صدور مجوز ۲۶۹ محصول سلامت محور/ ماموریت دانش بنیان‌ها در مقابله با بیماریهای غیرواگیر

تهران - ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت سیزدهم برای ۲۶۹ محصول شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت مجوز صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یونس پناهی روز یکشنبه در نشست وزیر بهداشت با نخبگان و مدیران شرکت‌های دانش بنیان که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: اکنون میانگین سرعت رشد تولید علم در کشور ۸.۳۳ است و ۸۰۴ مرکز تحقیقاتی دولتی و ۳۹ مرکز غیردولتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی و بیش از ۶۰۰ نخبه با ما همکاری دارند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه پزشکی، اظهار داشت: حدود ۲ هزار شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت در کشور فعالیت می‌کنند و البته این افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان بدین معنا نیست که فقط کمیت را در نظر بگیریم و در این زمینه کیفیت نیز مدنظر است و باید شرکت‌های دانش بنیان در راستای کیفی سازی به سمت و سویی حرکت کنند که با توجه به نیاز جامعه مبادرت به تولید دارو و تجهیزات پزشکی کنند.

پناهی ادامه داد: برای دانش بنیان شدن شرکت ها شاخص هایی مورد نظر است که مهمترین آنها تولید محصول قابل استفاده در حوزه سلامت برای مردم است.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: بنا داریم تا به شرکت‌های دانش بنیان محصولات مورد نیاز خود را معرفی کنیم و آنها براساس نیازهای مراکز و دانشگاه ها مبادرت به تولید محصول کنند و بدین صورت چرخه بازاریابی انجام می‌شود.

صدور مجوز ۲۶۹ محصول سلامت محور/ ماموریت دانش بنیان‌ها در مقابله با بیماریهای غیرواگیر

به گفته پناهی، ۲۵ شبکه تحقیقاتی در حوزه سلامت فعال هستند همچنین ۸۸ واحد توسعه تحقیقات بالینی، ۵۵۳ برنامه ثبت بیماری و پیامد سلامت و ۴۰ آزمایشگاه جامع تحقیقات در کشور وجود دارد و سعی داریم کیفیت کارآیی این مراکز را افزایش دهیم و به دنبال افزودن شمار آنها نیستیم.

پناهی تصریح کرد: تهدیدهای حوزه سلامت بر بار بیماری‌هاست و امروزه بیماری‌های قلبی و عروقی، مغز و اعصاب، سرطان، تنفسی، تصادفات و غیره افزایش یافته و به شرکت‌های دانش بنیان ماموریت تحقیقات در این زمینه داده‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: سیاست‌ دولت آن است که مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئله محور، پاسخگو و ماموریت‌گرا باشند.

پناهی با اشاره به مجوز ساخت ۱۵ پارک علم و فناوری در کشور گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب بویژه در دانشگاه‌ها و توجه به علمی که منجر به ثروت شود در اولویت حاکمیتی در حوزه فناوری سلامت است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۱۳ مرکز رشد فناوری سلامت در کشور داریم، افزود: ۱۸ محصول فناور کشورمان صادر می‌شود هرچند خوب است، اما کافی نیست؛ همچنین باید فرهنگ استفاده از تجهیزات و داروی تولید داخل در کشور ایجاد و فرآورده‌های داخلی تولید شده بر اساس شاخص‌های استاندارد کشور مصرف شود.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید نگرش شرکت‌های دانش بنیان به سمت صادرات سوق پیدا کند، گفت: ثبت ایده لازم است اما کافی نیست و نباید در ثبت ایده فناورانه متوقف شویم بلکه باید به تولید ثروت از این فناوری دست یابیم.

تاکید بر اینکه نباید از آخرین فناوری‌ها و علم روز غافل شد، گفت: برای مرجعیت علمی؛ ترجمان دانش لازم است و باید به زبان بومی باشد.

به گفته پناهی، استفاده از آخرین روش‌های درمان و کاهش هزینه‌های نظام سلامت ضروری است و دانشمندان و پژوهشگران کشور باید در دیپلماسی علمی، منافع کشور را در نظر بگیرند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: برای بهبود اقتصاد دانش بنیان، زیرساخت‌های مناسبی در کشور ایجاد شده است و ۱۵ درصد کل شرکت‌های دانش بنیان کشور به حوزه سلامت مربوط است.

بیش از ۹۹ درصد بازار دارویی کشور در اختیار تولیدات داخلی است

سیدحیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو گفت: بیش از ۹۹ درصد بازار دارویی کشور، تولید داخل و شرایط دارویی ما در وضعیت مطلوب است.

وی با بیان اینکه وضعیت تولید مواد اولیه دارویی کشور خوب بوده و بیشتر داروهای مورد نیاز از شرکت های دانش بنیان تامین می‌شود، اظهار داشت: در حوزه اقلام سلامت محور شرایط خوبی داریم و شرکت های دانش بنیان جهشی رو به رشد دارند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه همچنان نیازمند کمک محققان و دانشمندان در حوزه سلامت محور هستیم، تاکید کرد: در تامین مناسب دارو در کشور وزارت صنعت و بانک های عامل دخیل هستند، در سازمان برنامه و بودجه اگر اعتبارات با خوبی تامین شود قطعا زنجیره تامین دارو به مشکل بر نمی خورد و برای تولید مواد اولیه و تامین نقدینگی شرکت های دارویی زنجیره دارویی کار خود را به خوبی انجام می دهد و داروهای باکیفیت در داروخانه ها قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: تامین به موقع و حواله ارز کمک می کند مشکل دارویی کشور مرتفع شود تا داروهای باکیفیت و مرغوب مورد نیاز در اختیار بیماران قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه تجهیزات پزشکی در کشور هنوز در شرایط ایده آل نیست، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو نقش سیاست گذاری، راهبردی داشته و روی کیفیت محصولات نظارت داریم، باید مراقب باشیم تامین مناسب و در دسترس برای مردم انجام شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: تولید کار راحتی نیست و باید با تخصیص های به موقع ارزی و تلاش شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان در جهت تهیه و تامین داروها و تجهیزات به موقع به مردم تلاش شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha