پایبندی کامل دولت به تکمیل پروژه حیاتی سد نرماب

گنبدکاووس- ایرنا- سد نرماب چهل چای مینودشت به‌عنوان یکی از پروژه‌های حیاتی وزارت نیرو در گلستان، به اعتقاد کارشناسان نقش انکارناپذیری در «کنترل سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت» دارد که دولت سیزدهم با درک این ضرورت در ۲ سال گذشته به همه تعهدات خود در قبال این طرح عمل کرده و همچنان نیز متعهد به انجام آن است.

به گزارش ایرنا، ساخت سد نرماب چهل چای مینودشت از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه سه هزار ۷۳۰ میلیارد ریال در قالب ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت بر روی رودخانه «نرماب» این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما به سبب تخصیص نیافتن کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون تنها بدنه اصلی آن پایان یافته است.

همچنین قرار است بخشی از آب ۲ رودخانه «چهل چای» مینودشت و «خرمالو» آزادشهر هم هر کدام تا سقف ۵۰ میلیون متر مکعب در سال، با حفر تونل‌هایی به مخزن سد نرماب منتقل شود که هم اکنون فقط سد انحرافی و تونل انتقال آب چهل چای احداث شده و ساخت سد انحرافی و تونل انتقال آب خرمالو باقی مانده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان به شمار می‌رود، ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال دارد، علاوه بر تامین آب آشامیدنی پایدار افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شرق استان، تامین بخشی از آب صنایع و آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه، کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید برق آبی و توسعه گردشگری را برعهده خواهد داشت

هزینه ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی برای سد نرماب

تخصیص قطره چکانی اعتبارات مورد نیاز تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب مینودشت که به گفته «ایرج حیدریان» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تاکنون برای عملیات اجرایی آن ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل کامل آن نیز به ۵۷ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در جریان سفر رییس دولت سیزدهم و برخی اعضای کابینه به گلستان برای تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت ۱۰ هزار میلیارد ریال تصویب شد، که در این مدت به صورت کامل تخصیص یافت و هزینه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ۱۴ مهرماه امسال و در جریان بازدید «داود منظور» معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه از سد نرماب ابراز داشت: برای تکمیل و بهره‌برداری کامل این سد به ۵۷ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

ایرج حیدریان با اشاره به اهمیت سد نرماب چهل چای مینودشت، افزود: این سد تامین کننده آب آشامیدنی پایدار ۵۵۰ هزار نفر از اهالی شرق گلستان، حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و بخش از صنایع منطقه‌ است که تسریع در تکمیل آن بسیار ضروری است.

وی اضافه کرد: در قدم نخست برای جابجایی چند روستای واقع در کاسه سد و آبگیری اولیه آن به مقدار ۲۷ میلیون مترمکعب به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حیدریان ادامه داد: قرارگاه سازندگی خانم الانبیا به عنوان پیمانکار این پروژه برای تامین مبلغ اولیه اعلام آمادگی کرده که فرصت خوبی برای تکمیل و آبگیری اولیه سد خواهد بود.

دولت سیزدهم به عهد خود برای تکمیل سد نرماب پایبند است

سد نرماب چهل چای مینودشت که از زمان آغاز عملیات اجرایی تاکنون مقامات بلندپایه زیادی از آن بازدید کردند همچنان چشم‌انتظار تخصیص اعتبارات ویژه برای بهره‌برداری است.

با این حال بازدیدها و اقدامات انجام شده برای تکمیل سد نرماب مینودشت در دولت سیزدهم متفاوت‌ و کم سابقه‌تر نسبت به دولت‌های قبل بوده و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان طی ۲ سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه ملی اعتبار تخصیص یافته است.

بازدید ۱۴ مهر امسال معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه از سد نرماب چهل چای مینودشت و تاکید براینکه دولت سیزدهم به عهد خود برای تکمیل سد نرماب پایبند است، امیدها را برای افتتاح این پروژه بزرگ و حیاتی در بین مردمان و مسوولان گلستان بالاخص نواحی شرقی آن دوچندان کرد.

داود منظور در این بازدید بامهم دانستن نقش سد نرماب چهل چای مینودشت در تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از اهالی شرق گلستان تاکید کرد: دولت سیزدهم خود را مکلف به بهره‌برداری از این سد می‌داند.

وی گفت: تکمیل این سد مهم افزون بر ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که دولت تلاش می‌کند با تلفیق منابع مختلف آن را تامین کرده و این پروژه را به بهره‌برداری برساند.

منظور افزود: با ترکیب و تلفیق منابع از جمله ماده ۵۶، مشارکت بانک‌ها، فروش اوراق، بودجه عمومی و منابع مرتبط با مولد سازی می‌توان به تکمیل و بهره برداری از سد نرماب چهل چای مینودشت کمک کرد.

وی اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم این پروژه مهم و حیاتی مرحله به مرحله تکمیل، آبگیری و آب آن برای مصارف پیش بینی شده با اولویت آب آشامیدنی به شهرها و روستاهای هدف انتقال یابد.

پایبندی کامل دولت به تکمیل پروژه حیاتی سد نرماب
بازدید داود منظور معاون رییس جمهور از سد نرماب مینودشت ۱۴ مهر ۱۴۰۲

رییس سازمان برنامه و بودجه در این بازدید همچنین تصریح کرد: برای تامین منابع مورد نیاز جابجایی روستاهای باقی مانده در مخزن سد و استملاک اراضی زراعی اهالی آن که رقم سنگینی است باید تلاش شود.

منظور افزود: در نشستی که به زودی با وزیر نیرو و استاندار گلستان خواهیم داشت، یک برنامه زمانی مشخص برای تکمیل سد نرماب مینودشت و منابع مورد نیاز تدوین خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل کم آبی گلستان با تکمیل سد نرماب و سایر منابع آبی برطرف خواهد شد، اضافه کرد: با تامین آب پایدار نگرانی اهالی این استان در بحث کمبود آب آشامیدنی و معضل فرونشست زمین به سبب برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی برطرف می شود.

منظور همچنین اولویت اول مسوولان در بحث سد نرماب را جابجائی سه روستای باقیمانده در مخزن این سد و استملاک اراضی کشاورزی اهالی این روستاها برشمرد.

وضعیت و مشکل پنج روستای واقع در مخزن سد نرماب

چند سال قبل از آغاز رسمی عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای درسال ۱۳۹۰، به اهالی پنج روستای «جنگلده بالا، جنگلده پایین، باقرآباد، محمدزمان خان و پس پشته» با جمعیت بالغ بر ۱۲۰۰ خانوار که در کاسه و مخزن این سد قرار گرفته بودند، فرمان کوچ دادند و براین اساس ارائه خدمات ساخت و ساز جدید، انشعابات آب و برق و اجرای طرح هادی داده نشد.

پایبندی کامل دولت به تکمیل پروژه حیاتی سد نرماب
خانه یکی از اهالی واقع در مخزن سد نرماب مینودشت

از آن زمان تا کنون فقط اهالی ۲ روستای جنگلده بالا و پایین به مکان جدید جابجا شدند و دولت واحدهای مسکونی و برخی فضاهای عام المنفعه مورد نیاز آنها را احداث کرده اما هنوز اهالی سه روستای دیگر (باقرآباد، محمدزمان خان و پس پشته) با جمعیت تقریبی ۷۰۰ خانوار همچنان در برزخ و بلاتکلیفی کوچ قرار داشته و روزگار به سختی می‌گذرانند.

علاوه بر ضرورت تامین اعتبار برای جابجایی سه روستای باقی مانده، استملاک اراضی اهالی این سه روستا که در مجموع ۵۶۰ هکتار است نیز باید مورد توجه قرار گیرد اراضی که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تاکنون ۵۰ درصد آن خریداری شد و هر چه زمان بگذرد قیمت این اراضی نیز افزایش می‌یابد.

ایرج حیدریان افزود: زمین‌هایی که در چند سال پیش هکتاری ۶۰۰ میلیون ریال بود اکنون به حدود ۳۰ میلیارد ریال افزایش یافته است ضمن اینکه بخش قابل توجهی از اعتبار فعلی مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری سد نرماب هم باید صرف جابجایی روستاهای باقی مانده و استملاک اراضی شود.

دولت پرونده سد نرماب و معضل کم آبی گلستان را ببندد

نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی هم با تجلیل از اقدامات دولت سیزدهم در اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت، تاکید کرد: دولت انقلابی آیت الله رییسی باید با تخصیص اعتبارات ویژه حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، پرونده این پروژه ملی و معضل کم آبی استان گلستان را ببندد.

رضا آریانپور افزود: تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب به ۵۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با افتتاح آن آب آشامیدنی پایدار جمعیتی حدود ۵۵۰ هزار نفر در شرق گلستان تامین می‌شود ضمن اینکه دولت با تخصیص ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیز پروژه شیرین سازی آب دریای خزر را در گلستان اجرایی کند، معضل کم آبی اهالی غرب این استان نیز برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم برای رفع معضل آب آشامیدنی برخی استان‌های جنوبی در قالب شیرین سازی آب دریا، حداقل تا ۱۰ برابر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد نرماب و بحث شیرین سازی آب خزر در گلستان، هزینه می‌کند.

آریانپور بابیان اینکه تخصیص قطره چکانی اعتبار جهت تکمیل و بهره‌برداری سد نرماب و یا شیرین سازی آب خزر، نه تنها معضل کم آبی در گلستان را رفع نمی‌کند بلکه به مرز سبب افزایش هزینه‌های مورد نیاز می‌شود، ادامه داد: دولت باید از منابع مختلف و به یکباره اعتبارات مورد نیاز را تامین و تخصیص دهد.

استان گلستان حدود ۲ میلیون فر جمعیت دارد که نیمی از آنها در هفت شهرستان واقع درشرق این استان شمالی سکونت دارند که کمبود منابع آبی و خشکسالی‌های مکرر مشکل کمبود آب شُرب را برای مردمان این خطه از ایران بوجود آورده است.

مردمان نواحی شرقی گلستان امیدوارند در دور دوم سفر رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان، اعتبارات ویژه‌ای برای تکمیل سد نرماب چهل چای و رفع معضل کم آبی مردمان این دیار اختصاص یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha