برترین‌های دومین کنگره ملی شعر عاشورایی ساوه معرفی شدند

ساوه - ایرنا - دومین کنگره ملی شعر عاشورایی ساوه با معرفی برترین‌ شاعران و آثار به کار خود پایان داد.

به گزاش ایرنا، رتبه‌های اول تا سوم این کنگره به ترتیب به رضا اسمخانی از شهر زنجان، علیرضا اطلاقی از شهر قم و فرزانه شفیع از اصفهان رسید.

همچنین مجتبی خرسندی از شهر قم، مهدیه امینی از شهر ساوه استان مرکزی، سعید دشتی از کرج، محسن کاویانی از قم و اسماعیل محمد پور از آستانه اشرفیه استان گیلان نیز پنج برگزیده این کنگره بودند.

شعر انقلاب نقطه عطف شعر عاشورا است

دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر یکشنبه شب در آیین اختتامیه این کنگره اظهار کرد: شعر عاشورایی پس از انقلاب گسترش خوبی پیدا کرده و از حیث موضوعات و تنوع دوران شکوفایی خودش را سپری می کند.

«علی‌محمد مودب» اضافه کرد: در چهار دهه گذشته این شعر شاخه‌های متنوعی پیدا کرده و از حیث موضع و منظر نیز نقطه عطف آن شعر انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: شعر انقلاب اسلامی به جای روایت صرف انسان را در دل واقعه عاشورا قرار می‌دهد و خود ما را به عنوان انسان در این واقعه دخیل می کند.

سیر تکاملی شعر عاشورایی همیشه تداوم دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی اظهار کرد: عاشورا به لحاظ تاثیری که در دگرگونی افکار و دیدگاه‌ها دارد و ادبیات عاشورایی نیز به عنوان بخشی از این فرهنگ غنی ترین ذخیره‌های فکری و اندیشه‌ای جهان تشیع را در خود جای داده است.

«بهنام نظری» افزود: شعر عاشورایی از بدو این نهضت آغاز شده و طی این مدت این هنر همواره در زبان شاعران تاثیرات زیادی گذاشته و باعث غنای فرهنگ و ادبیات آیینی شده است.

وی افزود: این سیر تکاملی ادامه خواهد داشت چراکه عشق به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و سرودن از عاشورا و کربلا توانایی است که خداوند آن را به هر کسی عنایت نمی‌کند.

دریافت یک‌هزار و ۲۰ اثر نقاط مختلف کشور

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی هم در این آیین یا بیان اینکه جشنواره شعر عاشورایی که‌ در این شهرستان به صورت منطقه‌ای و استانی سبقه‌ای ۱۷ ساله دارد، افزود: با توجه به استقبال شاعران، این جشنواره از سال گذشته به صورت کنگره ملی مورد توجه قرار گرفت.

«حسین محمودی فر» اضافه کرد: ترویج و اشاعه فرهنگ و ایثار و شهادت، تکریم از مقام شامخ امام حسین(ع) و یاران وی، توجه به نقش ادبیات در توسعه دین و مذهب تشیع، گردهمایی شاعران عاشورایی کشور و ارتقای سطح کیفی شعر آیینی از جمله اهداف برگزاری این کنگره است.

وی با اشاره به اینکه این کنگره در ۲ بخش اصلی (اشعار مرتبط با واقعه عاشورا و شهدای کربلا) و در بخش ویژه (اشعار مرتبط با بصیرت و ولایت‌پذیری با محوریت شهدای امنیت) آثار خود را پذیرش کرده است یادآور شد: در مدت فراخوان، یک‌هزار و ۲۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری توسط شاعران آیینی کشور شامل احمد حسین پور علوی، رضا اسماعیلی و مهدی طباطبایی هشت اثر به عنوان برترین هر ۲ بخش انتخاب شدند.

وی گفت: این کنگره با حمایت مردمی و شرکت‌های صنعتی شهرستان برگزار شد.

نخستین کنگره ملی شعر عاشورایی ساوه ۹۰۰ اثر از شاعران مختلف سراسر کشور را پذیرش کرده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha