مدیرعامل شرکت مس: حلقه مفقوده جهش تولید، سرمایه‌گذاری است

کرمان - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه رشد و تولید از محل ظرفیت‌های موجود، داشته‌های فناورانه و نوآورانه پدیدار می‌شود و جهش تولید مستلزم سرمایه‌گذاری است گفت: بنابراین اگر دنبال جهش تولید، ثروت آفرینی و اشتغال هستیم حلقه مفقوده این ابعاد سرمایه‌گذاری است.

به گزارش ایرنا، حسین مدرس خیابانی روز چهارشنبه در سومین روز از همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ در پنل فرصت های سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی مس در دانشگاه هایتک ماهان کرمان افزود: سرمایه گذاری، بیشترین نیازمندی کشور در راستای توسعه یافتگی و پیشرفت است.

وی اظهار داشت: بدون سرمایه گذاری برنامه های توسعه یافتگی و پیشرفت راه به جایی نمی برد و بیهوده است.

مدرس خیابانی بیان کرد: امروز نه تنها شرکت مس بلکه همه بنگاه های اقتصادی باید در حوزه سرمایه گذاری به میدان بیایند تا ارتقا در سطح تولید کشور رقم بخورد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند جای شورای عالی سرمایه گذاری در کشور خالی است لذا همانطور که ما در مباحث انرژی، اعتبار، کار، فضای مجازی و دیگر موضوعات شورای عالی داریم باید شورای عالی سرمایه گذاری هم داشته باشیم که در این خصوص باید بنگاه های بزرگ و سیاستمداران، سرمایه داران بزرگ موضوع سرمایه گذاری را در راستای پیشبرد اهداف متعالی جدی بگیرند و شورای عالی سرمایه گذاری کشور را تشکیل دهند و در آن شرکت کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: انتظارات از مجموعه شرکت مس بالاست و وقتی صحبت از زنجیره مس به میان می آید حتما باید بخش های تعاونی، غیردولتی، خصوصی و مردمی پای کار بیایند و در صنایع پایین دستی مس سرمایه گذاری کنند تا به ارزش افزوده دست یابیم.

وی ادامه داد: به ازای تولید یک میلیون تن کاتد مس حجم عظیم سرمایه گذاری نیاز است تا بتوان با راه اندازی کارخانه کنستانتره و تامین آب به میزان ۱۹۲ میلیون متر مکعب، ۲۲۰ مگاوات برق، سدهای باطله، ماشین آلات سنگین، نیروی متخصص و نخبه و غیره بتوان به این حجم از کاتد مس دست یابیم.

مدرس خیابانی تصریح کرد: امروز مجموع معادن و ذخایر کشف شده مس بالغ بر ۲۰ میلیارد تن برآورد شده که می توان از آن ۵۰ میلیون تن مس آن هم در طول ۴۰ تا ۵۰ سال تولید کرد.

وی افزود: سال قبل بالای ۴۰۰ هزار متر حفاری در پهنه های مختلف معدنی مس در کشور صورت گرفته و امسال نیز برنامه حفاری تا ۴۲۰ هزار متر است و از ابتدای امسال تاکنون هم ۶۳ هزار متر حفاری شده است.

صادرات مس ایران دچار خفقان شده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه صادرات مس ایران در سال از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار در حال حاضر رسیده است گفت: ما باید در تامین ارز و توسعه پروژه هایمان صادرات را تقویت کنیم لذا اگر مس نداشته باشیم چه چیزی می خواهیم صادر کنیم.

مدرس خیابانی بیان کرد: امروز دشمن جنگ اقتصادی را با هدف ایجاد اختلال در فضاها و زیربناهای اقتصادی ایران به راه انداخته که بهترین راه مقابله با این جنگ صادرات است.

وی خاطرنشان کرد: امروز صادرات مس دچار خفقان شده و باید برای توسعه صنایع مس و صادرات این کالا، مسئولان از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

طرح های توسعه ای مس نیازمند ۱۵ میلیارد دلار بودجه است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه گفت: اگر بخواهیم با نگاه بلندمدت به جهش تولید در مس‌ و چشم انداز تولید یک میلیون تن مس کاتد برسیم باید طرح های توسعه ای مس را اجرا کرد و این امر مهم نیازمند ۱۵ میلیارد دلار اعتبار است.

وی افزود: در این طرح، اجرای پروژه های روباز مس پنج تا ۶ میلیارد دلار منابع مالی ریالی و ارزی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه اظهار داشت: ۲ پروژه بزرگ تولید کنستانتره دره آلو و دره زار با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ تن به زودی به بهره برداری می رسند و پروژه ۱۳۰ هزار تن تولید مفتول مس هم در لیست طرح های افتتاحی است که به زودی به بهره برداری می رسد، ضمن اینکه در سال گذشته ۳۵ هزار تن مفتول مس تولیدی داشتیم و پروژه ۱۳۰ هزار تنی می تواند تحول خوبی در صنعت مس ایجاد کند.

وی تصریح کرد: همچنین پروژه نیروگاه ۳۰ مگاواتی برق هم در مجتمع مس خاتون آباد به زودی به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

همچنین در این نشست تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک بین شهرداری کرمان و شرکت ملی صنایع مس ایران با موضوع احداث مجتمع نمایشگاهی و کارگاهی مس امضا شد.

به گزارش ایرنا همایش فرصت های سرمایه گذاری با عنوان کرمان آیدکس ۲۰۲۴ با هدف گذر از اقتصاد منبع پایه به دانش و فناوری، با ارائه ۲۵۰ پروژه به ارزش ۲۰۰ همت فرصت سرمایه گذاری و تامین نیازهای توسعه در بخش های مختلف از عصر دوشنبه به مدت چهار روز در ماهان شهرستان کرمان گشایش یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha