۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85299440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح کشت قراردادی در استان اردبیل آغاز شد

۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85299440
طرح کشت قراردادی در استان اردبیل آغاز شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل از آغاز اجرای طرح کشت قراردادی در این استان خبر داد و گفت: کشاورزان با ثبت‌نام می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

علی نوبخت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در راستای سیاست‌های حمایتی دولت و اجرای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی، طرح کشاورزی قراردادی محصولات گندم و دانه‌های روغنی را آغاز کرده است.

وی درباره مزایای اجرای این طرح برای کشاورزان و گندم‌کاران استان اظهار کرد: خرید محصول تولیدی از کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران موجب کاهش ریسک تولید و بازار و ثبات درآمد برای کشاورزان است که سود حاصل از اجرای این طرح نیز در راستای حفظ امنیت غذایی برای مردم می‌باشد.

نوبخت ادامه داد: کشاورزان استان اردبیل با ثبت‌نام در این طرح و اجرای کشاورزی قراردادی از ۲۰ درصد تخفیف در حق بیمه و انجام تسویه حساب نهایی در زمان تحویل محصول سود خواهند برد.

کشاورزان به ازای تحویل هر تن محصول ۱۵۰ هزار تومان کرایه می‌گیرند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل درباره هزینه کرایه حمل محصولات کشاورزی در کشت قرار دادی اظهار کرد: در این طرح به ازای تحویل هر تن محصول به مراکز خرید تضمینی مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه کرایه حمل محصول به کشاورز تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نیز انتظار می‌رود با توجه به اجرای طرح کشاورزی قراردادی در کشت محصولات گندم و دانه‌های روغنی ، شاهد استمرار و ادامه خوداتکایی و دستیابی به جهش در رشد تولید محصولات اساسی کشاورزی باشیم.

نوبخت بیان کرد: کشاورزان استان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نرم‌افزار کشت قراردادی را در گوشی خود ثبت و اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان در صورت نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۳۳۲۳۳۲۰۰ تماس حاصل کنند.

کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که اغلب شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت ، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تامین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان را از جمله مزایای این نوع کشت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha