استاندار: خلاهای مرزی آذربایجان‌غربی شناسایی و رفع شود

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایحان‌غربی گفت: محصور شدن مرزهای استان در دستور کار قرار گرفته و خلاهای مرزی باید شناسایی و رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان‌غربی اظهار کرد: عزم دولت سیزدهم در راستای مبارزه مستمر با قاچاق کالا جزم است و تلاش داریم تا با رفع خلاهای موجود اجازه قاچاق از مرزها داده نشود.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه برای مرزهای آذربایجان‌غربی افزود: اعضای کمیسیون باید مشکلات، آسیب‌ها، موانع و پیشنهادات خود را در خصوص مبارزه با قاچاق احصا و بر ‌اساس اولویت مرزها، زمینه تدوین نقشه راه فراهم شود.

معتمدیان با اشاره به پایش سیستمی مرزها گفت: باید از نظر فیزیکی و تکنولوژیکی در زمان بندی مشخص زیرساخت‌های لازم در مرزها شکل بگیرد و هیچ بی‌توجهی در ورود و خروج افراد و کالا قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه مرزهای آذربایجان‌غربی باید ۲۴ ساعته شوند، افزود: با شبانه روزی کردن مرزها مشکلات توقف نیز رفع می‌شود و دیگر شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی خودروها نمی‌شویم.

استاندار: خلاءهای مرزی آذربایحان‌غربی باید شناسایی و رفع شود
وی با اشاره به شناسایی هویت ترددها در پایانه های مرزی گفت: هیچ فردی بدون شناسایی نباید حق ورود به مجموعه پایانه مرزهای را داشته باشد و برای ایجاد نظم در مرزها، پاک‌سازی‌های لازم نیز باید انجام شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به طرح مبارزه با قاچاق کالا نیز ادامه داد: سه عنصر مرزی، انتظامی و اطلاعاتی از مولفه‌های اصلی این مبارزه هستند که تمهیدات آن موجب کاهش قاچاق می‌شود.

معتمدیان با اشاره به فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی اضافه کرد: مردم نیز با خرید کالاهای ایرانی در مقابل کالای قاچاق ایستادگی کنند تا تولیدکنندگان داخلی متضرر نشده و صنعت داخلی به سمت رکود نرود.

وی با اشاره به روان‌سازی مرزها نیز گفت: مرز جای توقف نیست و امور مرزی باید خارج از مرز صورت بگیرد و صرفا کنترل و عبور برای پایانه مرز باقی بماند.

معتمدیان ادامه داد: در صورت ایجاد نظم ۲۴ ساعته و روان‌سازی مرزها دیگر شاهد بی‌نظمی در مرزها نخواهیم بود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله ۱۶ استان از ۳۱ استان کشور است که در نوار مرزی قرار دارد البته در میان ۱۲ استان دارای مرز خاکی با کشورهای دیگر، آذربایجان غربی تنها استانی است که با سه کشور هم مرز است.

دیگر استان‌ها به نوعی ۱۵ و به نوع دیگر ۱۱ گانه حداکثر با ۲ کشور هم مرز هستند اما آذربایجان غربی با ترکیه بیش از ۵۵۰ کیلومتر، عراق افزون بر ۲۶۰ کیلومتر و جمهوری خودمختار نخجوان هم حدود ۱۵۰ کیلومتر مرز دارد.

آذربایجان غربی به‌خاطر وجود گمرکات و بازارچه‌های مرزی هم رکورد دار است و در ۹ شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت که مرز با کشورهای دیگر دارند ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی و البته پنج پایانه مرزی ایجاد شده تا بخش زیادی از اشتغال این استان هم به این امر گره خورده باشد.

در کل کشور ۲۲ پایانه‌ مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha