۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85288236
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳.۵ میلیون اصله نهال در زنجان تولید شد

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۵۸
کد خبر: 85288236
۳.۵ میلیون اصله نهال در زنجان تولید شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و برش استانی آن، ۳.۵ میلیون اصله نهال طی سال جاری در زنجان تولید شد.

حسن حسینی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری وبینار کشوری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در گفت و گو با خبرنگار افزود: این طرح طبق برنامه کشوری، در بازه زمانی چهار سال و هر سال با تولید و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در استان‌های مختلف کشور اجرا می شود.

وی اضافه کرد: کاشت یک میلیارد اصله درخت با توجه به سهمیه بندی هر استان از سال جاری آغاز شده است که تا پایان سال ۱۴۰۵ نیز ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز به احتمال زیاد تمدید و یا تجدید خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: در راستای اجرای این طرح، اداره کل منابع طبیعی زنجان در "‌ کوشکن "‌ تنها نهالستان مادری استان تولید نهال را از اواخر اردیبهشت سال گذشته با قوت آغار کرده است.

وی با بیان اینکه سهمیه استانی این طرح تولید شده است، اضافه کرد: البته تعداد زیادی نهال گلدانی در قالب کاشت بذر و قلمه در نهالستان کوشکن زنجان در حال پرورش است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: بر این اساس از اواخر ماه جاری نهال های گلدانی نیز آماده شده و به عرصه انتقال می یابد، از طرفی بخش عمده ای از نهال ها هم در هفته منابع طبیعی طی اسفند سال جاری بین متقاضیان توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال، به تازگی در کشور آغاز شده است، اظهار داشت: به طور طبیعی نهال های جنگلی با ۲ سال عمر قابلیت انتقال دارند لذا در بازکاشت آنها با کمبود مواجه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تاکید بر اینکه این مشکل برای سال های آینده نیز برطرف خواهد شد، گفت: تلاش می شود برش استانی چهار ساله با تاخیر مواجه نشود.

۳.۵ میلیون اصله نهال در زنجان تولید شد

وی با بیان اینکه در بحث باز کاشت طبق سهمیه استان به میزان ۴۰۰ هکتار کشت نهال و بذر در عرصه ها شروع شده است، اظهار داشت: درخت یک موجود زنده است بنابر این برای پرورش و کاشت آن باید مجموعه ای از عوامل در نظر گرفته شود.

این مسوول به وضعیت خوب بارندگی های پیش روی استان طبق اعلام سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: امیدواریم در بحث باز کاشت نهال در عرصه های طبیعی مشکلی وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دل نگرانی هایی از ناحیه حفظ نهال های کاشته شده در کشور وجود دارد که بخشی از این مهم با انعقاد موافقت نامه های متعدد با دستگاه های دولتی و غیردولتی رفع شده است و تبیین فواید اجرای این طرح می تواند مشکلات موجود را به حداقل برساند.

حسینی افزود: اعتبارات مورد نیاز این طرح از محل مشارکت های اجتماعی تامین، همچنین بخشی از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری سازمان تزریق شده است که بیشتر در قالب هزینه های کارگری بابت تولید و کاشت نهال، پرداخت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha