۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۳
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85275508
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بخشیدگی مجرمان از قصاص نفس در استان سمنان به ۱۰ مورد رسید

سمنان- ایرنا- رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: ۱۰ محکوم به قصاص از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون از اجرای حکم رهایی یافتند و با اعمال سنوات تحمل حبس، در آستانه آزادی از زندان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجعفر عبدالهی روز دوشنبه به رسانه ها ابراز کرد: با ورود مستقیم دستگاه قضایی تحصیل رضایت برای ۶ محکوم به قصاص حاصل شد و بخشیدگی مجرمان از قصاص نفس در استان سمنان به ۱۰ مورد رسید.

وی گفت: در فاصله زمانی بسیار اندک پس از ورود مستقیم دستگاه قضایی، اخذ رضایت برای ۶ محکوم به قصاص نفس که هر کدام در پرونده ای مجزا مجرم شناخته شده بودند، در شهرستان شاهرود امکان‌پذیر شد.

رییس کل دادگستری استان سمنان بیان کرد: بنا به تاکید قرآن کریم و همچنین روایات معصومین(ع) فریضه عفو و صلح مقدم بر قصاص است و باید در جامعه فراگیر شود.

عبدالهی ادامه داد: دستگاه قضا همواره برتعیین‌تکلیف پرونده‌های قصاص مُسن تاکید دارد و بر این اساس با حضور در منازل یکایک اولیای‌دم، به حرمت پرچم سبز حضرت رضا(ع) و ادای احترام به ساحت قدسی امام رئوف و مهربانی رضایت از اولیای‌دم کسب شد.

رییس کل دادگستری استان سمنان افزود: بهره‌گیری از شیوه‌های بدیع و خلاق برای آشنایی بیشتر اولیای‌دم از برکات سنت حسنه عفو و بخشش حائز اهمیت است و در این دیدارها رضایت از خانواده‌هایی که در پرونده‌های مختلف درخواست قصاص نفس داشتند، اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: تلاش‌های دادستان مرکز استان، مسئولان قضایی شهرستان، صلح‌یاران شورای حل اختلاف و مسئولان سازمان زندان‌های استان و شهرستان شاهرود، زمینه‌ اعطای ادامه حیات به محکومان را مهیا کرد.

وی بیان کرد: برخی از اولیای‌دم محکومان وجه‌المصالحه اندکی را دریافت کردند و آن مبالغ هم به همت خیران پرداخت شد.

رییس کل دادگستری استان سمنان تاکید کرد: اغلب این پرونده‌ها با موضوعاتی از قبیل نزاع فردی و درگیری دسته‌جمعی ناشی از عدم کنترل هیجان، خشم و غفلت از کردار ناشایست تشکیل شد که در نهایت یک عمر پشیمانی را به وجود آورد.

وی یادآور شد: دستگاه قضایی استان سمنان نمی‌تواند در برابر اشتباهات جبران‌ناپذیر افراد سکوت و بدون ضابطه عفو و گذشت را جاری کند و به ناچار مجازات قانونی بازدارنده را اعمال می‌کند.

در این دیدارها رییس کل دادگستری استان سمنان سفرهای زیارتی به آستان مقدس اهل بیت (ع) در کشور عراق و شهرمقدس مشهد را به خانواده‌های رضایت دهنده اعطاء کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha