۳ دی ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85330869
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مازندران مسرور از پاسخ مسرت بخش دولت به حل مشکل دیرینه

نوشهر- ایرنا - مشکل قطعی و نوسان برق یکی از مشکلات دیرینه شهرستان های گردشگری غرب مازندران با خبر مسرت بخش احداث ۲ نیروگاه مدرن از قول وزیر نیرو پس از چهار دهه انتظار اهالی این منطقه برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حضور میلیونی مسافران و گردشگران به این خطه غربی استان مازندران از یکسو، فرسودگی نقاطی از طول شبکه‌ها، انشعابات غیر مجاز، غیر استاندارد بودن وسایل برق، تلفات انرژی، افزایش پنج درصدی سالانه مشترکان، گرمای سوزان و رطوبت بالا و گرایش مسافران و مشترکان به استفاده از وسایل گرمایشی، سرمایشی و خنک کننده نظیر کولر از سوی دیگر سبب شده تا شرکت توزیع نیروی برق در ارائه خدمات با امکانات موجود با چالش‌های فراوانی مواجه شود.

مسؤولان شرکت توزیع برق غرب مازندران برای برون رفت از این چالش‌ها و تأمین برق مطمئن و پایدار و پیشگیری از قطعی برق صنایع و واحدهای تولیدی، هرساله در آستانه فصول گرما ساز و کارهای ویژه ای را اتخاذ می کنند که افزون بر تغییر ساعات کاری برخی از مشترکان، سازوکارهای تشویقی برای صرفه جویی مشترکان خانگی و اطلاع رسانی از طریق ابزارهای رسانه‌ای و محیطی تاحدودی سعی کرده‌اند در این فصول با مدیریت بهنیه مصرف برق در زمان اوج مصرف برق از این بحران گذر کنند.

شهرستان های غرب مازندران در همه ایام سال با میزبانی میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی همچنان با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌دهد که پس از دهه‌ها به این مطالبه اساسی منطقه یعنی"تقویت زیرساخت ها" پاسخ داده نشده است.

زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات اکنون شهرستان های رامسر، تنکابن، عباس آباد، کلاردشت، چالوس، نوشهر و نور واقع در غرب مازندران برای جمعیت ثابت اهالی منطقه تعریف شده است در حالی که دهه ها است با امکانات محلی خدمات ملی به میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی ارایه می کند.

منابع و اعتبارات و امکانات زیرساختی همه بخش شهرستان های غرب مازندران هم اکنون با میزان خدماتی که در سطح ملی ارایه می دهند همخوانی ندارد و نتیجه این روند بروز چالش ها و اخلال در ارایه خدمات است.

کارشناسان معتقدند که طی سال های اخیر کفه چالش ها و دردسرهایی که گردشگری و مسافرپذیری برای غرب استانی ها به همراه داشته رفته رفته نسبت به منفعت هایش سنگین تر شده؛ چراکه هر پیک مسافر شهرها را با دشواری هایی در ارایه خدمات ضروری برای بومی و غیربومی مواجه کرده است، ضعف هایی که به موازات حضور مسافران در زیرساخت های این شهرها خودنمایی می کند و شدت می گیرد.

با شکل گیری دولت سیزدهم که شعارش توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات، تمرکز زدایی، توجه به معیشت، تامین رفاه و بهبود معیشت مردم، توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و حل مشکلات زیرساختی استان ها بود با احداث ۲ نیروگاه برق در آینده نزدیک در غرب مازندران کلید خورد و دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

علی اکبر مهرابیان وزیر نیرو جمعه گذشته دوم دی ۱۴۰۲ با هدف بازدید و افتتاح از طرح های آب و برقی به غرب مازندران سفر کرد و در جریان این بازدید شتاب بخشی طرح های مربوط در راستای افزایش رضایتمندی اهالی منطقه را از اهداف سفرش مطرح کرد.

در این سفر، خبر مسرت بخش احداث ۲ نیروگاه برق در شهرستان های غربی مازندران به عنوان یکی از مطالبات دیرینه مردم این خطه مطرح بود اعلام و تاکید کرد به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، خبری که بازخوردهای خوبی در بین شهرستان منطقه داشت.

مازندران مسرور از پاسخ مسرت بخش دولت به حل مشکل دیرینه

در همین ارتباط شماری از مسوولان و شهروندان خطه گردشگرپذیر غرب مازندران، خبرت مسرت بخش احداث ۲ نیروگاه مدرن برق در غرب مازندران را پس از سالها انتظار اهالی گامی موثر در جهت تحقق شعار عدالت محوری و تمرکز زدایی برشمردند.

آنان در گفت و گو با ایرنا گفتند : امروز غرب مازندران به خاطر پذیرش میلیون ها مسافر و گردشگر با چالش قطعی و نوسان برق مواجه است که این نگرانی مردم بومی منطقه به طور قطع با احداث نیروگاه مدرن برق برطرف خواهد شد.

محسن علیزاده دانشجوی تنکابنی در این باره گفت : در اغلب ماه های سال به ویژه در ایام تابستان و تعطیلات که حضور میلیونی مسافران و گردشگران به غرب مازندران افزایش می یابد قطعی و نوسان برق مردم را کلافه می کند.

علیزاده در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد : راهبرد احداث ۲ نیروگاه مدرن برق که از قول وزیر نیرو اعلام شده در واقع نشانه کارآمدی دولت جهادی و توجه به رفع دغدغه مردم منطقه غرب مازندران است.

وی بر لزوم توجه بیشتر وزرای کابینه دولت سیزدهم به غرب مازندران تاکید کرد و گفت : از مسوولان این دولت انتظار است که به نیازهای منطقه گردشگری غرب مازندران بیشتر رسیدگی بشود.

به گفته وی همه مسوولان نهادهای استانی باید نسبت به رفع نیازهای اهالی غرب مازندران از جمله ترافیک، برق و آب و راه های منطقه تلاش مضاعف داشته باشند چرا که این مناطق با امکانات محلی خدمات ملی می دهد و برنامه ریزان کشوری باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه نوشهر گفت: غرب مازندران از جمله مناطق مهم گردشگری کشور است و مسوولان کشوری باید برای تقویت زیرساخت شهرستان های این منطقه از جمله برق، آب و راه باید توجه ویژه کنند.

آیت الله محمود مشایخ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مناطق غرب مازندران به ویژه نوشهر در همه ایام مسافران و گردشگران فراوانی دارد و لذا لازم است مسوولان کشوری و استانی به ایاب و ذهاب جمعیت میلیونی بخش گردشگری منطقه اساسی توجه داشته باشند.

وی اظهارداشت: نباید از بخش گردشگری فقط گرانی، ترافیک، کمبودها در اذهان اهالی شهرستان های غرب مازندران شکل بگیرد.

وی جاده، بیمارستان، مساله درمان و دارو، مراکز خدمات رسان و عابر بانکها و برق و آب و راه را از جمله زیرساخت های منطقه برشمرد و بر ضرورت ارتقای آن از سوی نهادهای مربوط کشوری تاکید کرد.

آیت الله مشایخ تصریح کرد : مسوولان امر باید امکاناتی که برای خدمات رسانی مطلوب به این جمعیت شناور و ثابت لازم است در نظر بگیرند تا نه مسافران و نه اهالی عذاب بکشند.

شماری از شهروندان غرب مازندران تصریح کردند دولت گام های تدریجی را برای حل مشکلات غرب مازندران برداشته و ضروری در رفع عقب ماندگی این مناطق با اختصاص اعتبارات کلان بیش ازپیش تلاش وافر داشته باشد.

برابر این آمار رسمی افزون بر مناطق شهری در بیش از ۵۰ درصد جمعیت اغلب روستاهای غرب مازندران را جمعیت غیر بومی تشکیل می دهد.

برابر آمارهای ارایه شده از سوی شرکت توزیع برق غرب مازندران از مجموع ۷۰۰ هزار مشترک برق در این خطه گردشگرپذیر استان، حدود ۵۱ درصد مشترکان غیربومی و بقیه جزو مشترکان بومی و جمعیت ساکن همیشگی این منطقه هستند به تعبیر دیگر یعنی بیش از نیمی از مشترکان از زمره کسانی هستند که در این خطه سکونتگاه تفریحی و خانه دوم آنان است.

به گفته مسوولان وزارت نیرو در زمان حاضر تمام سعی و تلاش این وزارتخانه آن است که بتواند شبکه ها را هوشمند و در سایه چنین اقداماتی نقاط ضعف را در جای جای کشور شناسایی کند که در زمان اوج مصرف مشترکان دچار ضعف ولتاژ و خاموشی نشوند.

مازندران مسرور از پاسخ مسرت بخش دولت به حل مشکل دیرینه

استاندار مازندران که وزیر نیرو را در سفر به غرب مازندران همراهی می کرد در گفت و گو با ایرنا افزود: غرب مازندران در بخش ذخیره منابع آبی و برقی دچار عقب ماندگی است و باید رفع شود.

سید محمود حسینی پور : سفر وزیر نیرو به مازندران بسیار پر خیر و برکت بوده و از چندین پروژه مهم مربوط استان بازدید کردند.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: با توجه‌به اینکه این منطقه مقصد گردشگری بودن و جمعیت آن در ایام تعطیل به چندین برابر می‌رسد و به همین دلیل، این منطقه در حوزه خدمات رسانی بویژه برق و آب دچار تنش است.

استاندار مازندران اضافه کرد: خواست مردم غرب مازندران این است که به منظور پایداری برق، آب آشامیدنی و کشاورزی پروژه‌ها طراحی شوند و تنش آب و برق در این منطقه کاهش یابد.

وی گفت: مردم این منطقه معضل ترافیک هم دارند که لزوم رفع آن نیز از طریق پروژه‌های راهسازی احساس می‌شود.

در همین پیوند، وزیر نیرو گفت: با هدف تامین برق مورد نیاز شهرستان‌های غرب مازندران ۲ نیروگاه مدرن از نوع کلاس F در این منطقه احداث می‌شود.

علی اکبر محرابیان افزود: این طرح از جمله طرح‌های مصوب این وزارتخانه است که هدف از اجرای آن کاهش ناترازی بین تولید و مصرف برق در این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد : با احداث این نیروگاه در غرب مازندران به طور قطع ضریب تامین برق از متوسط کشوری بالا می‌رود و مشکل اهالی منطقه در این بخش برطرف خواهد شد.

وزیر نیرو همچنین گفت: احداث این نیروگاه در طرح جامع وزارت نیرو لحاظ شده است و عملیاتی اجرایی آن به زودی در این منطقه آغاز خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف برق در این منطقه از استان مازندران مدل خاص خود را دارد، گفت: در کل کشور ترکیب مصارف برق خانگی و دیگر مصارف بر اساس آمار موجود متناسب است اما در این استان شمالی عمده مصارف از نوع خانگی و آن همبه صورت جهشی است.

محرابیان با بیان اینکه اجرای طرحی برای تامین برق مورد نیاز ۲۰ میلیون نفر نیازمند احداث یک ابرشبکه است که بسیار سنگین و هزینه بر است، بر لزوم مدیریت مصرف تاکید کرد و گفت: زمانی که مصارف بخش‌های مختلف تلفیق شود این اوج‌های مصرف همدیگر را تعدیل می‌کنند ولی وقتی که عمده مصرف برق بالای ۸۰ درصد می‌شود به این معناست که اوج مصرف یکباره ضریب تامین و پایداری بسیار بالایی دارد که این کار باید انجام شود.

وزیر نیرو ناترازی بین تولید و مصرف را مهمترین مشکل غرب مازندران برشمرد و گفت: ما این قول را می‌دهیم که در موضوع پست و شبکه برق هیج مساله ای نداشته باشیم و طرح‌هایی در این زمینه اجرا شود و اعتبار آن را تامین خواهیم کرد.

شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران به به بیش از ۷۰۰ هزار مشترک خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف که در برگیرنده ۹ شهرستان گردشگرپذیر در غرب مازندران است، خدمات ارائه می‌دهد.

براساس آمار منابع رسمی، مشترکان تجاری با ۶۸ درصد بیشترین مصرف برق در غرب مازندران رقم زده‌اند و بقیه نیز مربوط به مشترکان خانگی است.

مازندران از ۲ شرکت توزیع نیروی برق یکی در ساری مرکز استان و دیگری در شهرستان نوشهر برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha