ساخته دست آمریکا؛ گسترش تروریسم برای بی‌ثباتی

تهران- ایرنا- اقدام‌های گروه تروریستی داعش که آمریکا همراه با متحدانش آن را ایجاد کرد، همچنان ناامنی و بی‌ثباتی را در برخی از نقاط جهان به همراه دارد و جان افراد بی‌گناه و غیرنظامی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا، به تازگی بر اثر حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ که داعش عاملش بوده، چند تن از هموطنان ایرانی زخمی و تاکنون ۲ تن به شهادت رسیدند. اما اینکه عامل شکل‌گیری گروههای تروریستی نظیر داعش چه بوده که همچنان بی‌ثباتی و ناامنی را به همراه دارد، مهم به شمار می رود.

مجموعه غرب به ویژه آمریکا برای مقابله با وحدت مسلمانان نقشه های عملی از جمله ایجاد مراکزی برای تولید تفکر ضد وحدت و گروه های تکفیری اجرا کردند. سایت وابسته به رهبر معظم انقلاب اسلامی در آبان ۱۳۹۹ در گزارشی نوشت که دشمنان اسلام بودند که گروه داعش را به وجود آوردند و آمریکایی‌ها نیز آن را تایید کرده‌اند.

در این گزارش مطرح شد: «ایران اطلاعات قابل اطمینانی در این مورد داشته اما اگر آن را مطرح می‌کرد با تردید روبرو می‌شد اما آمریکایی‌ها خودشان آن را تایید کردند.»

همچنین در این گزارش آمریکایی‌ها عامل جنایت دیگری هم معرفی شدند و «آن اینکه ارتش خود را به بهانه حضور چنین گروه‌های تروریستی به کشورهای مسلمان فرستادند.» این تارنما افزود: آنها نیروهای خود را به افغانستان، سوریه و کشورهای دیگر فرستادند. در مورد کشورهای دیگر مانند عراق، آنها به فکر اعزام نیروهای خود بوده‌اند.

در ماه آوریل امسال رابرت اف.کندی نامزد حزب دموکرات که خود را برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا آماده می‌کند، اعلام کرد که آمریکا داعش را ایجاد کرده است.

وی در یک سخنرانی در راستای کارزار انتخاباتی‌اش گفت: پلیس فاسد است. ما داعش را ایجاد کردیم. ۲ میلیون پناهجو را به سمت اروپا سوق دادیم و دموکراسی را برای یک نسل در اروپا بی‌ثبات کردیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همان زمان در پاسخ به این اظهارات کندی در حساب توئیتر خود که به تازگی به «ایکس» تغییر نام داده است، نوشت: در اینکه ‎آمریکا خالق داعش است، تردیدی نبود، اما برای کسانی که عمدا چشمها را بر حقیقت بستند؛ تصریح رابرت اف کندی برادر زاده جان اف کندی و کاندیدای ریاست جمهوری سال آینده آمریکا مبنی بر اینکه «ما داعش را ایجاد کردیم»، تاکید مجدد بر این حقیقت است که رژیم آمریکا، پدرخوانده داعش است.

حرف‌های کندی ذهن‌ها را به سمت صحبت‌های جنجالی رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌برد؛ آنجاییکه دونالد ترامپ در اوت ۲۰۱۶ زمان حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه، باراک اوباما رئیس جمهور وقت و هیلاری کلینتون وزیر امرو خارجه وی را عامل ایجاد داعش معرفی کرد.

ترامپ آن زمان در یک مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: او (اوباما) و همچنین کلینتون موسس داعش بودند. من آنها را شرکای بنیانگذاران می‌خوانم.

پیش از بیرون آمدن این حرف از زبان یک نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گزارش‌هایی مبنی بر این وجود داشت که واشنگتن با همکاری برخی از متحدان خود گروه تروریستی که اساس و بنیان نظم در خاورمیانه را بر هم ریخت، ایجاد کرده است.

در تیر ماه ۱۳۹۳ گزارش‌هایی به بیرون درز کرد که ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، این مساله که داعش محصول مشترک آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است را فاش کرده است.

وی گفت که ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش، یک سال تمام تحت آموزش فشرده نیروهای موساد بوده و در زمینه علم سخنوری و الهیات هم دوره‌هایی را گذرانده است. اسنودن فاش کرده بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در طرحی تحت عنوان لانه زنبور مشارکت داشته‌اند.

هدف از این طرح، جمع کردن همه تندروها از نقاط مختلف جهان در یک مکان بود. بر اساس این طرح، باید دین و مذهب جدیدی در خاورمیانه به وجود می‌آمد که شعارهای اسلامی داشته باشد و احکام سختگیرانه‌ای را به اجرا گذاشته و هرگونه افکار و دیدگاه دیگر را به شدت رد کند.

همچنین آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که تنها راه حفاظت از رژیم صهیونیستی، ایجاد جریانی در نزدیکی مرزهای آن است که سلاح خود را به سمت کشورهای اسلامی نشانه بگیرد، نه اسرائیل.

غرب با ایجاد نسل دوم القاعده با نام داعش و جبهه النصره در محیط سوریه و حمایت از آنها تلاش کرد برای القاعده رقیبی را که اهداف متفاوتی دارد بتراشد و تضادهای درون گروهی این دو جریان را جایگزین تضاد با آمریکا سازد.

غرب با اجرای این پروژه سعی کرد فرایند بیداری اسلامی را تحت الشعاع قرار دهد و با وارد کردن بازیگر جدیدی به نام سلفی‌های تکفیری نسل دوم، تضاد میان مردم حوزه بیداری و نظام‌های وابسته به غرب را به میان خود مردم بکشاند. ناامنی گسترده در عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی و شبه جزیره سینا حاصل این برنامه‌ریزی‌ها است.

در دسامبر ۲۰۰۴ در زمان ریاست جمهوری جورج بوش شورای اطلاعات ملی آمریکا، با انتشار گزارش ۱۲۳ صفحه‌ای تحت عنوان «طرح‌ریزی آینده جهان» پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۲۰ یک خلافت اسلامی ایجاد خواهد شد که از مدیترانه غربی به آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرق گسترش پیدا خواهد کرد.

البغدادی، رهبر داعش، ۱۰ سال پس از این گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا، در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ ایجاد خلافت اسلامی را اعلام کرد. نکته مهم دیگر این است که آمریکا و کشورهای عربی - غربی سعی می‌کنند داعش بیش از آنکه به عنوان ابزار اتحاد نظامی غرب جلوه کند، آن را یک موجودیت مستقل جلوه دهند.

اما این باور که داعش ساخته دست آمریکا است به صورت عمقی از ذهن‌های مردم عراق و سوریه نیز تراوش می‌کند و آنها واشنگتن را عامل ایجاد و گسترش تروریسم در کشورشان می‌دانند.

در آوریل سال ۲۰۱۶ طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا، عراقی‌ها باور داشتند که ایالات متحده از تروریسم به صورت کلی یا داعش به طور ویژه حمایت می‌کند. بر این اساس ۴۰ درصد از مردم این کشور گفتند که ایالات متحده به صورت هدفمند برای بی‌ثباتی عراق و کنترل منابع طبیعی این کشور تلاش می‌کند.

در یک نظر سنجی موسسه اوآربی اینترنشنال که نتایج آن در دسامبر سال ۲۰۱۵ منتشر شد، از هزار و ۳۶۵ سوری و هزار و ۲۳۴ عراقی چه ساکن در مناطق تحت کنترل حکومت و چه ساکن در مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی، در مورد جنگ داخلی سوریه سوال شد. نتایج به صورت گسترده نشان داد که آنها بی‌اعتماد به قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا هستند و امید کمی‌ در بین آنها وجود دارد که راهبرد آن هنگام غرب، صلح را در این کشور به وجود آورد. در واقع ۸۲ درصد از مردم سوریه باور داشتند که آمریکا گروه داعش را ایجاد کرده است.

در کتاب «داعش آمریکا است؛ حقایق تکان‌دهنده پشت پرده ارتش ترور» هم به صراحت آمده است: جوخه مرگ داعش از سوی آمریکا تشکیل شد تا یک قیام ملی (اشاره به بهار عربی) را سرکوب کند.

اسناد، شواهد و اظهارنظرها به صورت شفاف حاکی از آن است که غول ترسناک تروریستی که با همت ایران و کشورهای متحدش شکست خورد، ساخته دست آمریکا بوده است. داعش بیش از یک گروه تروریستی که زمانی بر اساس برخی گزارش‌ها ۷۰ درصد خاک سوریه را اشغال کرده بود، یک تفکر خطرناک است و با وجود از بین رفتن خلافت آن در عراق و سوریه، همچنان در گوشه و کنار خاورمیانه و دیگر نقاط جهان قربانیان بی‌گناهی را به کام مرگ می‌کشاند.

این گروه تروریستی در خاورمیانه و آفریقا همچنان حملات مرگباری را علیه غیرنظامیان انجام می‌دهد و طی یک سال گذشته در خاک کشور ۲ حمله تروریستی را در یک مکان انجام داده است. این تفکر خطرناک که آمریکا برای بی‌ثبات کردن کشورهای منطقه ایجاد کرده، جان غیرنظامی‌ها را می‌گیرد که نمونه اخیر آن حمله به حرم مطهر شاهچراغ در شیراز است که ۲ شهید و چندین مجروح بر جای گذاشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha