۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵
کد خبر: 85184897
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۳ پاجوش خرما در عنبرآباد توقیف شد

جیرفت- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی شهرستان عنبرآباد گفت: طی یک ماه جاری سه وانت حامل  ۱۲۳ اصله پاجوش خرما بدون مجوز در شهرستان عنبرآباد در راستای مقابله با شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی توقیف شده است.

ابوالحسن پیرنیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پاجوش ها از باغ های آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی خریداری شده بود که طی عملیات ردیابی کارشناسان، شناسایی شده و به منظور جلوگیری از آلودگی نخلستان های شهرستان، نابود شد.

وی ادامه داد: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما تهدیدی مهم برای نخلستان های عنبرآباد محسوب می شود و در این راستا اقدامات پیشگیرانه در دستور کار این اداره قرار دارد.

پیرنیا افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ هزار اصله درخت خرما ردیابی، ۳۶۰ اصله تیمار و ۱۷ اصله درخت آلوده نابود شده است.

مدیر جهاد کشاورزی توصیه کرد: برای احداث نخلستان،کشاورزان پاجوش مورد نیاز خود را با هماهنگی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان و از مناطق سالم تهیه کنند.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هر پاجوش که بدون هماهنگی و به صورت غیرقانونی و بدون توجه به ضوابط قرنطینه ای در شهرستان حمل شود با نخلکاران و حمل کنندگان برخورد خواهد شد.

پیرنیا یادآور شد: هفت هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات عنبرآباد است که نخلستان های روستای قائم بخش مرکزی و روستای کوشک مور در بخش جبالبارز جنوبی به این آفت آلوده شده اند.

وی افزود: آفت سوسک سرخرطومی در عنبرآباد برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ در روستای علی آباد قدیری بخش مرکزی و در جنوب کرمان در منوجان در ۱۳۹۶ مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا ۴۰ میلیارد ریال برای مقابله با سوسک سرخرطومی در استان کرمان اختصاص یافته، قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی در کرمان و مرکز تحقیقات زیستی مشترک حوزه بهداشت و کشاورزی جنوب کرمان ایجاد شده است و اخیرا نیز در شورای تامین استان مصوب شده که هرگونه نقل و انتقال پاجوش نخل بدون داشتن مجوز گواهی سلامت از جهادکشاورزی ممنوع است.

سوسک سرخرطومی حنایی بعد از ورود به تنه درخت با تخم گذاری، افزایش جمعیت و در نتیجه ایجاد دالان هایی طویل، لایه های حیاتی درخت را از بین می برد و در صورت متوجه نشدن کشاورز بعد از مدتی با کج شدن تاج نخل، درخت از درون تهی می شود و بر زمین می افتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha