مسیر دسترسی بنای تاریخی قیز قلعه ساوه برای بازدید گردشگران آماده شد

ساوه - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرمت و آماده‌سازی مسیر دسترسی قیزقلعه این شهرستان با هدف آسان سازی بازدید گردشگران به پایان رسید.

️به‌گزارش ایرنا از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی رضا ایاز روز پنجشنبه، اظهار کرد: این عملیات اجرایی با اعتبار حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و در مدت زمان سه ماه انجام شد که با انجام این اقدامات، مرمت و آماده‌سازی مسیر دسترسی به بنای تاریخی قیز قلعه برای گردشگران هموار شد.

وی افزود: ساخت این پلکان با استفاده از مصالح بومی و سنگ‌لاشه‌هایی که در محل کوه قرار دارند در مسیر دسترسی به قلعه انجام شده است.

️ایاز، قیزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی دانست و افزود: ساخت این مسیر در جاده سخت گذر، بازسازی پله‌ها و مسیر برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی با هدف بازدید گردشگران ضروری بود.

️وی اظهار کرد: قیزقلعه ساوه از آثار معماری شگفت‌انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می‌گردد و این مجموعه دارای سه هزار مترمربع مساحت است که ۲ بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که جزو ارزش معماری آن محسوب می‌شوند، گفت: این بنای ارزشمند به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرمت مسجد سرخ ساوه به اتمام رسید

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه همچنین از اتمام مرمت مسجد سرخ (مسجد چال) در این شهرستان خبر داد و افزود: مرمت این بنای تاریخی و مذهبی با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به مدت ۲ ماه انجام شد.

️وی اضافه کرد: در این بخش از مرمت، جمع‌آوری و سبک‌سازی بام، اجرای پالونه، پوکه‌ریزی، اجرای عایق و آجر فرش، بند کشی، تعویض آجرهای فرسوده داخل انجام شد.

️ایاز، با بیان اینکه مسجد انقلاب یا سرخ مربوط به دوره صفویه است و در ضلع جنوبی میدان قدیمی شهر ساوه (میدان انقلاب) واقع است، یادآور شد: این مسجد با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و امروز به عنوان مسجد جامع شهر ساوه نیز شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه مسجد انقلاب مجموعه‌ای مشتمل بر چند مسجد است که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است، از جمله مسجد سرخ، مسجد مقدس زاده، مسجد حاج فرج، مسجد امام جمعه و مسجد چال که مربوط به دوران صفویه و قاجار است و مناره مسجد میدان (مجموعه مسجد انقلاب) مربوط به دوران سلجوقی است که در حال حاضر از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر ساوه به حساب می‌آید.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha