۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85155587
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دومین مرحله مرمت مسجد سرخ ساوه آغاز شد

۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85155587
دومین مرحله مرمت مسجد سرخ ساوه آغاز شد
عکس تزئینی است

ساوه - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: دومین مرحله مرمت مسجد تاریخی سرخ این شهرستان با ۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال آغاز شد.

«رضا ایاز» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در دومین مرحله از مرمت این مسجد مراحلی از جمله سبک سازی سقف، اجرای پالونه، پوکه‌ریزی، اجرای عایق و آجر فرش، بندکشی و تعویض آجرهای فرسوده داخل مسجد انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۲ میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان تخصیص یافته است، افزود: مسجد سرخ موسوم به مسجد چال از این اعتبارات سهم ۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریالی دارد که پیش‌بینی می‌شود این مرحله از مرمت این مسجد طی ۲ ماه آینده به پایان برسد.

ایاز گفت: در سال گذشته مرحله اول مرمت این اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی آثار باستانی ایران با ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار انجام که در این مرحله اقداماتی از جمله بندکشی‌ها و سفید کاری‌های داخل مسجد انجام شده است.

مسجد سرخ از بناها و مساجد کهن شهرستان ساوه است که در میدان انقلاب قرار دارد؛ این مسجد به موجب تزئینات و کتیبه‌های قرمزرنگی که در آن بکار رفته، به مسجد قرمز معروف ‌است.

محراب مزین شده آن به کتیبه‌های گچبری و نقاشی‌های متعدد آن و همچنین مناره آجری از ارزشمندترین عناصر سازنده این مسجد است.

براساس نظرات کارشناسان و کتیبه‌های تاریخی، قدمت ساخت مسجد به دوره شاه اسماعیل صفوی یا به عقیده برخی به دوران سلجوقیان بازمی ‌گردد.

مناره مسجد براساس تاریخ ثبت شده بر روی آن در سال ۴۵۳ هجری قمری ساخته شده‌ و این مسجد در ۹ آذر ۱۳۸۹ به شماره ۲۹۴۰۷ و مناره آن در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha