معرفی و تجلیل از ۱۶ اثر در سی‌اُمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی

تهران- ایرنا- رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی گفت: ۵۵۴ اثر به دبیرخانه سی امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ارسال شده که از این تعداد پنج اثر برگزیده و ۱۱ اثر شایسته تقدیر در آیین اختتامیه معرفی و تجلیل می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حامد علی اکبرزاده امروز دوشنبه در نشست خبری «سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی»، این جشنواره را یکی از قدیمی ترین برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی و حتی حوزه آموزش عالی و دانشگاه های کشور عنوان کرد.

وی رمز موفقیت جشنواره کتاب سال دانشجویی را استمرار آن و بهره گیری از تیم علمی و تخصصی در ارزیابی آثار دریافتی و همچنین اجرای مناسب این جشنواره دانست.

معرفی و تجلیلی از ۱۶ اثر در سی‌اُمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی

علی اکبرزاده با تاکید بر اینکه، جشنواره کتاب سال دانشجویی در طول ۳۰ دوره برگزاری در ادوار گذشته از دستاوردهای بسیار خوبی برخوردار بوده است، افزود: یکی از دستاوردهای مهم این جشنواره این است که تعداد زیادی از برگزیدگان در سال های گذشته هم اکنون جزو بهترین اساتید دانشگاهی کشور هستند.

وی همچنین تعداد کل آثار ارسال شده به ۳۰ دوره برگزاری کتاب سال دانشجویی را در طول سال های گذشته، ۱۲ هزار و ۴۷۶ اثر اعلام کرد.

علی اکبرزاده همچنین با بیان اینکه، آیین اختتامیه سی امین جشنواره ۲۹ آبان ماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می شود، گفت: ۵۵۴ اثر به دبیرخانه سی امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجوی ارسال شده که ۱۵ اثر برگزیده و ۱۱ اثر شایسته تقدیر در آیین اختتامیه معرفی و تجلیل می شوند.

رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به انتشار فراخوان این جشنواره در بهمن ماه سال گذشته(۱۴۰۱)، افزود: هدف از برگزاری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ایجاد نشاط علمی در فضای دانشگاهی کشور، شناسایی و حمایت از دانشجویان نوقلم و صاحب اندیشه، معرفی و تجلیل از ناشران فعال در زمینه آثار دانشجویی و تقویت روحیه پژوهش در بین دانشگاهیان است.

وی با اشاره به تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سی امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از ۳۱ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد ماه امسال تاکید کرد: در زمان اعلام شده دانشجویان تمام رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و همچنین طلاب سطوح مختلف فرصت داشتند آثار خود را به تعداد نامحدود در ۶ گروه اصلی شامل «فنی و مهندسی»، «علوم پایه»، «علوم انسانی»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «علوم پزشکی و دامپزشکی»، «هنر و معماری» و دو بخش «ویژه» و «بین الملل» ارسال کنند.

علی اکبرزاده در ادامه، همزمانی دوره تحصیل دانشجو با زمان چاپ و انتشار اثر، دارا بودن مشخصات عمومی کتاب برای اثر منتشر شده، داشتن اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار کتاب در بازه زمانی ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱، ثبت نام اینترنتی، ارسال دوجلد از کتاب به دبیرخانه و ارسال نسخه‌ای از متنِ زبان اصلی آثار ترجمه شده را از جمله شرایط شرکت در سی امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی عنوان کرد.

وی گفت: البته دانش آموختگانی که حداکثر دو سال پس از دانش آموختگی، کتاب خود را در بازه زمانی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ منتشر کرده اند نیز می توانستند در این جشنواره نام نویسی کنند.

رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با بیان اینکه، براساس فراخوان اعلام شده ناشران نیز قادر به ارسال آثار دانشجویی خود به همراه فرم ثبت نام اینترنتی به دبیرخانه این جشنواره بودند، تصریح کرد: در آیین اختتامیه جشنواره از ناشرانی که اهتمام جدی در نشر آثار دانشجویی داشته‌اند، تجلیل می شود.

وی در ادامه دو موضوع اقتصاد دانش بنیان و تولید ملی و همچنین ادبیات پیشرفت را از بخش های ویژه سی امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی امسال عنوان کرد و با اشاره به دریافت ۲۲ اثر در این بخش گفت: در این بخش از دو اثر فاخر که از منظر علوم انسانی به حوزه اقتصاد دانش بنیان و تولید ملی پرداخته اند و همچنین روایت و تحلیل ارزشمند از پیشرفت های کشورمان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند، تقدیر خواهد شد.

دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با اشاره به استفاده از بیش از ۶۰ داور در داوری آثار دریافتی همچنین تصریح کرد: از ۵۵۴ اثر دریافتی ۳۰۱ اثر مربوط به گروه علوم انسانی، ۲۷ اثر هنر و معماری ، ۲۶ اثر کشاورزی و منابع طبیعی است و مابقی آثار مربوط به سایرحوزه ها است.

علی اکبرزاده همچنین تصریح کرد: ۶۹ درصد شرکت کنندگان سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی آقایان و ۳۱ درصد خانم هستند؛ ضمن اینکه ۶۹ درصد آثار ارسالی به این جشنواره مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی و ۲۹ درصد کارشناسی ارشد و هشت درصد دانشجویان دکتری است.

رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی همچنین در ادامه اعلام کرد: در مراسم اختتامیه این جشنواره از حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود مرعشی نجفی با عنوان «استاد خادم کتاب» تجلیل می شود.

وی با بیان اینکه، آثار مستقل سید محمود مرعشی نجفی به‌طور عمده در زمینه فهرست‌نگاری نسخ خطی، کتابشناسی و شرح حال شماری از اندیشمندان مسلمان ایران است، افزود: ایشان از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۸۲ در مدت چهل و یک سال، دوازده کتاب تألیف کرده است. 

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از ساعت ۹ تا ۱۲ دوشنبه، ۲۹ آبان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می شود.

نشست خبری «سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی» با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha