روسای ۲۵ دانشگاه عراق مهرماه به  ایران سفر می‌کنند

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از سفر روسای ۲۵ دانشگاه عراق در مهرماه به ایران خبر داد و افزود: در این نشست که در مشهد مقدس برگزار می شود در نشست های رو در رو مشکلات دانشگاهی فیمابین بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، وحید حدادی اصل امروز (سه شنبه) در اجلاس روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ضمن تشریح مهم ترین دستاوردهای همکاری علمی و فناوری در سال جاری به رایزنی با مقامات عراقی و رفع مشکل مدارک ۲۸ دانشگاهی که مدارک آنها از نظر مقامات عراقی مشکل داشت، اشاره کرد و افزود: کمیته ای برای رفع مشکل دانشگاه های ایران برای رتبه بندی به عراق رفت و مشکل تعدادی از ۲۸ دانشگاهی که عراق مدارک آنها را معتبر ندانسته بود، رفع شد.

وی یادآور شد: همچنین به مقامات عراقی پیشنهاد دادیم به جای رتبه بندی شانگهای و آی اس آی رتبه بندی را از پایگاه استنادی جهان اسلام (آی اس سی/ ISC) دریافت کنند و بر اساس این رتبه بندی مدارک دانشگاه های ایران را مورد سنجش قرار دهند.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم همچنین از سفر روسای ۲۵ دانشگاه عراق در مهرماه به ایران خبر داد و یادآور شد: در این نشست که در مشهد برگزار می شود، در نشست های رو در رو مشکلات فیمابین مطرح می شود.

روسای ۲۵ دانشگاه عراق مهرماه به  ایران سفر می‌کنند

حدادی اصل در ادامه از برگزاری هفته علم ایران و عراق در آبان ماه ۱۴۰۲ و موافقت با تاسیس پارک علم و فناوری مشترک به عنوان دیگر اقدامات به منظور توسعه همکاری‌ علمی دو کشور یاد کرد.


وی به سفر رییس سازمان امور دانشجویان به سوریه اشاره کرد و گفت: زمینه برای همکاری ها با این کشور تقویت شده است، مرکز زبان فارسی هم در سوریه در حال راه اندازی است و در لبنان هم تلاش هایی کرده ایم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه با کشور روسیه نیز همکاری های خوبی داریم، اظهارامیدواری کرد: روسای دانشگاه های ایران روی این کشور سرمایه گذاری کنند.

حدادی اصل با یادآوری برگزاری اجلاس روسای دانشگاه های دو کشور در اردیبهشت سال گذشته، خاطرنشان کرد: در این اجلاس ۲۷ سند یادداشت تفاهم نیز امضا شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری با کشور چین اشاره کرد و گفت: به محض قطعی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای، با درخواست وزارت علوم، این وزارتخانه مسوول کمیته مشترک روابط ایران و شانگهای شد.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم همچنین درمورد همکاری با اتحادیه اروپا اظهارداشت: ارتباط دانشگاهی با این اتحادیه ازسوی ایران قطع نشده است و همکاری ها ادامه دارد، برخی بورس ها هم وجود دارد اما در حوزه هایی که حساسیت داریم، نمی توانیم بورس آنها را قبول کنیم.

حدادی اصل یادآور شد: ایران در ۷۰ سازمان علمی بین المللی عضو است اما خوب استفاده نمی کنیم؛ چراکه اطلاع خوبی از آنها نداریم. به همین دلیل آبان ماه نشستی با روسای دانشگاه ها یا معاونان آنها برگزار می شود تا همه این سازمان ها و پیمان های بین المللی را به خوبی معرفی کنیم و با ظرفیت این سازمان ها بیشتر آشنا شویم.

وی به عضویت وزارت علوم در ۲ سازمان بین المللی اکو و سزامی نیز اشاره کرد و گفت:دولت هزینه عضویت در آنها را پرداخت می کند و ما از خدمات آنها استفاده می‌کنیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل به پذیرش میزبانی دومین دوره وزرای علوم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در خرداد سال آینده اشاره کرد و گفت: آغاز به کار مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله یونسکو و موافقت با تامین پنج میلیون دلار از بدهی ایران با سزامی از محل طلب ایران از دولت اردن از دیگر اقدامات این دوره مرکز همکاری های علمی و بین المللی است.

حدادی اصل همچنین از اعزام ۲۳ استاد برای آموزش زبان فارسی خبر داد و یادآور شد: حضور این تعداد بی سابقه است و قصد داریم مراکز بیشتری برای آموزش زبان فارسی راه اندازی کنیم.

وی به تاکید رییس جمهوری برای جذب ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه تقویت و فعالیت های آن بیشتر شده است، وزارت علوم‌ هم کارگروه علمی این شورا و وزیر علوم نیز رییس این شورا است. برای جذب ایرانیان نخبه و دانشمند خارج از کشور باید بیشتر فعالیت کرده و از ظرفیت این شورا هم استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا، اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که از روز دوشنبه در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد، امروز پایان می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha