پنج محصول فناورانه دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد

اردبیل - ایرنا - پنج محصول فناورانه دانشگاه محقق اردبیلی طی آئینی با حضور مسئولان در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن ‌بازار استان با هدف معرفی استعدادها و ایده‌های تبدیل به ثروت شده، رونمایی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری این دانشگاه روز سه‌شنبه در نمایشگاه بین‌المللی اردبیل گفت: اولین محصول رونمایی شده نرم‌افزار تمرینات پلاریزه و قلبی تنفسی توسط دکتر معرفت سیاهکوهیان از شرکت رهپویان تندرستی و سلامت آرتا صاحب است و بر اساس دانش فنی استفاده شده در نرم‌افزار قلبی – تنفسی و تمرینات پلاریزه، شدت بهینه برنامه تمرینات هر فرد بر اساس پاسخ‌های قلبی عروقی ارائه می‌شود.

نعمت هدایت افزود: در این نرم‌افزار از مدل شیب خط موازی (PLS)، پروتکل وابسته به فرد (SELF DEPENDENT PROTOCOL) و مدل کوتاه دی مکس (S.DMAX) استفاده شده است و در ابعاد مختلف از جمله تجویز برنامه‌های تمرینی با هدف بازتوانی و سلامت قلب و عروق، تعیین دقیق شدت تمرینات هوازی و بی‌هوازی، کاهش هزینه‌های دارو و درمان و در نهایت سلامت و تندرستی جامعه کاربرد دارد.

وی دومین محصول رونمایی شده را قالب خود تزریق ساخته فرزاد پوراسکندر از شرکت پارلاق صنعت آرتا مولد معرفی کرد و گفت: در صنعت، قطعات کوچک و ریز بسیار زیادی وجود دارد که برای تولید آنها از دستگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود، در حالی ‌که قطعات پلاستیکی را می‌توان از نظر اندازه و وزن تقسیم‌بندی کرد و قطعات کوچک‌تر را با دستگاه‌های تزریق کوچک‌تر تولید کرد که قیمت کمتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های تزریق پلاستیک متداول مشکلات دیگری از جمله اشغال فضای زیاد و تحمیل هزینه برای کاربر، نیاز به برق سه فاز، وابستگی به سیستم‌های هیدرولیکی و کثیف کاری دارند که ما همه این مشکلات را با طراحی و ساخت قالب خود تزریق حل کرده‌ایم.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: سومین محصول رونمایی شده سیستم تصویربرداری مغناطیسی زمین توسط امید رضایی پریخانی از شرکت دانش‌بنیان آرکا آلتین الکترونیک اردبیل است که با اسکن مغناطیسی که از خاک انجام می‌دهد قادر است اشیا و تاسیسات مدفون در خال بتن و سنگ را تشخیص دهد و نسبت به نمونه‌های خارجی ویژگی‌ها و مزایای خاصی دارد.

وی با بیان اینکه سرم جنین گاوی (FBS) ساخته دکتر حسینعلی ابراهیمی از شرکت ریز زیست فناوران آرتا چهارمین محصول رونمایی شده در این نمایشگاه است، افزود: سرم جنین گاوی ترکیب اصلی مورد استفاده در تمام محیط‌های کشت سلول‌های انسانی و جانوری و برخی محیط کشت‌های میکروبی است.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم و مشکلات موجود در زمینه تولید این محصول، نه تنها قیمت آن بطور قابل توجهی افزایش یافته است، بلکه کشور با کمبود شدید این محصول مواجه شده و کارکنان شرکت ریز زیست فناوران آرتا به دلیل قیمت بالای این محصول و جهت تامین نیاز آزمایشگاهی این شرکت‌ها جهت انجام خدمات ضدسرطانی، در سال‌های گذشته تصمیم به تولید این محصول گرفتند.

وی دستگاه آسیاب گلوله‌ای آزمایشگاهی ساخت مصطفی شیرنژاد مغانلو از شرکت پیشگامان آراز سازه آسیا را پنجمین محصول رونمایی شده معرفی کرد و گفت: این دستگاه جهت آسیاب سنگ‌های معدنی، مواد شیمیایی و سرامیک استفاده می‌شود و با قابلیت تنظیم سرعت تا نقطه بحرانی و توان مصرفی حداکثر ۱۰۰ وات می‌تواند تا یک کیلوگرم در ساعت مواد میکرونیزه تولید کند.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha