوشمندسازی شبکه برق با هدف منطقی کردن مصرف انرژی، ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «همایون حائری» امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاح سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های هوشمند انرژی افزود: مدیریت بهینه مصرف و کاهش مصرف از جمله اقدام هایی است که با هوشمندسازی شبکه بهتر تحقق خواهد یافت.

وی به رشد هفت درصدی مصرف برق در سال گذشته اشاره کرد و آن را بسیار بالا توصیف کرد که باید اصلاح شود.

معاون وزیر نیرو، هوشمندسازی را همچنین ساده‌سازی پیچیدگی‌های شبکه دانست و ادامه‌داد: شبکه برق ایران روز به روز درحال توسعه است که این توسعه، پیچیدگی زیادی به همراه دارد.

حائری خاطرنشان‌کرد: هوشمندسازی کمک خواهد کرد تا این پیجیدگی ها ساده شده و رسیدگی به آن بهتر ممکن شود.

وی گفت: برای‌آنکه هوشمندسازی شبکه ممکن شود نیاز است زیرساخت‌های قوی و معماری قوی‌تری داشته باشیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو ادامه داد: داشتن معماری و زیرساخت قوی هوشمندسازی شبکه را به‌سرعت فراهم می‌کند و به‌این‌ترتیب امکان مدیریت بهتر فراهم خواهد شد.

حائری در باره مزیت‌های هوشمندسازی شبکه برق گفت: امکان کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان، ایجاد امکان توسعه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد مزیت‌های اقتصادی، افزایش انعطاف‌پذیری از جمله این مزیت‌ها است.

وی امکان تعامل سازنده با مشترکان، استفاده خلاقانه از امکانات، کاهش تلفات انرژی‌های، نوآوری در شبکه و بهبود نحوه مدیریت مصرف را از دیگر مزیت‌های استفاده از شبکه‌های هوشمند در صنعت برق برشمرد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: هوشمندسازی شبکه باید نیازها را برطرف کند.

حائری ادامه داد: هوشمندسازی شبکه باید کاهش مصرف و مدیریت مصرف را هوشمندانه اجرایی کند.

وی به مصرف ۳۲ هزار مگاوات برق توسط سرستم های سرمایشی در تابستان گفت: باید با کمک هوشمندسازی برای کاهش مصرف این بخش اقدام کرد.

معاون برق و انرژی وزیر درباره سیاست‌های کلی وزارت نیرو در حوزه توسعه شبکه‌های هوشمند انرژی گفت: سیاست کلی وزارت نیرو در این زمینه توسعه هوشمندسازی و دیجیتال‌سازی صنعت برق و مدیریت مصرف سمت تقاضا با بهره‌مندی از ابزارهای نوین و پیشرفته است که در این حوزه گام‌های مؤثری برداشته شده است و باید با جدیت ادامه یابد.

حائری در باره برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای راه‌اندازی سامانه رصد انرژی با استفاده از هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: این سامانه با بهره‌گیری از داده‌ها و اطلاعات مختلف مانند سیستم اطلاعات مکانی و ادغام این اطلاعات با یکدیگر شرایط مطلوبی برای رصد و کنترل مصرف انرژی فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: تنها مصرف برق سیستم‌های سرمایشی کشور در فصل گرم سال از میزان مصرف برق ۵ کشور همسایه بیشتر است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو افزود: تابستان سال ۱۴۰۰ میزان مصرف برق کشور ۴۸ میلیارد گیگاوات ساعت بود که در تابستان سال ۱۴۰۱ به ۴۴ میلیارد گیگاوات ساعت رسید و نیز در تابستان سال جاری نیز به ۴۶ میلیارد گیگاوات رسید.

حائری درباره استفاده از شبکه‌های هوشمند انرژی در صنعت نیروگاهی کشور گفت: در حال حاضر در بسیاری از واحدهای نیروگاهی کشور از شبکه‌های هوشمند استفاده می‌شود که این اقدام زمینه پایدارسازی شبکه و کنترل نوسان برق را فراهم کرده است.

وی در باره نقش شبکه‌های هوشمند در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام‌های بسیار خوبی توسط وزارت نیرو انجام شده است.

معاون وزیر نیرو گفت: براین‌اساس می‌توان گفت سال آینده سال توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

حائری با تأکید بر ضرورت توسعه شبکه‌های هوشمند در صنعت برق ادامه داد: هوشمندسازی صنعت برق کشور آغاز شده و دراین‌رابطه پیشرفت‌های خیلی خوبی نیز داشته‌ایم.

وی افزود: لازم است باتوجه‌به حساسیت بالای این صنعت و اهمیت بهبود هرچه بهتر سطح خدمات، در این بخش بیشتر کار کنیم و با تقویت زیرساخت‌ها امکان بهره‌برداری حداکثری از هوش مصنوعی را در صنعت برق فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های هوشمند انرژی با هدف بررسی آخرین یافته‌های روز جهانی در شبکه های قدرت به مدت ۲ روز به فعالیت می پردازد.

تلاش برای هوشمندسازی شبکه های قدرت، یکی از محورهای این کنفرانس است.

همزمان با کنفرانس، نمایشگاهی از تازه ترین دستاوردهای متخصصان صنعت برق به نماش در آمده است.

برگزاری رویداد فناورانه در صنعت برق یکی دیگر از برنامه های جانبی و توسعه زیست بوم فنآوری صنعت برق از دیگر اهداف برگزاری کنفرانس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha