تورم نقطه‌ای تیرماه در خراسان‌شمالی ۴.۱ درصد کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: تورم نقطه به نقطه تیرماه سالجاری در استان ۴۰.۴ است که نسبت به ماه قبل ۴.۱ درصد کاهش یافت.

مرتضی بهزادفر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تورم نقطه ای گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات با کاهش ۷.۷ واحد درصدی به ۳۳.۳ درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات با کاهش ۰.۵ واحد درصدی به ۴۷.۱ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه شاخص قیمتی است که قیمت‌های مجموعه‌ای از کالاها و خدمات در مقاطع زمانی مختلف را مقایسه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در تیر ماه امسال تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۳۹.۴ بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۹.۴ درصد بیشتر از تیر ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند و بر این اساس تورم نقطه به نقطه تیرماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل ۳.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با اشاره به نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور گفت: در تیر ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانوارهای کشور ۲ درصد و تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات ۱.۲ درصد و برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲.۴ درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم ماهانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است.

وی عنوان کرد: نرخ تورم ماهانه خراسان شمالی در تیرماه جاری به ۱.۴ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص کل(درصد) خوراکی، آشامیدنی و دخانیات(درصد) غیرخوراکی و خدمات(درصد)
تورم ماهانه تورم نقطه‌ای تورم سالانه تورم ماهانه تورم نقطه‌ای تورم سالانه تورم ماهانه تورم نقطه‌ای تورم سالانه
کشور ۲ ۳۹.۴ ۴۷.۵ ۱.۲ ۳۷.۱ ۶۵.۷ ۲.۴ ۴۰.۶ ۳۹.۳
استان ۱.۴ ۴۰.۴ ۵۴.۵ ۰.۳ ۳۳.۳ ۷۲.۸ ۲.۴ ۴۷.۱ ۴۱.۳

بهزادفر اظهار کرد: تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی و خدمات به ترتیب سه درصد و ۲.۴ درصد بوده است.

وی درباره نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور گفت: در تیر ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۷.۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد کاهش یافته است.

منظور از نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: نرخ تورم سالانه خانوارهای استان در تیرماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای استان به عدد ۵۴,۵ رسیده که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha