وزرا و نمایندگان کشورها درباره درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل چه گفتند؟

نیویورک – ایرنا- نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات خاورمیانه و درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و اسرائیل در سطح وزرای خارجه برگزار شد که حامیان اسرائیل همچون همیشه از این رژیم حمایت و حملات حماس را محکوم کردند و سایر کشورها نیز با بیان دیدگاههایشان درباره این تحولات، خواستار آتش بس فوری در غزه شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سخنانی گفت: باید از غیرنظامیان محافظت کرد و این به معنای نیاز به ارسال کمک‌های دائمی به غزه است.

وزرا و نمایندگان کشورها درباره درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل چه گفتند؟

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: تعداد کامیون‌های کمک‌رسانی که وارد غزه می‌شوند باید افزایش یابد زیرا نیازها بسیار زیاد است.

کولونا ادامه داد: حماس نماینده فلسطینی ها در نوار غزه نیست. من تقاضای خود را برای آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها در غزه تکرار می کنم.

وزرا و نمایندگان کشورها درباره درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل چه گفتند؟

برزیل: کمک ها به غزه کافی نیست/خطر گسترش بحران به سایر نقاط منطقه وجود دارد

وزیر خارجه برزیل نیز که کشورش در ماه جاری اکتبر ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد و نیز قطعنامه ای را برای "وقفه های بشردوستانه " در میانه درگیری های گروههای مقاومت فلسطین و اسرائیل ارائه کرد اما با وتوی آمریکا مواجه شد، در سخنانی گفت: من خواهان آزادی همه گروگان های غیرنظامی غزه بدون قید و شرط هستم. تشدید خشونت در غزه غیرقابل قبول است و ما همچنین با تخریب زیرساخت ها در نوار غزه مخالفیم.

وزیر خارجه برزیل افزود: کمک های وارد شده به نوار غزه به هیچ وجه برای رفع نیازهای ساکنان این منطقه کافی نیست. همه طرف های درگیری در غزه باید به اصول حقوق بشردوستانه بین المللی پایبند باشند.

وی تصریح کرد: مایه تاسف است که هیچ پیشرفتی در روند صلح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها مشاهده نمی شود. تعداد کامیون هایی که از مرز رفح عبور کرده اند برای رفع نیازهای غزه اصلا کافی نیست. ادامه اشغال کرانه باختری راه کار تشکیل دو کشور را تضعیف می کند.

وزیر خارجه برزیل گفت: اسرائیل باید تمام فعالیت های شهرک سازی خود از جمله در بیت المقدس شرقی را متوقف کند. خطر گسترش بحران غزه به سایر نقاط منطقه وجود دارد.

رئیس دوره ای شورای امنیت تاکید کرد: شورای امنیت نباید مسئولیت خود در آزادسازی گروگان ها و رساندن کمک به غزه را فراموش کند.

وزیر خارجه برزیل تاکید کرد: خشونت در غزه باید پایان یابد، آتش بس باید برقرار شود، کریدورهای بشردوستانه باید فراهم شود و راه کار دو کشوری باید محقق شود.

وزیر خارجه اردن : این جنگ باید آخرین جنگ علیه غزه باشد 

به گزارش ایرنا از نیویورک، ایمن صفدی وزیر خارجه اردن نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات خاورمیانه و فلسطین گفت: بمباران مدارس، مساجد و کلیساها و تخریب آن بر سر غیرنظامیان، اسمش دفاع از خود نیست.

وزیر خارجه اردن تاکید کرد: باید تلاش کرد که این جنگ، آخرین جنگ علیه غزه باشد. اشغالگری باید پایان یابد و صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راه حل دو دولت ایجاد شود.

صفدی افزود: به نظر می رسد که «اسرائیل» فراتر از قوانین بین المللی است و بدون بازدارندگی آن را نقض می کند و قطعنامه های شورای امنیت را نادیده می گیرد.

وزیر خارجه اردن تصریح کرد: شورای امنیت حتی در جنگ کنونی اسرائیل علیه غزه که هر ساعت ۱۴ غیرنظامی فلسطینی را می کشد، درخواست آتش بس نکرد.

این مقام ارشد کشور اردن ادامه داد: طبق کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹، هرگونه تلاش برای جابجایی فلسطینیان در داخل یا خارج از سرزمین اشغالی آنها جنایت جنگی است.

وی گفت: اجازه دهید شورای امنیت امروز موضع روشنی اتخاذ کند که به حدود دو میلیارد عرب و مسلمان اطمینان دهد که قوانین بین المللی بدون تبعیض و گزینش اعمال می شود. یا شورای امنیت در ایجاد عدالت و صلح موفق می‌شود یا آنکه می‌گوید اسرائیل حق و حقوقی دارد که هیچ کس دیگری ندارد.


وزیر خارجه عربستان: شورای امنیت از صدور قطعنامه‌ برای توقف جنگ در غزه عاجز مانده است

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه عربستان همچنین سه شنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات خاورمیانه و فلسطین  هشدار داد که نوار غزه در آستانه وقوع فاجعه‌ای است که منطقه را با عواقب وخیمی مواجه می‌سازد.

وی خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: مردم فلسطین زیر سایه محاصره، بمباران و سکوت جامعه بین‌المللی درد و رنج می‌کشند و شورای امنیت از صدور قطعنامه‌ای برای توقف جنگ در غزه عاجز مانده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که دستیابی به صلح پایدار با راه‌حل دو کشوری امکان‌پذیر است.

ابراز شگفتی مصر از ناتوانی شورای امنیت در صدور قطعنامه

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز در نشست شورای امنیت گفت:از ناتوانی شورای امنیت در صدور قطعنامه برای برقراری آتش بس در غزه شگفت زده شده ایم.

وزیر خارجه  مصر با تاکید بر اینکه بر برقراری  آتش‌بس فوری و پایدار میان اسرائیل و حماس، افزود: ما خواستار حمایت بین المللی از مردم بی دفاع فلسطین هستیم و مصر هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط هر طرف را رد می کند.

این مقام دولت قاهره اضافه کرد: ما قبلا نسبت به سیاست های جدایی غزه و کرانه باختری و تضعیف بیشتر تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده بودیم.

سامح شکری تاکید کرد: راه حل مساله فلسطین با آوارگی به دست نمی آید، بلکه با دستیابی فلسطینی ها به حق تعیین سرنوشت به دست می آید.

وزیر خارجه مصر گفت که تمام آنچه از به تعویق انداختن حل مساله فلسطین به دست آمده، هرج و مرج و جنگ های بیشتر بوده است.

دیپلمات ارشد دولت مصر ادامه داد: ما تا پایان این جنگ به تلاش های خود ادامه خواهیم داد و از استانداردهای دوگانه ای که در مورد آن ایجاد شده متأسفیم.

ابراز تاسف قطر از عدم تصویب قطعنامه در شورای امنیت

نماینده قطر در سازمان ملل نیز  نشست شورای امنیت درباره نوار غزه گفت: تداوم حملات اسرائیل به غزه وضعیت تنش زای خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه تلقی می‌ شود.

نماینده قطر در سازمان ملل نیز بر اهمیت همکاری برای پایان دادن به چرخه خشونت تاکید کرد و گفت: دوحه کانال های ارتباطی را با همه طرف ها باز نگه می دارد.

نماینده قطر در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت:  آنچه اسرائیل در مورد سیاسی کردن حمایت‌های بشردوستانه از سوی قطر مطرح کرده است، به شدت رد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دوحه مشتاق کمک های اضطراری به نوار غزه است، گفت: از اینکه شورای امنیت نتوانسته است  قطعنامه ای درباره تحولات غزه تصویب کند ابراز تاسف می کنیم. صلح حتی در تاریک ترین و خطرناک ترین شرایط هنوز امکان پذیر است.

وزرا و نمایندگان کشورها درباره درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل چه گفتند؟

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز در سخنانی گفت: احترام به قوانین بین المللی و تحریک تلاش های بین المللی برای آزادی مسالمت آمیز گروگان ها ضروری است.

سفیر چین در سازمان ملل تصریح کرد: ما درخواست می کنیم که اخراج ساکنان شمال غزه متوقف شود و اولتیماتوم صادر شده لغو شود.

روسیه از قطعنامه پیشنهادی آمریکا حمایت نمی کنیم 

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره خاورمیانه و اوضاع فلسطین گفت: ما از ایجاد یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای تعیین شده در سال ۱۹۶۷ که در کنار اسرائیل حضور دارد، حمایت می کنیم. حل و فصل عادلانه مساله فلسطین شامل دستیابی به راه کار دو کشوری است.

سفیر روسیه افزود: ما خواستار پایان دادن به خشونت در غزه و آزادی فوری همه گروگان ها هستیم.

این مقام دولت ولادیمیر پوتین اضافه کرد: تاریخ خاورمیانه نشان می دهد که خشونت منجر به خشونت می شود. درگیری در غزه ممکن است منجر به گسترش آن در منطقه شود و نگرانی از گسترش آن وجود دارد.

نبنزیا همچنین ادامه داد: خشونت فراتر از حد انتظار بود، اما این سیاست واشنگتن بود که باعث شد درگیری طولانی شود.

سفیر روسیه اضافه کرد: تجاوزات رخ داده در اورشلیم (بیت المقدس)، شهرک سازی و حملات به اماکن مقدس باعث شد که حمله حماس رخ دهد.

وی تاکید کرد: درحال حاضر آتش بس فوری و عدم حمله زمینی اسرائیل به غزه مورد نیاز است. نقض مداوم قوانین بین‌المللی و جابجایی اجباری می‌تواند منجر به درگیری بزرگ‌تر شود. آنچه لازم است آتش‌بس جامع و بدون قید و شرط از هر دو طرف است و بنابراین ما نمی‌توانیم از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، در پی درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و اسرائیل، تاکنون قطعنامه های پیشنهادی روسیه و برزیل به تصویب نرسیده اند.

قطعنامه پیشنهادی روسیه برای برقراری آتش بس در غزه در شورای امنیت رای لازم را برای تصویب نیاورد و قطعنامه برزیل نیز از سوی آمریکا وتو شد. واشنگتن اکنون قطعنامه ای را پیشنهاد داده است.

به گفته منابع مطلع، دیپلمات های کشورهای مختلف جهان در حال رایزنی بر سر پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha