رشد ۷۸درصدی درآمد دانشگاه علامه از طرح‌های پژوهشی در۶ ماهه اول سال+فیلم

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی از تغییر جهت انجام پژوهش‌های این دانشگاه به سمت مساله‌محوری خبر داد و گفت: درآمد دانشگاه از طرح‌های پژوهشی در بخش صنعت در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۷۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاهی مولود و فرزند انقلاب اسلامی است، در عین اینکه بنیاد و ریشه هایش قدمتی ۶۰ ساله دارد. بعد از انقلاب اسلامی براساس جایگاه رفیع علوم انسانی و نیاز به ایجاد یک دانشگاه تخصصی در حیطه علوم انسانی و اجتماعی در کشور، از ترکیب مراکز آموزش عالی مستقل با عناوین دانشگاه، دانشکده، پژوهشکده، مدرسه عالی، آموزشگاه عالی، مؤسسه، مرکز و سازمان که از سال ۱۳۳۷ به تدریج تاسیس شده بودند، ۲ مجتمع دانشگاهی با عناوین مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی تشکیل شد. این مجتمع ها هر یک تحت مدیریت مستقل، بیش از پنج سال فعالیت کرده و در ۱۶ تیر ۱۳۶۳ براساس موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ادغام آنها دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس شد.

تاسیس دانشگاه علامه طباطبائی را شاید بتوان نقطه عطفی در نظام آموزش عالی ایران دانست که نگاه اندیشمندان و دانشگاه‌های داخل و خارج را به سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی در خصوص هرچه تخصصی‌تر شدن دانشگاه‌ها معطوف کرد. از سوی دیگر انتخاب نام اندیشمندی مسلمان، علامه طباطبائی (ره) برای این دانشگاه که در حوزه‌های تفسیر، فلسفه و عرفان به مقامات رفیعی دست یافته بود، برای این دانشگاه، الگوی بسیار مناسبی برای دانشگاهیان شد و موجب گردید که دانشجویان با آشنایی بیشتر با آن عالم ربانی، مسیر مناسب تعالی و رشد دانشگاه و دانشگاهیان در حوزه‌های تزکیه، تهذیب نفس و تعلیم و تعلم را بهتر بشناسند.

در حال حاضر این دانشگاه در جایگاه بزرگ‌ترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور و به‌عنوان دانشگاه پیشرو در دستیابی به رشد و توسعه و دانش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به لطف بهره‌مندی از توانمندی و شایستگی‌های گران‌سنگ اعضای هیات علمی و پژوهشگران خود، منشا خدمات ارزشمندی به جامعه بوده است. بسیاری از چهره‌های برجسته علمی، سیاسی، اجرایی و چهره‌های ماندگار و بنیان‌گذاران دانش‌های مختلف انسانی و اجتماعی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده‌اند.

داود حسین‌پور معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ مسوولیت این معاونت را برعهده دارد، وظیفه این معاونت برنامه ‏ریزی، اداره و هدایت تمامی امور مربوط به فعالیت‌‏ های پژوهش و فناوری دانشگاه، تدوین آیین‌‏ نامه‏ ها و دستورالعمل‌‏ های اجرایی و ارزیابی عملکرد پژوهش و فناوری برنامه‌‏ ریزی در راستای سیاست‏ های کلان پژوهشی و فناوری، تدوین خط‏ مشی‌‏ های اجرایی امور پژوهشی و فناوری و فراهم‏ کردن تمهیدات لازم به منظور بهره‌‏ گیری بهینه از امکانات، ظرفیت‏ ها و توانایی‏ های بالقوه دانشگاه جهت رفع نیازهای جامعه است .

تولید دانش ملی و گسترش مرزهای دانش، ایجاد و تقویت مراکز اطلاع ‏رسانی علمی، گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش، ارائه دستاوردهای علمی - تحقیقاتی و ایجاد، توسعه و تقویت فناوری ملی، بررسی ثبت اختراعات، اکتشافات و نوآوری‌‏ ها و حمایت از حقوق مالکیت معنوی، تقویت ارتباط دانشگاه‏ ها با مراکز تحقیقاتی و صنعتی، نهادها و سازمان ‏های اجرایی جهت شناخت مسائل و مشکلات و پاسخگویی به نیازهای جامعه از دیگر وظایف این معاونت مهم در دانشگاه علامه طباطبائی است.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح عملکرد معاونت پژوهشی این دانشگاه اظهار داشت: برای اولین بار است که این دانشگاه در نظام رتبه بندی شرکت کرده است و برنامه های راهبردی دانشگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را براساس شاخص های نظام های رتبه بندی پیگیری می شود.

وی افزود: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته درآمد دانشگاه از طرح های پژوهشی در حوزه صنعت ۷۸ درصد رشد داشته است. همچنین با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم نامه هایی را در ۴ حوزه مرجعیت علمی، زیست بوم فناوری، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان به امضا رسانده اند.

حسین پور که دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه پژوهش های دانشگاه به سمت مساله محور سوق داده شده است و بر همین اساس قرار است که سند اولویت پژوهشی این دانشگاه در هفته پژوهش رونمایی می شود.

وی تاکید کرد: در این سند شاخص های رتبه بندی نظام جهانی، نیازها و اولویت های اصلی و اساسی کشور، اسناد بالادستی که در حوزه علوم انسانی و نقش جامع علمی و اسلامی شدن دانشگاه ها دیده شده است و بخشی از آن هم در ارتباط با برنامه راهبردی دانشگاه است. از سال ۱۴۰۱ برنامه پنج ساله دانشگاه را شروع کرده ایم و امسال سال دوم آن هستیم که از سطح هیات علمی، گروه، دانشکده و دانشگاه برنامه هایی را تنظیم کرده و کتاب آن هم چاپ شده و طبق برنامه در حال حرکت هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه از گسترش ارتباط این دانشگاه با صنعت خبر داد و گفت: برای اولین بار توانستیم دفتر را به سطح مدیریت ارتقا دهیم و ارتباط با جامعه و صنعت را بیشتر کنیم.

وی در این گفت و گو از برنامه های گسترش مناسبات این دانشگاه سخن گفت و یادآور شد: محور اصلی برنامه های دانشگاه علامه، ارتباط با دانشگاه کشورهای همسایه و محور مقاومت است که بر همین اساس هم سفری را رییس دانشگاه علامه طباطبائی به لبنان و سوریه انجام داد. همچنین در نشست روسای دانشگاه های عراق هم بدنبال این بودیم که تفاهم نامه هایی را در خصوص برخی رشته ها و طرح های مشترک بین المللی و تبادل دانشجو و استاد به امضا برسانیم.

رشد ۷۸درصدی درآمد دانشگاه علامه از طرح‌های پژوهشی در۶ ماهه اول سال+فیلم

متن مصاحبه خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با معاون پژوهشی دانشگاه علامه را در ذیل بخوانید:

ایرنا: دانشگاه علامه طباطبائی در نظام رتبه بندی در چه جایگاهی است؟

حسین پور: معمولا در همه جای دنیا بحثی تحت عنوان رقابت مطرح است. در رقابت مشخص می شود که سازمان ها و دانشگاه ها نسبت به دیگر سازمان ها و دانشگاه ها در چه جایگاهی قرار دارند. در جامعه جهانی موضوع بین المللی شدن وجود دارد بر همین اساس هم در داخل و هم خارج از کشور موسساتی وجود دارند که این کار را انجام می دهند. یکی از موسساتی که نظام رتبه بندی دانشگاه ها را انجام می دهد، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک ISC) است که آیتم های خود را دارد و تقریبا با ۱۱۰ شاخص رتبه بندی را انجام می دهد که این رتبه بندی داخلی است و می توانیم در مولفه ها و شاخص هایی که اعلام کرده شرکت کنیم.

بخش دیگری که هم در داخل و هم در خارج کشور از اهمیت بالایی برخوردار است نظام های رتبه بندی دانشگاه های جهان است. نظام رتبه بندی شانگ های، کیو اس، تایمز در واقع موسساتی هستند که معتبر شناخته شده و دانشگاه های دنیا را رتبه بندی می کنند. دانشگاه هایی که تقاضا می کنند وارد این رتبه بندی شوند براساس شاخص هایی که دارند رتبه بندی می کنند.

دانشگاه علامه طباطبائی از زمان تاسیس تا به امروز در هیچ یک از نظام های رتبه بندی حضور نداشته است. از شهریور سال ۱۴۰۱ کارگروه نظام رتبه بندی را تشکیل دادیم. برنامه های راهبردی دانشگاه در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ براساس شاخص های تایمز در حوزه های آموزش، پژوهش، بین المللی شدن و ارتباط با صنعت شکل گرفت که در حال انجام است. برای ورود به نظام رتبه بندی باید چند کار بزرگ انجام می دادیم که یکی از آنها رویت پذیری بود که از سال گذشته این رویت پذیری هم درمورد دانشگاه و فعالیت پژوهشی اساتید شروع شد.

بخش دیگر تعریف پروفایل و صفحه شخصی برای اساتید بود تا بتوانیم مقالات منتشر شده استادان در خارج از کشور در مجلات معتبر را در پایگاه هایی مثل اسکوپوس یا سایر پایگاه ها مشاهده کنیم بنابراین پروفایل ها تعریف شد و کمک خوبی هم به دانشگاه شد.

بخش دیگری که در حال نهایی است و انجام می شود، بحث نمایه سازی نشریات دانشگاه علامه طباطبائی است که چکیده آنها را بتوانیم به زبان انگلیسی در پایگاه های اسکوپوس ثبت کنیم و این مرجع استناد باشد. یکی از بخش هایی که موسسه آموزش عالی تایمز در نظام رتبه بندی استفاده می کند، موضوع استنادها است. اگر بتوانیم مجلات را نمایه سازی بین المللی کنیم به استنادات ما کمک می کند البته امسال نسبت به سال های قبل استناد دو برابر شده است.

دانشگاه علامه طباطبائی اولین بار است که خود را در عرصه بین المللی به رقابت می گذاشت و در این نظام رتبه بندی شرکت کرد، بنابراین طبیعی است که نقایصی داشته باشیم ، داده های استخراج شده آنطور که باید به شکل درست وارد نشد، بنابراین در اولین حضور در رتبه بندی توانستیم در بین ۲ هزار و ۶۷۳ دانشگاهی که در دنیا تقاضای رتبه بندی کرده اند در جایگاه هزار و ۲۰۶ قرار بگیریم. با ظرفیتی که داریم حتما می توانیم در سالهای بعد زیر هزار برسیم.

البته دلایلی هم وجود دارد که چرا رتبه دانشگاه علامه طباطبائی در داخل کشور از بین ۷۳ دانشگاه، رتبه ۵۳ را کسب کرده است و در نظام بین المللی رتبه هزار و ۲۰۶ بدست آورده است. یکی از دلایل این است که دانشگاه علامه دانشگاهی تخصصی است و باید با دانشگاه های جامعی که علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی دارند رقابت کند، از طرف دیگر مقالات رشته هایی مثل شیمی، علوم پزشکی و علوم پایه بیشتر پذیرفته و در نشریات بین المللی منتشر می شود بنابراین به طور اتوماتیک بخشی از امتیازات ما از بین می رود.

دومین نکته این است که به دلیل اینکه دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه علوم انسانی است برخی رشته ها امکان عرضه در خارج از کشور ندارد یعنی نمی توانند مقالات خود را در مجلات معتبر دنیا چاپ کند از طرف دیگر تعداد این مجلات محدود است یا وجود ندارد به عنوان مثال در ادبیات فارسی، بیشترین هیات علمی را در رشته زبان و ادبیات فارسی داریم و پرسابقه ترین رشته ها است اما مقالات ارایه شده در خارج از کشور جایی برای انتشار ندارند یا بخشی از مقالاتی که در حوزه علوم اسلامی و دینی که دانشکده های معارف چاپ می کنند، آنها هم در مجلات خارجی جایی برای انتشار ندارند بنابراین بخش بزرگی از امتیازات را به دلیل این که مقالات ما امکان چاپ در مجلات خارجی ندارند کم می شود از طرف دیگر بحث های تحریم هم که جای خود را دارد.

سومین نکته این است که دانشکده ریاضی و اساتیدی که در حوزه آمار و کامپیوتر و ریاضیات کار می کنند در مقوله علوم انسانی دسته بندی نمی شود بنابراین با وجود داشتن دانشکده ریاضی و کامپیوتر و این که بخشی از همکاران ما مقالات بیشتری در این حوزه دارند و جزو پراستنادترین اساتید دانشگاه علامه در این دانشکده هستند را هم از دست می دهیم و امتیازات آنها به امتیازات علوم انسانی و دانشگاه اضافه نمی شود. اما جای افتخار است که دانشگاه علامه طباطبائی برای اولین بار به عنوان دانشگاه علوم انسانی در نظام رتبه بندی وارد شد و رتبه خوبی کسب کرد که از همه اساتید و همکاران در معاونت پژوهشی برای تلاش در یک سال گذشته تشکر می کنم.

ایرنا: طرح های پژوهشی دانشگاه بیشتر در چه بخش هایی بوده است؟

حسین پور: دانشگاه علامه طباطبائی در عرصه های مختلف پژوهشی فعالیت دارد. بخشی که دانشگاه نداشت و در حال حاضر ارتقا پیدا کرده است بخش ارتباط با صنعت است. برای اولین بار توانستیم دفتر را به سطح مدیریت ارتقا دهیم و ارتباط با جامعه و صنعت را بیشتر کنیم.

در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته درآمد دانشگاه از بخش صنعت در طرح های پژوهشی ۷۸ درصد رشد داشته است بنابراین نشانه خوبی است که به سمت حل مشکلات جامعه حرکت می کنیم و تاکنون حدود ۳۶ تفاهم نامه با سازمان های دولتی و برخی موسسات غیرانتفاعی امضا کرده ایم که به موضوعات آنها مساله محور و تقاضا محور است.

با وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره حکمرانی و سیاست گذاری اقتصادی تفاهم نامه امضا کردیم و در حال عملیاتی شدن است و وزارت اقتصاد حدود ۳۰ میلیاردتومان اعتبار برای آن اختصاص داده است که براساس آن باید بتوانیم در حل مسایل اقتصادی، مالی و بانک داری کشور به این وزارتخانه کمک کنیم و تیم هایی برای اجرای آن در دانشگاه شکل گرفته است.

همچنین با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تفاهم نامه هایی را در چهار حوزه مرجعیت علمی، زیست بوم فناوری، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان به امضا رساندیم که بتوانیم به جامعه کمک کنیم. بخش اول مرجعیت علمی است که در بحث هدفمندسازی پژوهش و رهبری در حوزه علوم انسانی بتوانیم حرکت های خوبی را انجام دهیم و علوم انسانی را به بحث کاربست ببریم و مسایل اجتماعی و انسانی که در جامعه و سازمان ها وجود دارد را حل کنیم.

بخش دیگر زیست بوم فناوری است که قرار است براساس تفاهم نامه ای، سه آزمایشگاه در سطح ملی را ایجاد کنیم. آزمایشگاه مالی و پولی که بتواند برای کل جامعه خدمت دهد و جزو آزمایشگاه های ملی محسوب می شود. آزمایشگاه علوم محاسباتی و اجتماعی که بیشتر در حوزه کاربرد هوش مصنوعی در مسایل اجتماعی است که قرار است تاسیس کنیم و آزمایشگاه سوم حکمرانی دیجیتال است که بحث عمدتا در حوزه کاربرد دیجیتال در مدیریت است. این سه آزمایشگاه ملی را در ساختمان کریم خان که قبلا دفتر مرکزی دانشگاه بود در حال ایجاد هستیم.

در موضوع کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان نیز با معاونت علمی ریاست جمهوری ۲۰۰ میلیارد تومان برای جذب اعتبار مالیاتی تفاهم کرده ایم تا بتوانیم در این حوزه به آنها کمک کنیم که این تفاهم نامه منجر به دریافت مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی شد. در حال حاضر پارک علم و فناوری، مراکز رشد و مرکز کارآفرینی در این حوزه فعالیت می کنند و کارهای خوبی هم در م.ضوع کریدور کارآفرینی اساتید شکل گرفته است که بتوانیم برای تجاری سازی دانش و خروجی رساله های دکتری به سمت تاسیس شرکت های دانش بنیان و کاربردی کردن این یافته ها حرکت کنیم.

امضای ۲۱۸ تفاهم نامه با کشورهای مختلف از ابتدای تاسیس دانشگاه تا به امروز

در بخش امور بین الملل هم از ابتدای تاسیس دانشگاه تا به امروز ۲۱۸ تفاهم نامه با کشورهای دیگر به امضا رسیده است که بعضی از تفاهم نامه ها فعال بوده و نتایج خوبی داشته است. تفاهم نامه ای هم در موضوع ارتباط گروه های آموزشی با دانشگاه های روسیه به امضا رسیده است که براساس آن، گروه برنامه درسی و گروه کودکان استثنایی دانشگاه علامه با گروه های متناظر خود در دانشگاه ایالتی ویاتکای روسیه نشست دارند و این حرکت بسیار خوب است، البته با دیگر دانشگاه های روسیه هم رفتار و آمد داریم تا بتوانیم طرح های مشترک بین المللی انجام دهیم. یا با دانشگاه های چین به کمک رایزن فرهنگی ایران در این کشور برنامه های خوبی تنظیم شده است و مرکز چین شناسی دانشگاه این طرح را دنبال می کند.

محور اصلی برنامه های دانشگاه علامه، ارتباط با دانشگاه کشورهای همسایه و محور مقاومت است که بر همین اساس هم سفری را رییس دانشگاه علامه طباطبائی به لبنان و سوریه داشت. همچنین در نشست روسای دانشگاه های عراق هم بدنبال این بودیم که بتوانیم تفاهم نامه هایی را در خصوص برخی رشته ها و طرح های مشترک بین المللی و تبادل دانشجو و استاد به امضا برسانیم.

رونمایی از سند اولویت پژوهشی دانشگاه علامه در هفته پژوهش

در حوزه مدیریت پژوهشی عمدتا پژوهش های دانشگاه را به سمت پژوهش های مساله محور و نشست های حل مساله سوق داده ایم و بر همین اساس ۱۴ واحد پژوهشی داریم که در دل آنها هم پژوهشکده وهم مرکز پژوهشی و هم گروه پژوهشی وجود دارد که در حال فعالیت هستند و همه آنها در چند محور کار می کنند که یکی هدفمندی رساله ها و پایان نامه های دانشجویی است. از این به بعد طبق مصوبه دانشگاه رساله ها و پایان نامه ها از نیازهای جامعه و تقاضاهایی که دستگاه های دولتی و خصوصی دارند انتخاب می شود. موضوعی باید محور پایان نامه و رساله انتخاب شود که حتما جزو نیاز جامعه باشد، بنابراین یکی از بحث های جدی هدفمندی رساله ها و پایان نامه ها است که کاری انجام شود که حتما نیاز یک دستگاه و سازمانی باشد. البته برخی پژوهش ها بحث مرز دانش است که محدود است که پذیرفتنی است یعنی اگر رساله هایی که بتواند در مرکز دانش یک خلاء نظری را پر کند آن هم مورد حمایت قرار می گیرد.

در مدیریت پژوهشی سند اولویت پژوهشی دانشگاه را تدوین کرده ایم که این سند اولویت قرار است در هفته پژوهش رونمایی شود و از این به بعد تمام فعالیت های دانشگاه در راستای سند اولویت پژوهشی خواهد بود. در این سند شاخص های رتبه بندی نظام جهانی، نیازها و اولویت های اصلی و اساسی کشور، اسناد بالادستی که در حوزه علوم انسانی و نقش جامع علمی و اسلامی شدن دانشگاه ها دیده شده است و بخشی از آن هم در ارتباط با برنامه راهبردی دانشگاه است. از سال ۱۴۰۱ برنامه پنج ساله دانشگاه را شروع کردیم و امسال سال دوم اجرای آن است که از سطح هیات علمی، گروه، دانشکده و دانشگاه برنامه هایی را تنظیم کرده و کتاب آن هم چاپ شده و طبق برنامه در حال حرکت هستیم.

بنابراین هرچه جلوتر می رویم براساس اولویت هایی که بتوانیم دانشگاه را یک دانشگاه نسل سوم و شاید چهارم تبدیل کنیم به سمت ثروت و ارزش آفرینی و حل مسایل جامعه در حال حرکت هستیم. به دنبال این هستیم که از آموزش صرف خارج شویم و به سمت دانشگاه های کارآفرین و پژوهش محور برویم و این هم یکی از برنامه های اصلی دانشگاه است.

۱۸ نشریه دانشگاه علامه رتبه الف دارند

ایرنا: فعالیت های معاونت های پژوهشی دانشگاه علامه در بخش انتشارات، چه میزان از پژوهش های این دانشگاه به چاپ کتاب منتهی شده است؟

حسین پور: دانشگاه علامه در بخش انتشارات فعالیت های خوبی داشته و تاکنون ۵۶۰ عنوان کتاب چاپ کرده است. کتاب هایی که چاپ شده کتاب های درسی و کمک درسی است البته به دنبال این هستیم که بیشتر کتاب های درسی چاپ کنیم که مرجع دانشجویان باشد و اساتید بتوانند از آن استفاده کنند. ۵۶ نشریه علمی داریم که از این تعداد ۱۸ نشریه رتبه الف دارند، ۲۴ رتبه «ب» و بقیه رتبه «ج» را دارند. برنامه ای که در این حوزه داریم بحث نمایه سازی مجلات است. قرار است ۸ مجله وارد پایگاه اسکوپوس شود که چکیده آنها به زبان انگلیسی هستند و در دنیا می تواند مورد استناد جامعه دانشگاهی قرار بگیرد. استانداردسازی برای مجلات انجام دادیم که بر این اساس بتوانند در این پایگاه ثبت شوند. البته تعدادی مجله هم به زبان انگلیسی چاپ می شود که خود به خود محل استناد قرار می گیرد.

ایرنا: برای حمایت از پایان نامه های کارشناسی و دکتری اولویت دانشگاه چیست و از نظر مادی چه حمایت هایی می شوند.

حسین پور: برای حمایت از پایان نامه ها سند اولویت تدوین کرده ایم که براساس آن انتخاب می شوند. وقتی انتخاب شدند. محل هایی را برای حمایت آنها تعریف کرده ایم. یکی از این محل ها صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است که هم پایان نامه ها و هم رساله ها توسط این صندوق مورد حمایت قرار می گیرند. بر همین اساس پنج میلیارد تومان برای ۶ ماهه دوم صندوق اختصاص داده است که البته این رقم تا ۱۰ میلیاردتومان هم براساس موضوعات مورد نیاز کشور قابل افزایش است.

پایان نامه ها و رساله هایی که در حوزه مرجعیت علمی است معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ۱۵ میلیارد تومان قول حمایت از آنها داده است. ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای رساله ها و پایان نامه هایی که نیاز به آزمایشگاه و مواد اولیه دارند، در نظر گرفته شده است که گفته شده از اعتبارات مالیاتی تامین شود، بنابراین در کل ۱۱۵ میلیارد تومان معاونت علمی برای این بخش اختصاص داده است.

در موضوع تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط دانشجویان و اساتید و هم رساله هایی که برای تجاری دانش و مواردی که می تواند بخشی از مسایل و نیاز جامعه را حل کند، بنیاد برکت ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده که سه تا چهار میلیارد آن تا امروز هزینه شده است.

بخشی هم که سقفی برای آن تعیین نشده است، حمایتی است که دانشگاه از بعضی رساله ها و پایان نامه ها دارد که البته بیشتر حمایت دانشگاه در بحث تحول علوم انسانی است. اگر پایان نامه هایی در بحث بومی سازی و اسلامی سازی کار کنند خود دانشگاه حمایت مالی می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha