۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۳۴
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85292358
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش بینی تولید ۶۲۰ هزار تن گندم در لرستان

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۳۴
کد خبر: 85292358
پیش بینی تولید ۶۲۰ هزار تن گندم در لرستان

خرم آباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جدید و پیش رو بالغ بر ۶۲۰ هزار تن گندم از سطح استان تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید عماد شاهرخی روز چهارشنبه در جلسه ستاد الگوی کشت اظهار کرد: میزان خرید گندم امسال نسبت به پارسال ۸۴ درصد و کلزا ۶۳ درصد افزایش یافت ، ضمن اینکه تولید کاملینا ۱۱ برابر، گلرنگ ۶ برابر و خرید بذر گندم ۱۴ درصد و جو ۳۱ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: میزان خرید گندم نسبت به سال زراعی ماقبل بیش از ۱۴ درصد افزایش داشته است اما با توجه به اینکه قیمت گندم بوجاری - سم زدایی و کیسه گذاری شده نسبت به گندم کشاورزان، افزایش قیمت دارد.

رییس جهاد کشاورزی تاکید کرد: یک هزار و ۸۴۴ تن گندم برای تامین بذر از خارج استان خریداری شده که از این میزان، ۸۹۴ تن گندم آبی و ۹۵۰ تن گندم دیم است.

شاهرخی افزود: با تلاش و برنامه ریزی در سطح ملی و اجرای برنامه های سطح استان، در تامین نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی با کمترین چالش مواجه بودیم و شاهد رشد تولید هستیم.

وی یادآور شد: همچنین سطح زیر کشت گندم دیم امسال نسبت به سال قبل، ۱۳ درصد و سطح زیر کشت کلزا نیز در همین بازه زمانی ۴۵ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به میزان بارندگی ها، گفت: سال گذشته ۴۵‌ و سه دهم میلیمتر بارندگی داشتیم در حالی که در سال جاری تنها ۹ و ۶ دهم میلیمتر میزان بارندگی بوده است.

شاهرخی اضافه کرد: این میزان بارش در سال جاری نسبت به سال قبل ۷۸ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۸۵ درصد کاهش میزان بارش ثبت شده است.

وی با اشاره به خرید ۵۳۰ هزار تن گندم در سال زراعی قبل، عنوان کرد: از ابتدای شروع فصل زراعی تاکنون، ۲۹ هزار هکتار گندم کشت شده و این در حالی است که سال ماقبل در همین بازه ۲۵ هزار هکتار کشت شده بود.

رییس جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: همچنین میزان سطح زیر کشت کلزا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۵ درصد افزایش داشته است.

شاهرخی تصریح کرد: از ابتدای شروع سال زراعی نیز تاکنون ۵۵۶ هکتار کاملینا کشت شده اما با توجه به اینکه عمده کشت این محصول در مناطق گرمسیری است و هنوز فصل کاشت آغاز نشده، بطور قطع به هدف گذاری در نظر گرفته شده دست پیدا خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: برای سال زراعی فعلی، ۴۰۰ هکتار سهمیه برای کشت چغندرقند پاییزه در لرستان تعیین شده اما تاکنون ۱۱۴ هکتار چغندرقند در مزارع استان کشت شده است.

شاهرخی گفت: با توجه به اینکه کشت چغندرقند پاییزه بسیار راهبردی و در مصرف بهینه آب نیز بسیار کاربردی است. اما متاسفانه تنها کارخانه قند استان، چغندرقند پاییزه را از کشاورزان خریداری نمی کند و همین انگیزه و رغبت کشاورزان را برای روی آوردن به کشت این محصول سلب می کند.

وی تصریح کرد: اگر کارخانه پای کار باشد جهت ترویج و گرایش به کشت این محصول راهبردی و به صرفه می توان اقدامات زیادی انجام داد.

شاهرخی با اشاره به توزیع کودهای کشاورزی، گفت: از ابتدای شهریورماه تاکنون، میزان توزیع کود فسفاته ۹۶ درصد، کود پتاسه ۸۴ درصد و کود ازته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

کشاورزی پیشران اقتصاد لرستان است

شاهرخی همچنین تصریح کرد: در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی پیش رو تعداد ۳۳۶ کارشناس به کارگیری شده که از این تعداد، ۱۵۵ نفر کارشناسان فارغ التحصیل نظام مهندسی و ۱۸۱ نفر نیز کارشناسان جهاد کشاورزی استان می باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید، عنوان کرد: اجرای این طرح در استان منجر به افزایش ۱۱ درصدی گندم و جو، ۱۷ درصدی نخود و عدس، ۲۴ درصدی تولید دانه های روغنی و ۵۲ درصدی افزایش تولید دانه های علوفه ای می شود.

رییس جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید ادوات در لرستان بسیار کم است و انتظار می رود جهت افزایش رقم خرید ادوات تجدید نظری صورت گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: قانون گذار ۴۲ محصول استراتژیک را جزو لیست بیمه اجباری قرار داده اما جذابیت بیمه برای کشاورزان بسیار اندک بوده زیرا میزان غرامت سال قبل هنوز پرداخت نشده است.

شاهرخی گفت: در این راستا نیز لازم است تدابیر ویژه ای جهت پرداخت به موقع خسارت و غرامت به کشاورزان تصمیماتی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزی قطب پیشران اقتصاد در لرستان است وزارت جهاد کشاورزی باید توجه ویژه ای به این بخش در استان داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha