۸ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85274296
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود شرکت دانش بنیان برای رفع مشکل تصفیه پساب فرآوری زیتون در زنجان+فیلم

زنجان – ایرنا – یک شرکت دانش بنیان برای حل معضل تصفیه پساب فرآوری زیتون، طرح خود را در نخستین رویداد ملی این محصول ارایه کرد که توانست نظر کارشناسان و متخصصان را به خود جلب کند و قرار است اجرای این طرح ظرف ۶ ماه به مرحله عملیاتی برسد.

به گزارش ایرنا، پساب واحدهای فرآوری زیتون در طارم چندین سال است که بدون رعایت اصول بهداشتی و محیط زیستی در خیابان‌های شهرها و روستاهای این شهرستان رهاسازی شده و محیط زیست و سلامتی مردم را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

زیتون مهمترین محصول باغی طارم است که بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی این شهرستان دارد به طوری که طارم با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت و ۴۰ درصد تولید زیتون، رتبه اول تولید این محصول در سطح کشور را دارد و بسیاری از تولیدکنندگان برتر زیتون کشور در این شهرستان هستند.

در سال‌های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد واحدهای فرآوری صنعتی و همچنین واحدهای فرآوری خانگی و سنتی در بسیاری از روستاها و شهرهای طارم، صنعت زیتون به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان تبدیل شده ولی از طرف دیگر پساب حاصل از فرآوری زیتون در صورت تصفیه نشدن و نبود مدیریت پسماند، خطرات محیط زیستی قابل توجهی را هم در پی داشته است.

پساب زیتون در سالهای اخیر به یکی از دغدغه های اصلی مردم شهرستان طارم و مسئولان تبدیل شده و علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت مردم، چهره طبیعت، شهرها و روستاهای شهرستان را مخدوش ساخته است.

استفاده از موادی چون هیدروکسید سدیم، اسید سیتریک و همچنین نمک فراوان در محصول زیتون برای از بین بردن تلخی آن در صنایع تبدیلی و نبود سیستم تصفیه مناسب در واحدهای فرآوری و به تبع آن رهاسازی پساب حاصل از واحدهای فرآوری بر پیکره محیط زیست شهرها و روستاهای طارم موجب شده تا نگرانی‌ها از سوی کارشناسان بهداشت و محیط زیست درباره عوارض تخریبی و محیط زیستی این ماده در طارم قوت بگیرد و مردم شهرستان را نیز با مشکل بهداشتی رو به رو کند.

هفته گذشته در نخستین رویداد ملی زیتون، طرح یک شرکت دانش بنیان برای حل معضل تصفیه پساب فرآوری زیتون توانست نظر کارشناسان و متخصصان را به خود جلب کند و قرار است اجرای این طرح ظرف ۶ ماه به مرحله عملیاتی برسد.

خبرنگار ایرنا با بهنام رفیعی، دبیر خانه فناور محیط زیست زنجان و مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص طرح این مجموعه برای رفع مشکل تصفیه پساب فرآوری زیتون گفت و گو کرده است.

ایرنا. لطفا در خصوص طرح خودتان توضیح دهید.

طرح ما که در رویداد ملی آپیک زیتون ارائه شد در خصوص تصفیه پساب فرآروی زیتون بود.

همانطور که می دانید پساب زیتون از آلاینده های زیادی شامل چربی، نمک، ترکیبات آلی بالا و بوی نامطبوع تشکیل شده و همچنین ترکیبات فنولی که از جمله مضرترین آلاینده های داخل این پساب است.

اگر ترکیبات فنولی بدون تصفیه به طبیعت رهاسازی شود، ‌جلوی رشد گیاهان و جوانه زنی بذرها را می گیرد.

ما تلاش کردیم راهکاری برای تصفیه پساب ارائه دهیم در این راستا به طارم رفتیم و از یک شرکتی بازدید و مشاهد کردیم که در آن شرکت و مجموعه های مشابه به صورت ناصحیحی از سیستم اُزن زنی برای تصفیه استفاده می کنند ولی در واقع هیچ چیزی در این روش بر اساس اصول اولیه تصفیه نیست.

ما در طرحمان یک بسته قابل حملی را ارائه داده ایم که پشت کانتیر ۴۰ فوتی نصب می شود که می توان آن را خانه به خانه حمل و در تصفیه پساب فرآوری زیتون استفاده کرد.

ورود شرکت دانش بنیان برای رفع مشکل تصفیه پساب فرآوری زیتون در زنجان+فیلم

ایرنا. در کشورهای دیگر چه روش هایی برای تصفیه پساب زیتون استفاده می شود؟

در کشورهای تولیدکننده زیتون که اغلب شامل کشورهای حاشیه دریای مدیترانه می شود هنوز روش مطلوبی برای تصفیه پساب زیتون وجود ندارد.

اگر بتوانیم طرح مان را در کشور با موفقیت انجام بدهیم بعد از آن می توانیم موضوع صادرات به دیگر کشورهای تولیدکننده زیتون را انجام بدهیم.

ایرنا . طرح شما اکنون در چه مرحله ای است؟

ایده ما فعلا در حد طرح است و البته این طرح در رویداد ملی زیتون پذیرفته شده و کارهای آزمایشگاهی طرح را قرار است در دانشگاه زنجان انجام بدهیم.

با تسهیلاتی که قرار است دریافت کنیم مدت ۶ ماه را برای تولید و تجاری سازی محصول در نظر گرفتیم.

همه مراحل ساخت این بسته در داخل استان زنجان و به صورت بومی انجام خواهد شد.

ایرنا . قیمت تمام شده محصول چقدر خواهد بود؟

قیمت این پکیج که روزانه ظرفیت تصفیه ۳۵ متر مکعب پساب فرآوری را دارد، حدود ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است البته به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از فرآوری زیتون در طارم به صورت خانگی انجام می شود و شاید تعدادی از کشاورزان خُرد قدرت خرید این دستگاه را نداشه باشند از این رو ما برنامه ای برای این موضوع داریم تا دستگاه را به صورت کرایه ای در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهیم.

در طارم حدود ۲۸ کارخانه در زمینه فرآوری زیتون فعالیت دارند که ۱۰ مورد از آنها جزو واحدهای بزرگ هستند یعنی این ۱۰ واحد می توانند متقاضی دستگاه ما باشند، مابقی هم که اغلب به صورت خانگی یا کارگاه های کوچک است اگر توان خرید را نداشته باشند می توانند از طریق کرایه دستگاه، کارشان را انجام بدهند.

ورود شرکت دانش بنیان برای رفع مشکل تصفیه پساب فرآوری زیتون در زنجان+فیلم

ایرنا. فعالیت های خانه فناور محیط زیست که در پارک علم و فناروی استان تشکیل شده، روی چه مسائلی متمرکز است؟

صنعت و محیط زیست ۲ بال توسعه است، اگر می خواهیم توسعه صحیحی داشته باشیم باید هوای صنعت را داشته باشیم و در کنارش محیط زیست را حفظ کنیم.

هدف ما این است شرکت های دانش بنیان و فناوری که فعالیت هایشان مستقیم و غیر مستقیم به حوزه محیط زیست ارتباط دارد منسجم شده و در راستای بهبود مسائل زیست محیطی حرکت کنند.

اگر واحدهای صنعتی تمایل داشته باشند این آمادگی در مجموعه ما وجود دارد تا به کاهش آلایندگی حاصل از فعالیت های تولیدی کمک کنیم.

فعالیت خانه فناور محیط زیست برای هدفمند کردن فعالیت‌ها در این حوزه و تمرکز بر دغدغه‌های محیط زیستی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha