شوق و آمادگی صیادان مازندران برای رفتن به دریا

ساری - ایرنا - کمیته مدیریت صید شیلات ایران، فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران برای پنجمین سال متوالی در سالجاری را هجدهم و بیست و پنجم مهر ماه تعیین کرد که در این راستا صیادان استان تورها و ادوات صیادی خود را برای گستراندن در دریای خزر و صیدی انبوه آماده کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساماندهی جایگاه صیادی، آماده کردن تراکتورها و قایق های ماهیگیری، نوسازی و دوخت و دوز تورها و تامین سوخت از جمله فعالیت های این روزهای صیادان عضو شرکت های تعاونی صیادی پره مازندران برای پهن کردن تورهای ماهیگیری در سواحل خزر است.

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد، ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد این روزها در حال آماده سازی تورها و ادوات ماهیگیری هستند تا با آمادگی کامل فصل صید را آغاز کنند.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس ازانباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می شود.

سر صیاد، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

طبق آمار شیلات مازندران هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری به سه تن تور نیاز دارد که هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و آشغال های رهاشده در دریا سبب پارگی تورها می شود.

شوق صیادان مازندران با آمادگی کامل برای رفتن به دریا

رها سازی حدود ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی و شوق صیادان مازندران برای افزایش صید

رییس و مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان برآمادگی و اتخاذ تمهیدات لازم ازسوی اتحادیه و تشکل‌های صیادی پره در آستانه صید ماهیان در مهرماه تاکید کرد و گفت: براساس مصوبه کمیته مدیریت صید ماهیان استخوانی سازمان شیلات ایران، صید ماهیان استخوانی پره توسط ۱۳ شرکت تعاونی منطقه میانکاله از هجدهم مهره ماه و مابقی از بیست و پنجم مهر آغاز خواهد شد.

خشایار نواحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال با هماهنگی شیلات ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید، ۲۸ میلیون قطعه بچه ماهی کپورو حدود ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه ها فیل ماهی و اوزون برون در ۳۰ رودخانه شیلاتی استان رها سازی شده است.

وی با توضیح این که اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران امسال هفت میلیارد تومان بابت حمل و جابجایی بچه ماهی ها برای رها سازی در رودخانه های استان هزینه کرده است، بیان داشت:‌ یکی از اقدامات جدی این اتحادیه ایجاد ۵۶ استخر پرورش بچه ماهی در کنار سواحل است که ۲۸میلیون قطعه بچه ماهی از این طریق تولید و در همان منطقه رها سازی شد.

شوق صیادان مازندران با آمادگی کامل برای رفتن به دریا

افزایش حدود سه برابری قیمت تور و طناب ماهیگیری

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران با اظهار این که کارخانه تولید تور ماهیگیری در استان وجود ندارد، بیان داشت:هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری به سه تن تور نیاز دارد که هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و آشغال های رهاشده دردریا سبب پارگی تورها می شود.

نوایی ۷۰ درصد هزینه هر شرکت تعاونی را مربوط به خرید تور و طناب ماهیگیری دانست و افزود: طناب و تورهای ماهیگیری از ملایر تهیه می شود و یا وارداتی از کشور چین است که هر کیلو تور از ۲۷۰ هزار تومان سال گذشته امسال به ۴۷۰ هزار تومان و هر کیلو طناب از ۵۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

نوایی با ابراز امیدواری از برگشت ماهیان رها سازی شده به تور ماهیگیران توضیح داد:درحال حاضر مسایل تامین سوخت برای قایق های موتوری و تراکتور با هماهنگی شیلات حل و فصل شده اما سرمایه در گردش شرکت های تعاونی برای خرید ادوات صیادی کم است.

وی به افزایش ۹۸ درصدی صید ماهیان استخوانی در فصل صید سال گذشته در مازندران اشاره کرد و گفت :‌ پارسال سه هزار و۳۲۳ تن انواع ماهی استخوانی به خصوص سفید، کفال و کپور به ارزش ۶۴۰ میلیارد تومان صید شد که به لحاظ درآمدی نسبت به سال ماقبلش حدود سه برابر بیشتر شده بود.

وی دلیل افزایش صید ماهیان استخوانی در دریای مازندرانی خزر را به بار نشستن رها سازی سالانه ۷۰ تا ۹۰ میلون قطعه بچه ماهی در رودخانه ها اعلام کرد و گفت: شرایط آب و هوایی مساعد و در دسترس قرار گرفتن ماهیان به تورهای ماهیگیران بسیار مهم و اثر بخش در افزایش صید است.

گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند.

شوق صیادان مازندران با آمادگی کامل برای رفتن به دریا

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha