۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85212990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه پایدار امروز نیازمند سرمایه‌گذاری در علوم پایه است

اصفهان - ایرنا - رییس انجمن فیزیک ایران گفت: برای اینکه امروزه بتوانیم توسعه پایدار داشته باشیم باید بر روی علوم پایه سرمایه‌گذاری کنیم و اگر کشوری در این زمینه ورود پیدا نکرد در آینده محتاج ورود فناوری خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمد رضا اجتهادی روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار سی و نهمین همایش ملی فیزیک ایران در دانشگاه اصفهان افزود: کشورهایی که متوجه اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی علوم پایه شوند، آینده را از آنِ خود خواهند کرد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: در هر بحث علمی هرچه زودتر ورود پیدا کنیم نه تنها نقش پیشرو در آن خواهیم داشت بلکه بهتر می توانیم از امکانات بین المللی استفاده کنیم.

به گفته وی در کشور نگاه به علم بیشتر به شکل کاربردی و به معنی تکنسینی است یعنی قطعات را بگیریم و دستگاه های بهتر بسازیم درحالیکه ما برای پیشرفت باید خطرپذیری (ریسک) سرمایه‌گذاری را بپذیریم.

اجتهادی با تاکید بر اینکه خطرپذیری سرمایه‌گذاری در علوم پایه نسبت به سایر علوم و رشته ها، پایینتر است، اضافه کرد: در ۱۰۰ سال اخیر علوم پایه از جمله فیزیک منشاء بسیاری از تحولات و پیشرفت ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه انجمن فیزیک ایران از سال ۱۳۶۳ همایش ملی فیزیک ایران را برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای اصلی این رویداد، آشنا کردن دانشگاهیان، پژوهشگران، انجمن های علمی و سایر بخش ها با مسیر پیشرفت فیزیک در دنیاست.

همچنین رییس دانشگاه اصفهان در این رویداد با بیان اینکه در برخی مواقع از علوم بنیادی و پایه‌ای غفلت می شود، افزود: از علما و دانشمندان انتظار می رود در همه حوزه ها از جمله نظریه پردازی، فناوری و نوآوری فعال باشند.

حسین هرسیج اظهار داشت: همچنین از دانشگاه های نسل جدید انتظار می رود که متناسب با شرایط جامعه، منطقه و فضای بین الملل و بر اساس امکانات و ظرفیت های موجود در زمینه آموزش، پژوهش و فناوری فعالیت کنند.

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه آموزش و پژوهش های ما باید معطوف به نیازهای جامعه باشد، تصریح کرد: انجمن های علمی کشور از جمله فیزیک ایران باید در این زمینه فرهنگسازی کنند.

به گفته وی، چند سالی است که آموزش ها در حوزه علوم پایه با کم توجهی مواجهه است که باید این موضوع با برنامه ریزی و اقدام مناسب، برطرف شود.

ضرورت اطلاع‌رسانی درباره نقش فیزیک در فناوری‌های جدید

هرسیج با اشاره به نقش فیزیک در بسیاری از فناوری های جدید و پیشرفت های امروز، تاکید کرد: باید در این باره در کشور اطلاع رسانی و فرهنگسازی شود تا مردم تصور نکنند که علوم پایه مانند فیزیک، فقط مباحث نظری محض است.

وی اضافه کرد: ما باید در جهت دیپلماسی علمی، ارتباطات خود با موسسه های علمی و معتبر خارجی را افزایش دهیم.

دبیر اجرایی سی و نهمین همایش ملی فیزیک ایران نیز در این مراسم گفت: دانشگاه اصفهان ۳۲ سال پیش نیز میزبان این رویداد بود و امروز پس از دوران کرونا، همایش ملی فیزیک ایران برای نخستین بار به‌صورت حضوری در قرن پانزدهم برگزار می شود.

ابراهیم قنبری عدیوی با تاکید بر ضرورت حمایت مالی بیشتر از رویدادهای علمی، افزود: در این همایش میزبان ۵۰ مهمان ویژه، ۷۰ عضو هیات علمی، ۲۴ پژوهشگر پَسادکترا، ۱۳۰ دانشجوی مقطع دکترا، ۹۰ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۱۴ دانشجوی کارشناسی، ۱۱ دبیر و کارشناس آموزشی و تعدادی از مدیران و کارشناسان صنایع مختلف هستیم.

وی همچنین با اشاره به افزایش بی سابقه میانگین دمای کره زمین در تابستان امسال، تصریح کرد: این یک هشدار جدی است و باید پژوهشگران فیزیک به‌عنوان یک مساله محیط زیستی به این موضوع بپردازند.

در این همایش ۹۳ مقاله به‌صورت سخنرانی و حدود ۲۰۰ مقاله بصورت پوستر ارائه و ۹ سخنرانی عمومی برگزار می‌شود.

سی و نهمین همایش ملی فیزیک ایران و بیست و هشتمین همایش دانشجویی فیزیک امروز دوشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز شد و تا نهم شهریور ادامه دارد.

برخی از محورهای این همایش، انرژی های نو و تجدیدپذیر، فیزیک کوانتوم، اُپتیک و لیزر، فیزیک اتمی مولکولی، فیزیک ماده چگال و مواد پیشرفته، اختر فیزیک و کیهان شناسی، سیستم‌های پیچیده، فیزیک هسته ای و کاربرد پرتوها در پزشکی عنوان کرد و گفت: بیشتر مقاله‌های رسیده در زمینه فیزیک ماده چگال نرم و سخت، اطلاعات کوانتومی، فیزیک اتمی مولکولی و فیزیک هسته ای است.

علم پایه به بررسی بنیادین پدیده‌ها یا بررسی ماهیت، قوانین و روابط حاکم بین آنها می‌پردازد. از بارزترین این علوم می‌توان به ریاضیات، فیزیک و شیمی اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha