ایران با ۸۰ دانشگاه خارجی همکاری بین‌المللی دارد

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: با ۸۰ دانشگاه خارجی همکاری بین‌المللی داریم و میزبان ۱۹ نهاد بین‌المللی هستیم به طوری که یا مرکز بسیاری از این سازمان‌ها در کشور ماست یا رؤسای آن‌ها ایرانی هستند، بنابراین باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر، وحید حدادی اصل در دومین اجلاس هم‌اندیشی توسعه همکاری با سازمان‌ها و مجامع علمی بین‌المللی با تأکید بر اینکه حوزه بین‌الملل وزارت علوم چهار حوزه مجزا دارد، افزود: یکی از این حوزه‌ها سازمان‌ها است، با وجود اینکه ما در ۷۰ سازمان بین‌المللی عضو هستیم به خوبی از این شرایط استفاده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها درخواست می‌کنیم در نحوه استفاده از فرصت‌های عضویت در سازمان به ما راهکار بدهند، تصریح کرد: هدف ما در وزارت علوم این است که دانشگاه‌ها بتوانند از سازمان‌های بخش بین‌الملل که عضو آن هستیم، استفاده کنند. مثلاً وزارت علوم چندین سال است که عضو یونسکو شده اما نتوانستیم راه را هموار کنیم تا این مراکز استفاده مطلوب از این شرایط می‌کردند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تأکید کرد: در حال حاضر اگر وزارت علوم بخواهد عضو برخی از سازمان‌های بین‌المللی بشود باید مجلس شورای اسلامی این امر را تأیید کند. انتظار داریم در این زمینه کمک‌ها و همکاری‌هایی از سوی دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها از جمله وزارت امور خارجه صورت گیرد.

حدادی اصل ادامه داد: قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم این اجازه را به دانشگاه‌ها می‌دهد که خودشان بتوانند با سازمان‌های بین‌المللی همکاری کنند. در واقع قانون عنوان می‌کند دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند با تصویب هیأت امنا و تأیید وزیر ذی ربط، روابط علمی، تحقیقاتی و پژوهشی با سازمان‌های ذی ربط و مشابه خارجی ارتباط بگیرند و یا به عضویت سازمان‌های مذکور دربیایند و حق عضویت در این مراکز نیز با تصویب هیأت امنا قابل پرداخت است.

وی با بیان اینکه برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی سه نوع پرداخت حق عضویت داریم، افزود: یک نوع شیوه پرداخت این است که در صورت عضویت هیأت امنای دانشگاه باید آن را پرداخت کند، یک نوع هزینه از سوی وزارت علوم و یک نوع دیگر نیز از سوی دولت پرداخت می‌شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل به اهمیت همکاری‌های چند جانبه در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و اظهار کرد: در حال حاضر دشمن کاری کرده است که ما را به انزوا بکشاند. اما در دوره قبل دانشگاه‌های عراق برای بازدید به کشور ما آمدند بلافاصله پس از آن چند کشور دور یا نزدیک نیز این درخواست را داشتند که به کشور ما بیایند.

حدادی اصل تأکید کرد: در حال حاضر سه کشور خارجی در نوبت هستند و تمایل خود را برای حضور در ۴۰ دانشگاه ما را عنوان کردند. تا در این بازدیدها دانشگاه‌ها رودر روی همدیگر قرار بگیرند و با یکدیگر تفاهم نامه‌هایی را به امضا برسانند.

امضای بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های عراقی

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ تفاهم نامه با دانشگاه‌های عراقی در مشهد منعقد کردیم، همچنین اظهار داشت: وزارت علوم پیگیری خواهد کرد که چه تعداد از این تفاهم‌نامه‌ها عملی شده و دانشگاه‌هایی که تا شش ماه آینده نتوانند تعهدات خود را اجرایی کنند دانشگاه‌های دیگر جایگزین خواهیم کرد. چرا که قرار است دو کشور ایران و عراق هر شش ماه یک‌بار سفر و از دانشگاه‌های یکدیگر بازدید کنند.

حدادی اصل گفت: دانشگاه‌ها باید برنامه‌های همکاری‌های خود را اعلام کنند، ما دانشگاه‌هایی را در این بازدیدها دعوت خواهیم کرد که برنامه‌های همکاری خود را به وزارت علوم تحویل بدهند.

وی اظهار داشت: مطمئناً مشارکت درهمکاری‌های بین‌المللی درآمدزا است؛ به طوری که بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی که ما نیز عضو آن هستیم بودجه‌های کلانی برای پژوهش و همکاری اختصاص دادند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل یادآور شد: ما با ۸۰ دانشگاه خارجی همکاری بین‌المللی داریم و میزبان ۱۹ نهاد بین‌المللی هستیم به طوری که یا مرکز بسیاری از این سازمان‌ها مرکزشان در کشور ما است یا رؤسای آن‌ها ایرانی هستند. بنابراین باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

حدادی اصل خاطرنشان کرد: حوزه ذهنی بسیاری از دانشگاه ها برای فعالیت در عرصه بین‌المللی صرفاً جذب دانشجوی خارجی است و به همکاری‌های دوجانبه فکر نمی‌کنند. ما در دو سازمان بریکس و شانگهای عضو هستیم و به زودی بریکس به قول بزرگ دنیا تبدیل می‌شود زیرا چین معتقد است امپراتوری دلار باید تغییر کند و در این زمینه فعالیت جدی شروع کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha