۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۹:۳۴
کد خبر: 85249498
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سایه روشن برگزاری جشنواره «دارالمومنین» در بابل

ساری- ایرنا- بابلی ها برای هویت بخشی و معرفی پیشینه کهن دینی، فرهنگی و اقتصادی شهر خود، اولین همایش ملی "بابل شهر دارالمومنین" را به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار کردند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، "بابل شهر دارالمومنین" عنوان همایشی بود که چهره های پژوهشی و تاریخی با برگزاری جلسه های متعدد در یکسال اخیر با محوریت امام جمعه این شهر مقدمات برپایی آن را در ۱۴ و ۱۵ مهر ماه جاری برگزار کردند.

شهر بابل که در گذشته با نام های مختلفی مطرح بود مامطیر، بارفروش، بارفروش ده و بابل چهار نام اخیر این شهر می باشد که در پهلوی اول بخاطر عبور رودخانه بابلرود از وسط این شهر نام آن به بابل تغییر یافته است اما آنچه که پیشینه این شهر را در بین پژوهشگران مطرح می کند بعد تجارت و فعالیت حوزه های علمیه مختلف در ادوار تاریخی می باشد.

در این شهر که در مقطعی از تاریخ ۳۰ حوزه علمیه با ۷۰ مجتهد این شهر را به پایگاهی از علم فقاهت و مرجعیت در سده های گذشته تبدیل کرده بود. از جمله عالمانی که در مقطعی از تاریخ جزء سرآمدان مرجعیت در کشور بودند می توان به ملا نصیرای مازندرانی، ملا محمد شفیع مازندرانی، شیخ زین العابدین مازندرانی، سعیدالعلماء و شیخ کبیر اشاره کرد.

همچنین این شهر از گذشته دور محل تجمع تجار مازندران برای خرید و فروش کالا بوده و از سویی دیگر بازرگانان روسی در راستای رونق تجارت با این شهر در ارتباط بودند.

وجود این پیشینه به همراه ظرفیت های فعلی شهرستان بابل که دارای ۵۴۰ هزار نفر جمعیت که در هفت شهر و شش بخش ساکن هستند بابل را بعنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان مازندران و دومین در شمال کشور بعد از رشت مطرح کرده است.

درزمان حاضر شهرستان بابل دارای ۱۷ مرکز دانشگاهی است ، تنها دانشگاه صنعتی دولتی شمال کشور به نام دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم پزشکی بابل از جمله این دانشگاهها است.

در این شهر نزدیک به ۴۰ هزار دانشجو در رشته های مختلف از سراسر کشور و ۳۰۰ دانشجوی خارجی در حال تحصیل می باشند.هستند.

از طرف دیگر این شهرستان دارای ۹۰ هزار دانش آموز است که در بیش از ۶۰۰ مدرسه در حال تحصیل هستند . بابلی ها با تاسی از خیر شهیر شهر خود سید حسین فلاح نوشیروانی اقدامات خیر خواهانه زیادی انجام می دهند تا جای که خیرین بابلی فقط در بخش مدرسه سازی یک هزار میلیارد ریال در حال سرمایه گذاری هستند.

بابل دارای ۲ هزار و ۳۰۰ موقوفه است که از این حیث در مازندران رتبه اول را دارد. همچنین ۵۴ هزار رقبه هم در این شهرستان موجود است.

از طرف دیگر فعالیت هفت مرکز درمانی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل سبب شد که بیماران از سراسر استان و حتی تعدادی خارج از استان برای درمان به این شهر مراجعه کنند.

همه این ظرفیت ها سبب شد تا بابلی ها برای هویت بخشی نسل جوان عنوان بابل شهر دارالمومنین را برای خود انتخاب کنند و با برگزاری اولین همایش سنگ بنای این امر را بنا نهادند و مقرر شد در سال های آتی این همایش ملی تداوم داشته باشد.

سایه روشن جشنواره «دارالمومنین» در بابل

بابل، دیار فرهیختگان

در همایش بابل شهر دارالمومنین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بابل در ادوار مختلف داری عالمان بزرگی مانند سعیدالعلما بود که مایه فخر تشیع بودند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد : با شعار نمی توان در حوزه معارف دینی- قرآنی و علوم اسلامی مسائل را تشریح کرد بلکه با استدلال علمی پذیرش آن از سوی جوانان و افکار عمومی بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در این مقطع زمانی وظیفه روحانیت بسیار بزرگ و سنگین است که با توجه به شرایط زمانی مسائل را باید برای جوانان تشریح و تبیین کند.

آملی لاریجانی با بیان این مطلب که تفکر و نگاه توحیدی، قدرت آفرین است، اظهار داشت: اگر با نگاه توحیدی پیش برویم از هیچ کشوری هراسی نخواهیم داشت.

وی گفت که دیپلماسی در سیاست خارجه یک امر عقلایی و مورد حمایت است اما آنچه که مد نظر است در حوزه دیپلماسی، اقتصادی و سیاسی باید یک پشتوانه توحیدی وجود داشته باشد.

رییس مجمع تشخصی مصلحت نظام با بیان اینکه در طول تاریخ مازندران دارای علمای برجسته و ممتازی بوده که سهم شهرستان بابل هم در این حوزه بی بدیل است، افزود: بزرگانی همچون سعیدالعلماء مایه افتخار جهان اسلام بودند و این افتخار آفرینی در دوره های مختلف تداوم داشت.

این مقام مسوول، نقش بابل را در پیروزی انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس بسیار اثر بخش خواند و بیان داشت: در حالزمان حاضر این شهرستان دارای نخبگان زیادی در عرصه های مختلف علمی است.

سایه روشن جشنواره «دارالمومنین» در بابل

هویت بخشی فرهنگی

در این پیوند سیدمحمود حسینی پور افزود: شهرهای مازندران دارای یک پیشینه تاریخی عمیق است که باید ظرفیت ممتاز بابل در جهت هویت بخش برای نسل جوان تشریح شود.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه موقعیت علمی، پزشکی و جغرافیایی بابل بسیار برجسته است، بیان داشت: در طول تاریخ این شهر در زمینه های مختلف تجاری و علمی دارای اهمیت بوده و به‌عنوان شهر و محل تجارت در کشور محسوب می شد که تجارت با روسیه هم در گذشته در این شهر رونق داشت.

حسینی پور به نقش مردم بابل در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: این شهر برای شکل گیری انقلاب اسلامی در شمال کشور پیشرو بوده و با تقدیم یک هزار و ۷۰۰ شهید در جنگ تحمیلی نقش آفرین بودند.

استاندار مازندران ضمن بیان این مطلب که مسیر توسعه و پیشرفت بابل با توجه به پیشینه خوب آن که دارای تمدن بوده است، باید شتاب بگیرد، اظهار داشت: تمام نخبگان بابل به میدان بیایند و برای توسعه و پیشرفت این شهرستان راهکار ارائه دهند.

حسینی پور با بیان این مطلب که برخی از پزشکان این شهر در تهران مانند دکتر کتابچی معروف به پنجه طلا هستند، اضافه کرد: حضور این افراد متعهد در جامعه پزشکی مایه افتخار است.

برای شناساندن هویت تاریخی، دینی و علمی این شهرستان همایش ملی بابل، شهر دارالمومنین امروز با حضور استاندار مازندران در دانشگاه علوم پزشکی بابل آغاز شد.

هدف از این همایش بازشناسی سابقه تاریخی و تمدنی بابل است که در این همایش نمایشگاهی هم با ۱۰ غرفه به‌عنوان بیان ظرفیت های این شهرستان برپا شد.

سایه روشن جشنواره «دارالمومنین» در بابل

موزه، هویت شهربابل

همچنین حسن فاضلی نشلی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و باستان شناس در این همایش بیان کرد: براساس آخرین تحقیقات باستان شناسی در محوطه باستانی 'بزرودپی 'شهرستان بابل که در چهار سال گذشته انجام شد سابقه سکونت در استان مازندران به بیش از پنج هزار سال می رسد که این آغار مدنیت در این استان می باشد.

وی اضافه کرد: در طول پنج هزار سال گذشته مازندران فراز و فرودهایی را طی کرده است که مطالعه آن بسیار مهم است.

این استاد ممتاز باستان شناس کشور با بیان این مطلب که امروز باید قدر شناس افرادی باشیم که مانع تخلیه موزه بابل شدند بیان داشت : موزه ها از جمله موارد هویت بخش برای یک جامعه محسوب می شوند که در کشورهای دیگر باید ساعتها در صف معطل باشید تا از موزه های آنها بازدید داشته باشند.

این چهره دانشگاهی افزود : کشورهای اروپایی و چین درآمدسرشاری درخصوص بازدید گردشگر از موزه ها دارند و موزه بابل می تواند علاوه بر هویت بخشی مرکز درآمدی خوبی برای شهرستان باشد.

موزه گنجینه بابل در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۵۴ به شماره ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مکان در سال ۱۳۷۵ با عنوان موزه گنجینه بابل برای بازدید عموم مردم قرار داده شد.

حدود پنج سال پس از فعالیت این موزه در بخش‌های مختلف برای بار دوم و در سال ۱۳۷۹ مورد بازسازی شیروانی و زیرزمین واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به فعالیت خود ادامه داد. بخش باستان شناسی گنجینه در طبقه اول قرار دارد که شامل آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ اسلامی است. اشیا این بخش در یک اتاق و دو سالن قرار داده‌ شده‌اند و طیف وسیعی را در بر می‌گیرند. سفال‌های منقوش هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد از تپه حصار دامغان، تپه سیلک کاشان و محوطه باستانی شوش، سفال خاکستری رنگ داغ‌دار تورنگ‌تپه و ظروف خاکستری مازندران در اواخر هزاره سوم و اواخر هزاره دوم پیش از میلاد و همچنین، ظروف سفالی قرمز رنگ منقوش اسماعیل‌آباد متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد، از قدیمی‌ترین آثار این موزه هستند.

سایه روشن جشنواره «دارالمومنین» در بابل

اشیایی از اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره پیش از میلاد تا دوره پارت و ساسانی شامل مجسمه‌های سفالی، مفرغی، جنگ‌افزارهای مفرغی و ظروف سنگی، از مجموعه‌های موجود در یکی از سالن‌های موزه هستند. بسیاری از اشیا موجود در این موزه، از مناطق باستانی مازندران مانند بهشهر، ساری، قائمشهر، نکا و نور به دست آمده و نمایانگر قدمت منطقه شمال کشور است. سالن دیگر این موزه به آثار تاریخی دوره اسلامی اختصاص داده شده است. در این سالن اشیایی مانند ظروف سفالی لعاب‌دار از قرن ۳ تا ده هجری، آبگینه در اشکال تنگ، صراحی، پیاله در آن قرار دارند. زیورآلاتی از هزاره اول پیش از میلاد و دوره اسلامی نیز در این موزه قابل مشاهده هستند.

بخش مردم‌شناسی موزه گنجینه بابل، در طبقه دوم آن قرار دارد. این بخش به تمام قومیت‌های ساکن در این خطه پرداخته و در تالاری وسیع، اشیایی مانند وسایل کشاورزی، پوشاک مازندران، گیلان، ترکمن، چادرشب بافی زنان مازندران، صنایع دستی زنان ترکمن‌ صحرا و صنایع دستی مانند زری‌بافی و سفال‌گری، قرار داده شده‌اند.

در همین بخش نمایی از ازدواج و نوع پوشش عروس و داماد شمالی در معرض دید عموم قرار گرفته است. در قسمت داروخانه سنتی در همین بخش، که با نام داروخانه یا عطاری معرفی شده اطلاعاتی از انواع گیاهان دارویی شمال و فهرست طرز استفاده از آن‌ها، برای علاقه‌مندان وجود دارد . یک سالن از موزه گنجینه بابل به یادمان‌های چوبی مازندران اختصاص یافته‌ است. سالن یادمان‌های چوبی موزه گنجینه دارای اشیایی مانند در، پنجره، انواع منبت، مشبک، قاب و گره است. قدیمی‌ترین اثر این بخش، صندوق مزار امامزاده علی از روستای سوادکوه و متعلق به ۸۳۳ هجری قمری است. دو لنگه در چوبی منبت‌کاری شده که متعلق به مزار شاهزاده رضا هستند نیز، در این بخش قرار داده شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha