دغدغه ردیابی قاتل خاموش در جنوب کرمان

جیرفت- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به پویش غربالگری فشار خون(قاتل خاموش) و دیابت در جنوب استان کرمان گفت: پویش ملی سلامت در ۴۲۸ خانه بهداشت روستایی از طریق ۶۱۰ بهورز و نیز ۴۸ پایگاه سلامت شهری از طریق  ۱۶۴ مراقب سلامت در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، طاهره بیگ زاده روز دوشنبه در جمع اهالی رسانه با اشاره به پویش ملی سلامت که طی آن افراد به صورت رایگان غربالگری می‌شوند اظهار کرد: واحدهای سیار هم در بیمارستان ها، برخی کلینیک ها و ستادهای نماز جمعه اقدام به اجرای پویش ملی سلامت می‌کنند.

وی یادآور شد: جمعیت بالای ۱۸ سال جنوب کرمان ۵۲۶ هزار نفر است که باید تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند.
بیگ‌زاده افزود: احتمال داده شده ۱۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر یعنی ۳۰ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالا در جنوب کرمان مبتلا به فشار خون باشند.
این مسئول ادامه داد: تاکنون و بر اساس آزمایش‌های سال‌های گذشته که فقط افراد ۳۰ سال به بالا مورد بررسی قرار می‌گرفتند ۴۳ هزار و ۷۲۲ بیمار شناسایی شده اند و تحت درمان هستند.
بیگ زاده تاکید کرد: فشار خون بیماری بدون علامتی است که به آن قاتل خاموش می‌گویند و موجب مرگ بسیاری می‌شود لذا باید به موقع شناسایی شود.
وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که فشارخون دارند ٢ برابر بیشتر دچار سکته قلبی و چهار برابر بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: افراد ۱۸ سال به بالا و زنان باردار باید زیرپوشش این پویش قرار گیرند تا نسبت تشخیص ارتقا یابد و مردم را آگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به دیابت نیز در افراد ۴۰ سال به بالا طی این طرح اندازه گیری می شود افزود: در سنین ۱۸ تا ۳۹ سال هم اگر بیماری های زمینه‌ای وجود داشته باشد یا افراد علایمی همچون وزن بالا دارند مورد غربالگری قرار می‌گیرند.
بیگ زاده اظهار کرد: انتظار می‌رود ۱۱.۵ درصد از جمعیت ۴۰ سال به بالا در جنوب کرمان دچار دیابت باشند که حدود ۶۰ هزار نفر خواهد بود.
وی گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۱۷۶ نفر مبتلا به دیابت در جنوب کرمان شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: طی ۲۰ تا ۲۶ آبان از میان ۶ هزار و ۶۶۳ نفر افرادی که غربالگری شده‌اند ۶۱۸ نفر فشار خون بالا داشتند و ۳۱۳ نفر هم دیابتی شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاع نداشتند.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، فاریاب، جازموریان، رودبارجنوب و قلعه گنج را زیرپوشش خدمات رسانی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha