۶۰ متر مسیر پشت دیواره حفاظتی رودخانه گردگل نوشهر دچار رانش شد
عکس آرشیوی است

نوشهر - ایرنا- مسوول واحد عمران شهرداری نوشهر گفت: پشت دیواره حفاظتی رودخانه "گردکل" نوشهر به طول ۶۰ متر و عمق حدود ۲ متر دچار رانش زمین شد.

حسن همتی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهندسان فونداسیون( زیرسازی یا پایه) دیواره حفاظتی رودخانه گردگل این شهر را از قبل ریخته بودند که متاسفانه شامگاه امروز دچار فرونشست زمین شد.

وی اظهار کرد: به ساکنان ۲ واحد مسکونی پیرامون این منطقه رانشی توصیه شد تا بنای مسکونی را تخلیه کنند تا فردا ماشین آلات شهرداری در این نقطه رانشی مستقر و نسبت به بهبود وضعیت موجود اقدام کنند.

مسوول واحد عمران شهرداری نوشهر گفت: رانش در نقطه ای رخ داده که هیچگونه خللی در تردد خودرو ها در این مسیر ایجاد نمی کند.

همتی یادآور شد: به محض اطلاع از فرونشست زمین، نیروهای شهرداری در محل حاضر شدند تا مشکلی خاصی برای شهروندان حادث نشود.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری نوشهر در غرب مازندران واقع شده است.

رانش زمین پدیده‌ای طبیعی که سال‌هاست خسارت های فراوانی به زیرساخت های غرب مازندران وارد می کند و رفع این معضل جدی نیازمند تهیه و تدوین علمی مناطق رانشی، برنامه ریزی اصولی و حمایت نهادهای اجرایی است.

به گزارش ایرنا، رانش زمین (Landslide) یا زمین لغزش به حرکت لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی بر روی سطح شیبدار که ناپایدار شدند گفته می شود و علت های متفاوتی چون زمین لرزه یا راه سازی سبب پیدایش این رخداد می شود.

به اعتقاد کارشناسان، عامل حرکت توده رسوبی، تغییرات آب های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییرات شیب زمین، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، سبک سازی پایین دست توده و سایر موارد سبب رانش یا لغزش زمین می شود و حرکت نزولی در رانش زمین امکان دارد بسیار کند رخ دهد تنها در چند میلی متری در سال یا با سرعت رخ دهد و متاسفانه این پدیده آثار مصیب باری برجای می گذارد.

براساس گزارش های مستند، رانش یا لغزش زمین در سه دهه اخیر در بسیاری از مناطق غربی مازندران بوقوع پیوسته و متاسفانه این بلای طبیعی افزون بر آسیب رسانی به زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی و دردسرهای فراوان در حوزه تردد وسائط نقلیه، ارایه خدمات زیرساختی به مردم در نقاط روستایی و شهری را هم دچار چالش کرده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha