۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85276274
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ریزگردها مهمترین عامل آلودگی هوا در خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان آلودگی‌ چندانی در بخش صنعت و حمل و نقل ندارد لذا ریزگردها مهمترین عامل آلودگی هوا در خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان افزود: ریزگردها حوزه ماموریت دستگاه‌هایی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی است که با اجرای طرح‌های مختلف برای کنترل و کاهش آلودکی اقدام می‌کنند.

وی گفت: در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا اقدامات دستگاه‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد و تاکید ما بر عملکرد درست دستگاه‌هاست.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در زمینه استانداردسازی باید مصرف بهینه انرژی در موتورخانه‌ها مورد توجه قرار گیرد و عملکرد سالانه دستگاه‌ها در این زمینه پایش می‌شود.

وی گفت: اکنون در موج آلودگی ناشی از ریزگردها قرار داریم و مهمترین رویکرد ما در اجرای قانون هوای پاک باید کنترل ریزگردها باشد که برنامه ملی را می‌طلبد.

عباس‌زاده افزود: دستگاه‌های متولی باید بدانند که هوای پاک جزو پیوست‌های اصلی کار ماست لذا هر دستگاهی در حوزه وظایف خودش باید ملاحظه قانون هوای پاک را داشته باشد.

وی بیان کرد: عملکرد و وظایف تعیین شده برای دستگاه‌های متولی استان در اجرای قانون هوای پاک رصد و ارزیابی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های مربوطه باید وظایفی را که در قانون هوای پاک برای آنها مشخص شده است کنترل و اجرا کنند تا بتوانیم هوای پاک را در استان داشته باشیم.

ریزگردها مهمترین عامل آلودگی هوا در خراسان جنوبی است

وی با اشاره به مهمترین بخش‌های درگیر در هوای پاک اظهار کرد: جایگزینی سوخت پاک در سطح استان، معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، حوزه عملکرد منابع طبیعی درخصوص مقابله با ریزگردها از جمله این موارد است که از موضوعات مهم در زمینه آلودگی هوا به شمار می‌رود.

مدیرکل هوشناسی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این استان از ۲۰ سال گذشته تاکنون درگیر خشکسالی بوده و طی سه سال اخیر میزان بارندگی استان نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

علیرضا خندان‌رو افزود: میانگین بارندگی استان در حال حاضر حدود ۱۰۹ میلیمتر در مقایسه با ۳۰ سال است که در ۲۰ سال گذشته بدترین شرایط را داشتیم و روند کاهش بارندگی از سال ۱۳۷۹ شروع شده که به سمت خشکسالی رفت و همچنان ادامه دارد.

همچنین مسوول پدافند غیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی میزان مصرف گاز خانگی در سال گذشته را ۴.۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: با همه محدودیت‌ها پارسال توانستیم هفت دهم درصد مصرف گاز را کاهش دهیم.

حسین قاسمی افزود: مصرف گاز در هوای سرد افزایش می‌یابد و امسال در فصل سرما ۴.۸۴ میلیون متر مکعب در بخش خانگی پیش بینی مصرف گاز داریم.

وی با اشاره به سیاست‌های شرکت گاز برای کمک به هوای پاک در استان گفت: احداث خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان برای تامین گاز پایدار، طرح بهینه سازی موتورخانه‌ها و اجرای سیاست‌های تشویقی برای کاهش قیمت قبض گاز در مصارف خانگی از برنامه‌های شرکت گاز استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha