۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85202414
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام های پرشتاب دولت سیزدهم برای خروج شهرستان مارگون از محرومیت

یاسوج - ایرنا -ساکنان سختکوش شهرستان مارگون که تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم از بخش زیادی از امکانات اولیه رفاهی زندگی و زیرساخت ها بی بهره بودند با تلاش مسوولان دولت سیزدهم ، در مسیر خروج از محرومیت با شتاب حرکت می کننند.

به گزارش ایرنا، کمتر از چهار از شهرستان مارگون می گذرد و در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم از بسیاری امکانات رفاهی نظیر راه آسفالت، آب آشامیدنی و کشاورزی و زیرساخت های بهداشتی محروم بود که با اختصاص اعتبار از منابع مالی مختلف راه بهبود شرایط زندگی ساکنان و ایجاد زیرساخت ها را به سرعت می پیماید.

آغاز عملیات اجرایی سد سقاوه و گازرسانی به منطقه محروم زیلایی گل سرسبد اقدام های دولت سیزدهم به این شهرستان نوپاست که چشم انداز روشنی برای آینده بهتر ساکنان آن ترسیم کرده است .

رفع تنش آبی در شمار زیادی از روستاها، تلاش برای پایداری انرژی برق با تبدیل شبکه سیمی به کابل، باز شدن پای پزشکان متخصص برای نخستین بار به شهرستان به صورت استقرار پاره وقت از دیگر اقدام های دولت در این شهرستان بوده است.

البته سهم مارگون از خدمات دولت سیزدهم به این موارد خلاصه نشده است بلکه مردم این شهرستان ۲۱ هزار نفری امید دارند تا با تخصیص اعتبارهای چشمگیر مصوب شده در سفر دوم رئیس جمهور به استان روند محرومیت زدایی و توسعه پایدار شتاب بیشتری بگیرد.

استقرار پزشکان متخصص

فرماندار مارگون با اشاره به اینکه سفر برای دریافت خدمات درمانی تخصصی از گلایه های مهم ساکنان این شهرستان بوده است،گفت:امسال برای نخستین بار سه پزشک متخصص در درمانگاه مرکز شهرستان مستقر شده اند.

مختار اندرخور افزود: این پزشکان متخصص در رشته های اطفال، زنان و زایمان و بیماری های داخلی در درمانگاه مرکزی شهر مارگون مستقر شده تا ساکنان این شهرستان از انجام سفر به یاسوج برای دریافت خدمات پزشکان تا حدودی بی نیاز شوند و هزینه ای به انان تحمل نشود. پیش از این تنها پزشکان عمومی در شهرستان مارگون خدمات درمانی ارائه می دادند.

فرماندار مارگون تاکید کرد: راه اندازی آزمایشگاه و رادیولوژی تشخیص طبی از دیگر نیازهای مردم شهرستان بود که پارسال توسط دولت سیزدهم محقق شد.

اندرخور اضافه کرد:ساخت اقامتگاه پزشک در منطقه موشمی زیلایی،راه اندازی مرکز ترک اعتیاد مارگون و از سرگیری مرکز درمانی مارگون پس از سه سال تعطیلی از دیگر اقدام های دولت برای ارتقای زیرساخت های حوزه سلامت این شهرستان در ۲ سال گذشته بوده است.

گازرسانی به منطقه زیلایی

فرماندار مارگون تاکید کرد که طرح بزرگ گازرسانی به منطقه زیلایی به عنوان یکی از اثربخش ترین اقدام های دولت برای رفاه اهالی ۵۵ روستای این شهرستان است. این طرح بیش از۵۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مختار اندرخور افزود:مرحله نخست طرح گازرسانی به منطقه زیلایی امسال بهره برداری می شود و پروژه مذکور قرار است به طور کامل نیمه اول سال آینده بهره برداری شود.

گام های پرشتاب دولت سیزدهم برای خروج شهرستان مارگون از محرومیت

وی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به منطقه سردسیری زیلایی یکی از خدمات ماندگار دولت سیزدهم در این شهرستان است تصریح کرد:با بهره برداری از طرح گازرسانی به منطقه زیلایی ۵۵ روستای سخت گذر و محروم این شهرستان با جمعیت بیش از چهارهزار و ۵۰۰ نفر به شبکه گاز کشور متصل می شوند.

اندرخور خاطرنشان کرد:طرح گازرسانی به زیلایی به طول ۲۲۴ کیلومتر هم اکنون با سرعت مطلوبی در حال اجراست.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی طرح گاز رسانی به هفت روستای منطقه دلی رج از توابع بخش مرکزی مارگون خبر داد و ابراز کرد: با تکمیل این طرح یکهزار نفر از جمعیت مناطق روستایی مذکور از نعمت گاز خانگی بهره مند خواهند شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیمی از جمعیت شهرستان مارگون از نعمت گاز بهره مند هستند.

سد سقاوه

فرماندار مارگون می گوید که سد سقاوه با هدف تأمین آب صنعت،آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان تازه تأسیس در سفر دوم رئیس دولت سیزدهم کلنگ زنی شد تا گامی امیدبخش برای رفاه و معیشت مردم برداشته شود.

گام های پرشتاب دولت سیزدهم برای خروج شهرستان مارگون از محرومیت

اندرخور با اشاره به اینکه مارگون به علت قرار داشتن در مسیر جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان ، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی ظرفیت های زیادی برای توسعه اقتصادی دارد تاکید کرد: امید می رود احداث سد سقاوه شهرستان مارگون را به یکی از قطب های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.

اندرخور عنوان کرد:دشت های حاصلخیز سقاوه، وجود شهرک صنعتی ، رودخانه ها و آبشارهای زیبا از جمله ظرفیت های شهرستان مارگون است که با ساخت سد سقاوه زمینه شکوفا شدن بخش های مختلف اقتصادی را فراهم می کند.

اندرخور افزود: این سد می‌تواند ۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند که با بهره برداری از آن آب مورد نیاز روستاهای اطراف و صنایع را نیز تامین می‌کند.

دیگر اقدام های دولت سیزدهم در مارگون

اندرخور اضافه کرد:تعویض الکتروموتور ۷۵کیلو وات چاه شماره یک مارگون ،تعمیر و بازسازی ۲۵۰ نقطه حادثه دیده شبکه آب،تعمیر و بازسازی مخزن آب منطقه سیلاب کلوار از خدمات مهم دولت سیزدهم برای دسترسی به آب سالم و بهداشتی در مناطق مختلف این شهرستان است. همچنین در این مدت تعمیر ایستگاه پمپاژ مرکزی روستاهای شاه غالب و تعمیرایستگاه بخش زیلایی و دلی رج انجام گرفته است.

فرماندار مارگون گفت که در دولت سیزدهم شبکه برق شمار زیادی از روستاهای این شهرستان از سیمی به کابلی تبدیل شد و با اجرای چهار کیلومتر برق شبکه متوسط زمینه پایداری برق این مناطق فراهم شده است.

اندرخور عنوان کرد:نصب ۲۲۰ عایق چراغ های روشنایی معابر مناطق آب سردان و دلی رج،بهره مندی ۱۶ روستای مارگون از نعمت برق به،نصب یک کیلومتر شبکه ۲ مداره در ورودی شهر مارگون و تعمیر ۳۰۰ چراغ روشنایی شهر مارگون از خدمات دولت برای رفاه حال مناطق شهری و روستایی شهرستان در حوزه برق بوده است.

دسترسی به راه های ارتباطی یکی از نیازهای اساسی شهروندان است که به ویژه در زمان های بحرانی مانند انتقال بیماران در مناطق سخت گذر بیشتر خود را نشان می دهد به همین علت دولت بیشترین سرمایه گذاری را در این حوزه انجام داده است.

گام های پرشتاب دولت سیزدهم برای خروج شهرستان مارگون از محرومیت

فرماندار مارگون گفت که اجرای ۱۱ کیلومتر بهسازی و آسفالت جاده دلی گردو به شبلیز،آسفالت منطقه دارسیسه به مورزرد زیلایی به طول سه کیلومتر،بهسازی و آسفالت موشمی زیلایی با طول ۲کیلومتر، و بهسازی و آسفالت مناطق کوه سیاه کوه به سادات چاهن به طول ۱۲ کیلومتر و بازگشایی ۴۰۰ کیلومتر جاده عشایری، از خدمات دولت سیزدهم برای بهبود دسترسی به راه های ایمن و استاندارد است.

اندرخور عنوان کرد: در این شهرستان هم اکنون بهسازی یا ساخت ۸۰ کیلومتر جاده با بودجه ۲ هزار و ۱۰۰میلیارد ریال از محل متمم سفر رئیس جمهور در حال انجام است.

افزایش چشمگیر اعتبارات

فرماندار مارگون گفت :۷۲درصد از اعتبارات تملک دارایی این شهرستان در سال مالی ۱۴۰۱-۱۴۰۲محقق شده است.

مختار اندرخور افزود:خرداد ماه پارسال ۴۵۰ میلیارد ریال بودجه استان برای شهرستان مارگون مصوب شده بود که ۳۶۰میلیارد ریال از این میزان جذب و برای توسعه شهرستان در سرفصل های مختلف هزینه شد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته معمولا ۴۵تا ۵۰درصد بودجه استانی تخصیص می یافت تاکید کرد که تحقق این میزان بودجه در شهرستان امری کم سابقه است.

فرماندار مارگون تاکید کرد:اعتبارات پارسال بیشتر برای اقدام هایی نظیر رفع تنش آبی، تبدیل شبکه سیمی برق به کابل، بهبود امکانات رفاهی مناطق روستایی نظیر آسفالت و سنگ فرش معابر و همچنین افزایش زیرساخت های جاده ای هزینه شده‌است.

وی عنوان کرد: امسال نیز حدود ۹۶۰میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه استانی برای شهرستان تصویب شده است.

گام های پرشتاب دولت سیزدهم برای خروج شهرستان مارگون از محرومیت

اندرخور تاکید کرد: این میزان اعتبار نسبت به بودجه پیش بینی شده پارسال بیش از ۲برابر افزایش یافته است.

وی ابراز کرد:به علت نوپا بودن شهرستان و محرومیت برخی از شاخص ها میزان اعتبار تصویب شده افزایش چشمگیر بوده است.

وی گفت: پیش بینی بودجه از محل منابع مالی نفتی برای نخستین بار به مارگون از اقدام های امیدبخش برای توسعه این شهرستان در بودجه امسال است.

ارمغان سفر رییس جمهور

فرماندار مارگون گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رهاورد سفر دور دوم رئیس جمهور و هیات دولت به این شهرستان کم برخوردار بوده که اختصاص رقم یاد شده در طول تاریخ منطقه کم سابقه و بی‌نظیر است.

مختار اندرخور اظهار کرد: در سفر دور دوم رئیس جمهور و هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد ، شهرستان محروم مارگون بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این سفر رئیس جمهور، وزیر کشور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور از مارگون بازدید کردند.

گام های پرشتاب دولت سیزدهم برای خروج شهرستان مارگون از محرومیت

وی با بیان اینکه شهرداری مارگون درآمد پایداری ندارد و فقط از مالیات ارزش افزوده ارتزاق می کند،ابراز کردکه در این سفر ۵۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت های سطح شهر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۵۰ کیلومتر جاده خاکی در شهرستان وجود دارد که سه هزار و ۱۰۰میلیارد ریال برای راه های روستایی در سفر رئیس جمهور مصوب شد. این میزان اعتبار برای مناطقی مانند مورزرد زیلایی، بخش زیلایی از جمله روستای چاهن، دره سحه و دلی رج، سیلاب کلوار و چند نقطه دیگر تصویب شد.

دومین دور سفر رئیس جمهور و هیات دولت در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۶و ۲۷تیرماه به استان کهگیلویه و بویراحمد برکات زیادی داشت و تعدد دیدارهای مردمی یکی از ویژگی های متمایز این سفر نسبت به سفر دور اول بود که در مهرماه ۱۴۰۰ انجام شد.

مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع گردیده است و حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جمعیت شهری دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha