جان تازه دولت به سد نرماب مینودشت با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریالی
سد درحال ساخت نرماب مینودشت

گنبدکاووس- ایرنا- تصویب ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در جریان سفر دوم رییس جمهور به گلستان برای تکمیل و آبگیری سد درحال ساخت نرماب مینودشت، بهره‌برداری از این سازه موثر در رفع تشنگی ساکنان شرق این استان را به روزهای پایانی نزدیک‌تر کرد.

به گزارش ایرنا، ساخت سد نرماب چهل چای مینودشت از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه سه هزار ۷۳۰ میلیارد ریال در قالب ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت بر روی رودخانه «نرماب» این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما به سبب تخصیص نیافتن کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون تنها بدنه اصلی آن پایان یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: تکمیل بخش‌های باقی مانده سد نرماب مینودشت برای آبگیری حداقل ۳۰ درصد ظرفیت معادل ۲۷ میلیون متر مکعب به ۲۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

ایرج حیدریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریالی مورد نیاز آبگیری سد نرماب برای اسکان و انتقال روستای جنگلده بالا، تملک ۲۸۰ هکتار از اراضی داخل دریاچه سد و دیگر اقدامات است.

وی اضافه کرد: پیگیری‌ برای افزایش اعتبار مصوب این طرح از محل سفر رییس جمهور از طریق نماینده ولی فقیه، استاندار و مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: تسریع در تکمیل سد نرماب و آبگیری آن به تامین آب آشامیدنی پایدار حدود ۶۰۰ هزار نفر از اهالی شرق این استان کمک زیادی می‌کند.

حیدریان از نیاز اعتباری ۵۷ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل نهایی سد نرماب خبر داد و گفت: بخش زیادی از این اعتبار باید صرف جابجایی سه روستای باقی مانده (پس‌پشته، محمد زمان‌خان و باقرآباد) با جمعیت تقریبی ۷۰۰ خانوار و استملاک ۲۸۰ هکتار اراضی باقی مانده اهالی این سه روستا شود.

هزینه ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی برای سد نرماب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان همچنین گفت: تاکنون برای عملیات اجرایی سد نرماب مینودشت ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که بخش قابل توجه آن در دولت سیزدهم بوده است.

حیدریان یادآور شد: در جریان سفر نخست رییس دولت سیزدهم و برخی اعضای کابینه به گلستان در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ برای تکمیل سد نرماب مینودشت ۱۰ هزار میلیارد ریال تصویب شد که به صورت کامل تخصیص یافت و هزینه شد.

وی همچنین با یادآوری بازدید ۱۴ مهرماه امسال «داود منظور» معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه از سد نرماب اظهار داشت: وی قول داد که دولت منابع مورد نیاز تکمیل سد نرماب را با تلفیق و ترکیب منابع مختلف تامین خواهد کرد.

حیدریان افزود: معاون رییس جمهور ترکیب و تلفیق منابع از جمله ماده ۵۶، مشارکت بانک‌ها، فروش اوراق، بودجه عمومی و منابع مرتبط با مولد سازی را از جمله راهکارهای دولت برای تکمیل و بهره برداری از سد نرماب چهل‌چای مینودشت برشمرد.

سد نرماب گلستان تا سال آینده آبگیری می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در جریان سفر دوم رییس جمهور به گلستان و به نمایندگی از دولت به مینودشت سفر کرده بود، گفت: سد نرماب به‌عنوان یکی از طرح‌های تامین آب آشامیدنی ساکنان شرق استان با تزریق اعتبار از سوی دولت سیزدهم سال آینده آبگیری می‌شود.

جان تازه دولت به سد نرماب مینودشت با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریالی
بازدید وزیر ارتباطات از سد نرماب مینودشت ۳۰ آذر ۱۴۰۲

عیسی زارع‌پور افزود: این سد یکی از پروژه‌های نیمه تمام گلستان است که از ۱۲ سال قبل عملیات ساخت آن آغاز شده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری در حال انجام است.

وی اضافه کرد: عزم دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است و در سفر دوم رییس جمهوری و هیات دولت به گلستان برای سد نرماب منابع خوبی پیش بینی شده است.

همچنین قرار است بخشی از آب ۲ رودخانه «چهل چای» مینودشت و «خرمالو» آزادشهر هم با حفر تونل‌هایی به مخزن سد نرماب منتقل شود که هم اکنون سد انحرافی و تونل انتقال آب چهل چای احداث شده و ساخت سد انحرافی و تونل انتقال آب خرمالو باقی مانده است.

سد نرماب که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان به شمار می‌رود، ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال دارد، علاوه بر تامین آب آشامیدنی پایدار ساکنان شرق استان، تامین بخشی از آب صنایع و آب ۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه، کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید برق آبی و توسعه گردشگری را برعهده خواهد داشت.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور در یازدهمین سفر استانی دور دوم برای دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح پروژه‌های کلان، متوسط و کوچک، پنجشنبه ۳۰ آذر و جمعه اول دی ماه ۱۴۰۲ به گلستان سفر کرده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha