سهم خراسان شمالی از تسهیلات مشاغل خانگی حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: سهم استان از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری، حدود یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از این اعتبارات است که امید می‌رود گامی برای توسعه اقتصادی و اشتغال در استان برداشته شود.

مهدی اسلام خواه روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال یکهزار و ۱۵۶ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شد که اخیرا ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار این تسهیلات ویژه مشاغل خانگی پشتیبان به آن افزوده شد.

وی افزود: در مشاغل خانگی به صورت مستقل، فرد به صورت خوداشتغالی از دریافت تسهیلات بهره مند می شود و در مشاغل خانگی بخش پشتیبان، فرد به عنوان راهبر بر اساس طرح و به ازای تعداد نیروی انسانی که اشتغال زایی کرده است، تسهیلات دریافت می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سال گذشته سهم استان از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۷۷۳ میلیارد ریال بود ودر سال ۱۴۰۰ این رقم تنها ۳۵۰ میلیارد گزارش شد.

وی ادامه داد: تسهیلات مشاغل خانگی، به صورت قرض الحسنه و با عاملیت بانک‌های توسعه تعاون، رفاه، پست بانک، ملی، صادرات، تجارت، ملت و قرض الحسنه مهر به متقاضیان پرداخت می‌شود.

اسلام خواه اظهار کرد: بیشتر تسهیلات مشاغل خانگی استان به متقاضیان طرح های گلیم بافی، خیاطی، دامداری، رودوزی سنتی و کشاورزی پرداخت شد.

وی درباره مزایای توسعه مشاغل خانگی گفت: اجرای مشاغل خانگی نیاز به فضای زیاد ندارد، همچنین در این طرح‌ها نیاز به پرداخت اجاره مکان نیست از این رو هزینه‌ها برای ایجاد اشتغال کمتر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور قرار دارد و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

مشاغل خانگی، مشاغلی است که بیشتر در منازل و محل سکونت و زندگی فرد اجرا می شود.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی بالا است اما وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال، درآمد کسب شده کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان پایین باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha