نقش مدارس در تحقق طرح کاشت یک میلیارد درخت بسیار مهم است

نوشهر- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران با اشاره به آغاز کاشت طرح یک میلیارد درخت در کشور گفت : نقش مدارس در تحقق این طرح بسیار مهم بوده و توافقنامه ای در همین ارتباط بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان منابع طبیعی منعقد شده است.  

مهرداد خزایی پول روز شنبه در آیین آغاز اجرای طرح مشارکت مردمی کاشت یک میلیارد نهال در هتل پارسیان خزر چالوس افزود: سال گذشته این طرح کلید خورد و مردم را پای کار آوردیم و مشارکت مردمی ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد : در چهار دهه گذشته نهال کاشته می شد اما آماری در این ارتباط نداشتیم و هم اکنون از صفر تا صد اجرای این طرح در سامانه تعریف شده که بذر کجا و نهال کجا کاشته می شود و مراقبت می شود.
وی بیان داشت : از سال ۱۹۹۲ میلادی تغییر آب و هوا در جهان در حال انجام است و انسان کم کم جایی برای نفس کشیدن ندارد و در ایران هم حدود ۵۰ سال گذشته تاکنون که کره زمین در حال گرم شدن و بحرانی است با چالش تغییر اقلیمی مواجه است.
مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران بیان داشت : افزون بر ۲ میلیون هکتار جنگل با تنوع زیستی و بی نظیر در کشور داریم و ایران با تولید ۷۰۰ میلیون تن ترسیب کرین جزو هفتمین کشور جهان است و بر همین اساس تصمیم بر کاشت یک میلیارد نهال گرفته شد.

خزایی با اشاره به مراکز آلایندگی هوا در کشور یادآور شد : خودروها و کارخانه ها از جمله مراکزی هستند که جزو آلایندگی های هوا محسوب می شوند که باید برای رفع آن تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران گفت : به عنوان مثال عربستان کشور خشک بوده و حدود ۱۰ میلیارد و ۲۳۰ مترمکعب در داخل کشور منابع آبی دارد در حالی که در ایران سالانه ۲۳۰ هزار میلی متر بارندگی ثبت شده که بسیار غنی است.

نقش مدارس در تحقق طرح کاشت یک میلیارد درخت بسیار مهم است

وی تصریح کرد : همه کشورها برای تحقق این طرح مهم در تلاش هستند و نقش دانش آموزان در مشارکت اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت بسیار مهم تر بوده و امیدواریم در حفظ این کره خاکی بکوشیم.
طبق آمار در غرب مازندران دارای ۶ نهالستان است که نهال های سوزنی، پهن برگ و گلدانی تولید می شود و در سال نخست حدود پنج میلیون نهال تولید می شود.
عملیات کاشت نهال در سطحی حدود ۲.۵ هکتار آغاز شد.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به عنوان یک ارگان حاکمیتی، اجرایی مسئولیت حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع‌طبیعی تجدیدشونده کشور را بر عهده دارد. اعمال حاکمیت و مدیریت بر اراضی منابع‌طبیعی استان که از آن به عنوان اراضی ملی و انفال هم یاد می‌شود، مأموریت خطیر و بی‌نظیر این اداره کل است.

حوزه منابع طبیعی نوشهر ـ رویان با ۱۶۸ هزار هکتار مساحت دارای ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۵ هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی‌ها و مستثنیات آن نیز در حدود ۴۳ هزار هکتار برآورد می‌شود.

استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری دارد که یکی در غرب مازندران به مرکزیت نوشهر و دیگری شرق مازندران به مرکزیت ساری است.

این استان حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha