ضرورت توجه به دیپلماسی علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی

تهران -ایرنا -وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: از دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار داریم در تولید علم کوشاتر باشند زیرا این امر برای ما مهم بوده و دیپلماسی علم باید مورد توجه دانشجویان، پژوهشگران باشد و به ملت خودمان وفادار باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بهرام عین اللهی در حاشیه آغاز عملیات استقرار شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در پارک علم و فناوری شهید قاسم سلیمان با اشاره به تاریخ پر افتخار ایران در حوزه سلامت در ۴۴ سال اخیر، گفت: ایران در عرصه سلامت با تحریک های ظالمانه از سوی دشمن خوش درخشیده و دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشگاه برتر در منطقه مطرح بوده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشمندانی را نیاز داریم که در علمشان نسبت به کشورشان تعصب داشته باشند و دانشگاههای علوم پزشکی باید نسبت به دیپلمات کردن آنها در سطوح علمی، آموزشی و درمانی اقدام کنند زیرا وطن دوستی از شاخص های مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

عین اللهی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی متعلق به همه اساتید است و انتظار داریم از این مراکز استفاده و اقدامات به موقع انجام دهند.

وی، با اشاره به افتتاح پروژه های مختلف بیمارستانی در ۲ سال اخیر، گفت: به عنوان مثال در تهران در مدت سه ماه ۲ هزار تخت بیمارستانی اضافه شد که بی سابقه است.

به گفته عین اللهی، رییس دانشگاه یک رهبر است که می تواند همه را هماهنگ کند که تحقیق و پژوهش به موقع انجام شود و برای هر اقدامی وقت گذاری به جا و نظارت درست باشد.

ضرورت توجه به دیپلماسی علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی


اکثر مشارکت ها با حضور دانشجویان میسر شده است

وزیر بهداشت گفت: اکثر مشارکت ها با حضور دانشجویان میسر شده است و دانشجو باید روش تحقیق یاد بگیرد و دنبال حل مشکلات باشد.

عین اللهی افزود: پارک های علم و فناوری را نهاد حمایتی می دانیم که حلقه اتصال بین مراکز علمی و پژوهشی با کارآفرینی ایجاد می کنند و انتظار داریم امکانات متنوع برای تبدیل علم به تولید را ایجاد کند.

وزیر بهداشت اظهارداشت: این پارک ها می توانند محصول محور و تولید با نیازهای کشور باشند و باید شبکه سازی کارآفرینان جوان را ایجاد کنیم.

عین اللهی، ایده پردازی، تخیل و غیره را از برنامه های مهم پارک های علم و فناوری برشمرد و گفت: رباط جراح قبلاً به عنوان ایده مطرح بود و در آینده می تواند جراحی نیز انجام دهد.

وی افزود: باید بستر برای فعالیت شرکت های دانش بنیان فراهم شود و مردم نیز می توانند در زمینه تولید سرمایه گذاری کنند تا علاوه بر سود اوری به مشکلات مردم نیز کمک شود.

وزیر بهداشت از مردم خواست حتی با مبالغ کمتر در این عرصه سرمایه گذاری کنند تا کشور به دستاوردهای بیشتر در زمینه تولید علم دست یابد.

عین اللهی کاهش هزینه ها، راه اندازی استارتاپ ها ، بهره مندی از افراد باتجربه و متخصص را از دیگر مزایای پارک های علم و فناوری بیان کرد و گفت: بسیاری از کشورها از جمله چین پارک های علم و فناوری را ایجاد کردند وما نیز می توانیم با گسترش این پارک ها به سمت مرجعیت علمی پیش رویم.

وی به تجهیزات پیشرفته داخلی اشاره کرد و گفت: امکان گرفتن بازارهای دنیا را داریم و پارک های علم و فناوری بستری برای فعالیت شرکت های دانش بنیان، ایده پردازی، تدوین دانش فنی و فروش و تجارت بوده و ما نیز باید در دولت معافیت های مالیاتی و ارایه تسهیلات را انجام دهیم.

ضرورت توجه به دیپلماسی علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی


توانمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولید ۱۸۰ دستگاه پیشرفته

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: فناوری‌ها از مزیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران است، مجموع تولیدات این دانشگاه ۱۸۰ مورد تجهیزات پیشرفته از جمله رباط جراح و غیره است که در داخل کشور تولید شده و این توانمندی بالایی کشورمان را در سطح منطقه مطرح می‌کند.

حسین قناعتی افزود: در زمینه فناوری بیش از ۳۵ جلسه برگزار کردیم و پیشرفت های فناوری را رصد می کنیم، علی رغم کمبودهای موجود، حدود ۱۶۹ میلیارد تومان منابع دانشگاه را برای پژوهش هزینه کردیم.

وی اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ شرکت فناور به عنوان استارتاپ پشت درها در انتظار هستند که امیدواریم با تخصیص اعتبار با دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری کنند.

وی تاکید کرد: ۲۴ پروژه ساختمانی با بیش از ۲۹ همت در حال انجام است، در زمینه آموزش، پژوهش، درمان و غیره تحولات زیادی رخ داده و امید داریم ماموریت های خود در حوزه فناوری را افزایش دهیم.

محمود بیگلر رییس پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در پارک علم و فناوری شهید سلیمانی در منطقه ۱۸ برنامه های متعددی از جمله آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری تعریف شده که به مردم ارایه می شود و فاز اول آن توسط رییس جمهور انجام شد که ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در این پارک مستقر خواهندشد.

وی اظهارداشت: فاز دوم این پارک علم و فناوری نیز امروز با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد و اکنون گنجایش ۵۵ شرکت دانش بنیان را دارد و بزودی ۱۰ هکتار نیز به این پارک اضافه خواهد شد تا میزان استقرار شرکتهای دانش بنیان به ۱۵۰ شرکت برسد.

وی تصریح کرد: فاز سوم این پارک نیز محل استقرار دانشکده فناوریهای پزشکی خواهد بود و امیدواریم سریعتر عملیاتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha