۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85509465
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گذری بر روستای لک‌لک‌های بروجرد + فیلم

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۱
کد خبر: 85509465
گذری بر روستای لک‌لک‌های بروجرد + فیلم

بروجرد - ایرنا - حوالی غروب آفتاب صدای زنگونه گله گوسفند که از اطراف به سمت روستا سرازیر شده هم تکاپوی برگشتن به خانه را نشان می دهد و هم ازدحام کوچه ها و خیابان اصلی ورود به روستا همزمان با حرکت تراکتورهای ساکنان محلی روستا که بار علوفه دارد در کنار خودروهای گردشگرانی که برای دیدن لک لک ها آمده اند در این ساعت روز بیشتر از معمول است.

به گزارش ایرنا، صفا، صمیمت و مهربانی ساکنان محلی باعث می شود همه در کنار هم از کوچه های گاه باریک و کم عرض عبور کنند، مرد میانسال در حالی که با موتور قصد رفتن به خانه را دارد پیاده می شود و با هدایت گله گاو و گوسفند به حاشیه راه، حق تقدم را با لبخند برای خودروی گردشگران باز می کند.

راننده تراکتوری که قصد خالی کردن بار علوفه را دارد، با لبخند سعی می کند تا جایی که امکان دارد تراکتور را به حاشیه جاده هدایت کرده و کودکان روستا هم که برای گذران عصر جمعه خود بازی فوتبال را در وسط روستا به راه انداخته اند آنگاه که خودروی گردشگری از راه می رسد سریع بازی را جمع می کنند، تا راه باز شود.

راننده تراکتوری که بار خود را خالی کرده پیاده می شود و چند نفر را که قصد گرفتن عکس و فیلم از لک لک ها را دارند راهنمایی می کند که دقیق به کدام سمت بروند تا با آشیانه های بیشتری از لک لک ها روبرو شوند، او می گوید که لک لک ها ساکنان ثابت روستای کپرجودکی هستند و اهالی روستا هم آنها را سال هاست که پذیرفته اند، کوچک ترها و کودکان هم از زمانی که چشم بازکرده اند بیگانه با این لک لک ها نیستند.

یکی از ساکنان روستا که جلوی در خانه اش نشسته با دیدن خودرو یکی از گردشگران دست بلند می کند، می‌ایستد و به رسم مهمان نوازی خود، آنها را تعارف می کند، وی می گوید: بیش از ۵۰ سال از اقامت لک لک ها در روستای کپر جودکی بروجرد که روستایی در نزدیکی تالاب بیشه دالان است، می گذرد، مسن ترهای روستا تا جایی که به خاطر دارند لک لک ها را در همسایگی خود دیده اند.

از هر سمتی که وارد روستا شوی امتداد کوچه و خیابان های روستا را که می گیری بر بالای هر تیر بتنی برق، می توان آشیانه های بزرگ لک لک ها را مشاهده کرد، برخی از این آشیانه ها پیداست که اهالی روستا آنها را ساخته اند و برخی دیگر بدون دخالت انسان توسط خود لک لک ها، در طول سالیان دراز ساخته شده بلندی این آشیانه ها گاه به بیش از یک متر هم می رسد.

روستای کپر جودکی از توابع بخش شیروان بروجرد در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان واقع شده و به دلیل همجواری با تالاب بیشه دالان، لک لک ها در این روستا لانه سازی کرده اند، رفتار خوب اهالی روستا باعث شده لک‌لک ها اینجا را خانه امن خود بدانند، در بهار بیش از ۲۰۰ لک لک روی تیرهای برق این روستا زندگی از سر می گیرند.

روستای لک لک ها ظرفیتی در گردشگری روستایی

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه تعداد پنج روستا با ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای معرفی به عنوان روستاهای هدف گردشگری در این شهرستان وجود دارد، گفت: این روستاها شامل ونایی، دهکرد، آق‌بلاغ، کوشکی و ملمی جان است اما روستای کپر جودکی هم از ظرفیت های گردشگری قابل توجهی برخوردار است به طوری که گردشگران دیدن این روستا را به عنوان مقصدی برای سفر انتخاب می کنند.

کامران حسینی افزود: روستای کپر جودکی در بروجرد که به روستای لک لک ها معروف است از ظرفیت های مناسبی برخوردار و قابلیت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی را دارد.

وی در خصوص روستاهای با قابلیت هدف گردشگری در بروجرد اضافه کرد: در کنار زیرساخت های گردشگری که در این مناطق وجود دارد باید تاسیسات هم ایجاد تا شرایط اسکان و اقامت گردشگر در این مناطق فراهم شود.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد بیان کرد: زیرساخت های گردشگری بنا بر شرایط طبیعی و وجود آثار تاریخی شاخص به عنوان منطقه هدف گردشگری مشخص می شود، اما خدمات گردشگری بر عهده دستگاه های دولتی نیست سرمایه گذار متقاضی می تواند با در نظر گرفتن منطقه گردشگری مورد نظر سرمایه گذاری کند و به عنوان یک منبع درامد و توسعه گردشگری از نظر اقتصادی باعث پویایی و رشد در آن مناطق شود.

با گذری در روستای معروف به روستای لک لک ها آنچه که به اندازه دیدن لک لک ها جذابیت دارد، مردم مهمان نواز این روستا هستند که از سال های گذشته تا کنون در کنار لک لک ها زندگی می‌کنند و به ورود گردشگرانی که به ذوق دیدن لک لک ها می آیند عادت دارند و حضور غریبه ها را بخوبی می پذیرند و این را می توان در رفتار و کلام پرمهرشان به خوبی مشاهده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha