۴ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۴۰
کد خبر: 85210462
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش بریکس و چشم اندازهای توسعه اقتصادی برای کشورهای عضو

تهران- ایرنا- کارشناسان آمریکایی با اشاره به عضویت ۶ کشور جدید از جمله ایران در بریکس، پیش‌بینی کردند که این امر چشم اندازهای بزرگی برای توسعه اقتصادی کشورهای عضو این گروه اقتصادی در پی دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان بر این باور هستند که با وجود اختلاف نظرهای احتمالی میان اعضای گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در نقش سیاسی این گروه در عرصه بین المللی، گسترش بریکس چشم اندازهای بزرگی برای توسعه اقتصادی کشورهای عضو به دنبال خواهد داشت.

آلن کافرونی استاد روابط بین‌الملل در کالج همیلتون مستقر در نیویورک در این خصوص به اسپوتنیک گفت: توسعه بریکس یک گام رو به جلو در مسیر خود به سوی چندقطبی گرایی است، که پیش از این هم به دلیل جنگ در اوکراین تسریع شده بود.

وی این امر را پیروزی آشکار برای روسیه و بیشتر از آن برای چین ارزیابی کرد و افزود: همه کشورهای خاورمیانه از روابط تجاری و سرمایه گذاری گسترده ای با این دو کشور برخوردار هستند.

این استاد دانشگاه آمریکایی نقش رو به رشد اقتصادی و سیاسی چین در خاورمیانه به ویژه میانجیگری آن در روابط ایران و عربستان را مهم دانست و تشریح کرد: از آنجا که روسیه هم از روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکی با مصر و امارات برخوردار است، توسعه بریکس سبب از بین رفتن بیشتر قدرت آمریکا در خاورمیانه می شود.

رادریک کیویت استاد علوم سیاسی موسسه فناوری کالیفرنیا نیز در گفت و گو با این خبرگزاری روسی، استدلال کرد: «پیوستن کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند امارات، ایران و عربستان می‌تواند یک اتفاق مهمی برای بریکس باشد».

وی اضافه کرد: «امارات، ایران و عربستان به دلیل دارا بودن منابع نفتی عظیم، از نظر اقتصادی کشورهای مهمی هستند و بنابراین اضافه شدن آنها به گروه اقتصادهای نوظهور یک امر مهم بالقوه است».

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس از تاریخ ۳۱ مرداد تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد.

سیریل رامافوزا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی روز پنج شنبه در نشست مشترک با سران کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند، از موافقت گروه بریکس با پیوستن ایران، آرژانتین، عربستان، مصر، امارات و اتیوپی به این مجموعه خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha