بریکس، کلید واژه‌ای که بار دیگر ایران را تاریخ‌ساز کرد

تهران- ایرنا- بریکس، کلیدواژه‌ای است که این روزها در صدر اخبار ایران و مجامع بین المللی خودنمایی می‌کند، گروهی که قرار است به انحصار آمریکا در استفاده از دلار در معاملات اقتصادی و تجاری در دنیا پایان دهد و پیوستن ایران به این مجمع اتفاقی تاریخ‌ساز و مهم است.

عضویت در بریکس راه سخت و دشواری بود که طی ۲ سال گذشته با تلاش و رایزنی دولت سیزدهم، مسیرها را برای ایران باز کرد و از آنجا که گزاره مبنایی تشکیل سازمان بریکس زیرساخت های قوی اقتصادی است ، ایران نیز توانست با بهره گیری از مولفه های مدنظر این گروه همچون پهناوری سرزمینی، جمعیت، اقتصاد و ظرفیت بالای سیاسی در عرصه جهانی، جایی برای خود باز کند.

جمهوری اسلامی ایران که طی بیش از چهار دهه گذشته همواره بر پرهیز از یکجانبه گرایی تاکید کرده، اکنون نیز این حق را برای خود قائل است که در گروهی قرار گیرد که هدف اصلی آن تغییر وضع موجود در نظام بین الملل و گرفتن اهرم دلار از ساختار اقتصادی جهان و تبادلات تجاری است.

کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران سیاسی متفق القول هستند که توسعه روابط خارجی به ویژه گام هایی که دولت سیزدهم برای عضویت در سازمان های شانگهای و بریکس برداشته می تواند به کاهش تورم و نرخ ارز و رشد اقتصادی کشور کمک کند.

تاثیرگذاری بر مسایل کلان اقتصادی کشور، رشد صادرات و خنثی سازی اثر تحریم ها ، جذب سرمایه گذار خارجی، تنها بخشی از نتایج و دستاوردهای عضویت در بریکس در آینده نزدیک برای مردم ایران خواهد بود.

اقدام دولت سیزدهم در برداشتن این گام بزرگ تحسین دیگر مسئولان و مقامات ارشد کشورمان را به دنبال داشته است در این رابطه امامان جمعه سراسر کشور نیز به دنبال این موفقیت بزرگ دولت سیزدهم در هموار کردن مسیر عضویت ایران در بریکس بخشی از محور سخنان خود در خطبه های نماز جمعه را به این موضوع اختصاص داده و اذعان کردند که پیوستن ایران در سازمان های شانگهای و بریکس اتفاقی تاریخ ساز و مهم است که بهت و حیرت بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران و حتی غربی ها را به دنبال داشته است.

در این مطلب به برخی از مهمترین مطالب امامان جمعه اشاره می شود:

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان اقتصادی « بریکس» گفت: برکات و اثرات عضویت ایران در این سازمان در آینده نه چندان دور در اقتصاد کشور نمایان می شود.

وی افزود: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های شانگهای و بریکس تاریخ ساز و مهم بوده و موجب بهت و حیرت بسیاری از تحلیل گران شد.

وی اظهار کرد: تحلیل گران اقتصادی فکر نمی کردند که ایران بتواند از این مسیر عبور کرده و در این سازمان های معتبر جهانی عضو شود.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه مردم ایران با وجود فشارها، تحریم ها، تهدیدها و کمبودها ایستادگی کرده و شرافت و کرامت خود را به دشمن نفروختند، گفت: در سایه استقامت مردم، اکنون جمهوری اسلامی ایران سرافرازانه در جایگاه حقیقی خود در دنیا ایستاده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، با تاکید بر اینکه باید امیدوار بود که ایران با سرعت و قدرت جایگاه حقیقی خود را در دنیا پیدا خواهد کرد، ادامه داد: عضویت ایران در بریکس را نباید دست کم گرفت و الان باید از سران کاخ سفید پرسید که کدام الان کدام یک از کشورهای ایران، آمریکا یا رژیم صهیونیستی در دنیا منزوی است؟

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل عضویت در بریکس را موفقیت بزرگ اقتصادی برای ایران دانست و اظهار داشت: این گروه غیر غربی ۳۱ درصد بالاتر از "گروه هفت" نقش اقتصادی در دنیا دارد ، نزدیک به ۷۰ کشور جهان در آن عضویت دارند و در راس این گروه قدرت بزرگ اقتصادی مثل چین، هند و برزیل قرار دارند و غالب کشورهای هم‌پیمان آمریکا به‌تدریج وارد این گروه بزرگ اقتصادی می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر نیمی از جمعیت هشت میلیاردی دنیا در این گروه قرار دارند و به‌خاطر تنوع اعضا ، این گروه را گروه فرا قاره‌ای نامیده‌اند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: این گروه مناطق آسیا، اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را پوشش می‌دهد و قدرت توسعه این گروه به‌طور قطع مانع از یکه‌تازی آمریکا در مدیریت جهانی خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: یک امتیاز بزرگ این گروه این است که بانک این گروه عظیم اقتصادی به‌نام بانک توسعه نوین سامانه اعلام پرداختی داشته و اعضای این کشور را از سوئیفت بی‌نیاز می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد محمودی امام جمعه موقت اصفهان نیز تاکید کرد:در دولت سیزدهم حرکت‌های خوب و ارزشمندی آغاز شده است و رییس جمهور روزهای اخیر سفری به آفریقای جنوبی داشت که برای بهبود معیشت و اقتصاد کشور بود.

وی افزود: عضویت در بریکس برای کشورمان مهم است و این اقدام ناشی از تلاش مضاعف دستگاه دیپلماسی کشور بود و باید به یاد داشته باشیم این توافق کمتر از "پیمان شانگهای " نیست که ایران هم به عضویت آن درآمده است.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم ارتباط با دنیا را منحصر به چند دولت غربی نکرد و همانطور که رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه فرمودند ما به قله نزدیک شده‌ایم و کشورمان در اوج افتخار است.

حجت الاسلام احمد طیبی امام جمعه رشت هم با بیان اینکه در سطح کشور نیز شاهد موفقیت هایی هستیم به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه به قله نزدیک شده ایم اشاره کرد و ادامه داد: عضویت ایران در سازمان پیمان شانگهای و بریکس بخشی از موفقیت هاست.

آیت ‌الله "سید نصیر حسینی"نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج نیز عضویت ایران در گروه "بریکس" و سازمان همکاری‌های اقتصادی "شانگهای" نشانگر فعالیت اثرار گذاری کشور در عرصه بین المللی دانست و گفت:ایران با عضویت در این سازمان ها و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود می تواند تعاملات تجاری بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت عضویت ایران در گروه "بریکس" گفت: عضویت در این گروه دستاورد بزرگی است چرا که اعضای این گروه حجم زیادی از تولید ناخالص دنیا را دارد و ایران می تواند بهنگام از این فرصت بهره مند شود.

آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین نیز با تاکید بر اینکه گردنه‌های سختی را پشت سر گذاشته ایم و به قول رهبر معظم انقلاب به قله رسیده ایم، گفت: در همین رابطه رییس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی سفر کردند و اصلی ترین موضوع اجلاس که کشورهای مختلف جهان آغازگر آن بودند و ایران نیز به آن پیوسته است،‌ حذف دلار و منزوی کردن این پول از چرخه اقتصادی جهان است تا گام اساسی در افول استکبار جهانی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده‌ نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز بیان داشت: در کنار تلاش‌های شبانه‌روزی دولت، موفقیت‌های خوبی در این دو ساله ایجاد شده که نباید از آنها غافل شد؛ شکستن برخی تحریم‌ها، پیوستن ایران به پیمان‌های بین‌المللی از جمله شانگ‌های و بریکس نمونه‌ای بزرگی از این موفقیت‌هاست که دستاورد و نتایج آن در آینده نزدیک در سفره مردم خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به ۱۸ کشور خارجی نشان از دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم دارد، گفت: این سفرها نشان می‌دهد که این دولت پرتحرک و سرزنده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: عضویت در این گروه دستاورد بزرگی است که در دولت سیزدهم محقق شد زیراکه این مجموعه بزرگ اقتصادی یک چهارم تولید ناخالص دنیا را دارد.

وی افزود: گرچه دشمنان تحریم های زیادی علیه کشور اعمال کرده اند اما با عضویت ایران در گروه های اقتصادی قدرتمند و تعاملات با کشورهای گوناگون بسیاری از تحریم ها را بی اثر خواهد کرد.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی خطیب جمعه قم نیز با اشاره به پیوستن ایران به بریکس، گفت: آثار دیپلماسی چندجانبه گرایی دولت سیزدهم در ارتباط سازنده با کشورهای غیرغربی به زودی آثار خود را در مباحث سیاسی و اقتصادی نشان خواهد داد.

وی افزود: پیمان‌های منطقه‌ای مانند بریکس‌ و شانگهای و دعوت از ایران برای عضویت در آنها، نشانه تأثیرگذاری مهم ایران در هندسه جدید روابط بین‌الملل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری خطیب نماز جمعه تهران هم با اشاره به اهمیت بریکس در نظام بین الملل گفت: عضویت ایران در این گروه در راستای شکستن یکجانبه گرایی و مهار استکبار آمریکایی در حوزه اقتصادی بسیار موثر است.

وی با اشاره به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم تقویت ارتباط با همسایگان و منطقه را سیاستی درست و حکیمانه خواند و اظهار داشت: تقویت ارتباط راهبردی با آسیا و شرق و پیوستن ایران به شانگهای یکی از مهم ترین موفقیت هایی بود که در این حوزه انجام شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به آفریقای جنوبی و عضویت ایران در گروه بریکس تصریح کرد: عضویت ایران در این گروه دستاورد مهمی بود که در سفر اخیر رئیس جمهور انجام شد و ایران هم در کنار برخی از کشورها به این مجمع پیوست.

وی با اشاره به اهمیت بریکس در نظام بین الملل بیان داشت: این گروه جایگاه شاخص و برجسته ای در اقتصاد بین الملل دارد و عضویت ایران در این گروه در راستای شکستن یکجانبه گرایی و مهار استکبار آمریکایی در حوزه اقتصادی بسیار موثر است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: حضور ایران در این مجمع و جهت گیری دولت سیزدهم در این رابطه در حقیقت جانمایی ایران در نظام جدید جهانی است.

آیت الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد بیان داشت: در همه عرصه ها دولت مردمی نه تنها موفق به عقب راندن دشمن شده است، بلکه در اداره کشور نیز موفقیتهایی در بخش های مختلف نظیر عرصه دیپلماسی، انرژی هسته‌ای و فناوری دانش بنیان کسب کرده است که عضویت در باشگاه های اقتصادی بین المللی نظیر «شانگهای و بریکس» گواه این ادعاست.

وی افزود: اکنون دولت سیزدهم دشمن را در جنگ ترکیبی و تحریم ها شکست داده است، بطوریکه روزانه یک و نیم بشکه نفت صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: در عرصه اقتصادی نیز به رغم تحریم های بانکی و فشارهای اقتصادی رشد اقتصادی در این دولت از صفر به چهار درصد رسیده است.

سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای شرکت در پانزدهمین دوره نشست سران کشورهای عضو «بریکس» روزهای یکم و دوم شهریور به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در صدر هیأتی سیاسی به آفریقای جنوبی اتفاقی تاریخی است که ایران را به ترکیب قدرت های نوظهور اقتصاد جهانی متصل کرد و مردم ایران می توانند در آینده نه چندان دور ثمرات و نتایج این موفقیت بزرگ را در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور و کاهش تورم و رشد تولید شاهد باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha