بیش از۱۲هزار هکتار باغ‌های مازندران شناسنامه دار شد

ساری- ایرنا- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون۱۲ هزار و۳۸۲ هکتار از باغ های استان شناسنامه دار شد.

به گزارش ایرنا،نخستین طرح شناسنامه دارشدن واحد های زیر بخش باغبانی و شناسه محصول کشور با محوریت باغ کیوی و مرکبات سال گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بابلسر رونمایی شده است.

شناسنامه دار کردن باغ های میوه و گلخانه ها به عنوان یکی از مهمترین اولویت های این وزارتخانه در دولت سیزدهم کلید خورده است. کارشناسان و محققان باغبانی معتقدند، شناسنامه دار کردن باغ های کشاورزی کشور ضامن سلامت و حفظ محصولات در برابر بیماری ها و آفات است.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران حسن رزاقی در سومین جلسه طرح شناسنامه دار کردن باغ ها با اشاره به وجود ۱۵۸ هزار هکتار اراضی باغی در استان، افزود: طرح شناسنامه دار کردن باغ ها باید هر چه سریع تر انجام شود.

وی ادامه داد: شناسنامه دار کردن باغ ها و محصولات باغی یکی از عوامل مهم در افزایش صادرات محصول به خارج از کشور است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ارائه خدمات به باغداران باید منوط به شناسنامه دار کردن باغ ها باشد، تصریح کرد: توزیع نهاده های باغی مانند کود یارانه ای باید در صورت شناسنامه دار شدن باغات توسط باغدار انجام شود.

وی بر لزوم اطلاع رسانی طرح شناسنامه دار شدن باغ ها تاکید کر و خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر جهاد کشاورزی، نظام صنفی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای اجرای هرچه سریعتر این طرح شد.

رزاقی با بیان این که در صدور کد سلامت محصولات کشاورزی (QR )، تمام فرایندها از زمان تولید، محل تولید، مصرف انواع کود و سمومی محصولات کشاورزی ثبت و ظبط می شود، گفت: با نصب این کد بر روی محصولات، دست‌های دلالان حذف می‌شود و این امر اقدامی مناسب در جهت حمایت از کشاورزان و باغداران است.

وی تصریح کرد: در این فرآیند طراحی شده، تمامی مراحل ثبت و صدور شناسنامه واحدها در سامانه تحت وب بهره‌ برداران نظام صنفی کشاورزی موسوم به «سَبَک» صورت می‌گیرد که با کد دسترسی طراحی شده در این سامانه برای مراکز تولید محصولات باغبانی، امکان پایش مبادی تولید و استانداردسازی محصولات برای صادرات و حتی تنظیم بازار داخلی ایجاد خواهد شد.

این مسوول باغبانی مازندران دریافتی های متفاوت در واحد سطح، بالا بودن هزینه صدور شناسنامه، پایین بودن قیمت محصول، خرده مالکی، عدم رعایت حداقل سطح استاندارد باغ برای صدور شناسنامه، عدم ایجاد دسترسی به سامانه های ثبت شناسنامه دار کردن باغ ها را از مسائل و مشکلات شناسنامه دار شدن باغ ها برشمرد.

رزاقی خواستار کاهش هزینه های جانبی شناسنامه دار کردن باغ ها و تمدید رایگان، تسهیل و ارائه خدمات نهاده و تسهیلات بانکی، ایجاد دسترسی به سامانه های ثبت شناسنامه دار کردن باغ ها، برداشتن موانع صادرات و صدور کد ارتقاء سلامت محصول، برگزاری دور های آموزشی و ترویجی شد.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

همچنین باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha